دکوراسیون

مزایا و معایب MDF

مزایا و معایب MDF

مزایا و معایب MDF
مصنوعات چوبی و ام دی اف در خانه های امروزی کاربرد فراوانی خصوصا در دکوراسیون داخلی دارند . در این نوشتار می خواهیم در خصوص مصنوعات چوب و ام دی اف با شما سخن بگوییم .

تاریخ مقاله : 1398/11/09

ایرانادکور ، انتخابی هوشمندانه برای برنامه ریزی ، طراحی و اجرای دکوراسیون داخلی ، مفتخر است با سالها تجربه و انجام پروژه های ریز و درشت موفق در کنار شما عزیزان باشد . کارشناسان ما همواره آماده پرسش و پاسخ های طراحی داخلی و در خدمت شما خواهند بود .

ام دی اف

معرفی مزایا و معایب ام دی اف

ابتدا ببینیم ام دی اف مخفف چیست؟ ام دی اف یا MDF مخفف عبارت Medium Density Fibreboard به معنی «تخته فیبر با چگالی (دانسیته، تراکم) متوسط» است که نوعی فرآورده چوبی محسوب می‌شود و در وسایلی مانند سرویس خواب و کابینت آشپزخانه به کار برده می‌شود.

اساس ساخت MDF چوب و رزین است كه تحت فشار و حرارت به محصولی معروف به ام دب اف تبدیل می شود . با افزایش استحكام ، مقاومت در برابر آتش و نفوذ ناپذیری خواص بهتری نسبت به چوب نرم خوا هد داشت . سال هاست که بخاطر همین خصوصیت ، ام دی اف سهم بزرگی از بازار را اشغال کرده . تنوع بسیار بالا در رنگ و طرح هم به این گسترش کمک کرده است . قابلیت ماشین كاری بالا نیز از دیگر خصوصیات جالب MDF  است که پیش از ورود این متریال به بازار فقط چوبهای سخت آن را داشتند .

MDF

MDF ها به طور معمول ضخامتی بین 3 میلیمتر تا 40 میلیمتر دارد . برای ساخت ام دی اف علاوه بر چوب نرم از ساقه غلات ، برنج ، نی ، نیشكر ،چوبها و كاغذهای غیر قابل مصرف و … استفاده می شود. که خب طبیعتا  MDF تولیدی از چوب ، دارای كیفیت بهتری از سایر انواع MDF می باشد.

اگر بخواهبم  نئوپان را با ام دی اف مقایسه کنیم باید بگوییم ،MDF دارای جرم یكنواخت تری در سطح ورق نسبت به نئوپان است و ظرافت بسیار بهتری دارد .

مزایای ام دی اف

  • مزایای زیادی برای ام دی اف وجود دارد که از جمله آن‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:
  • مقرون به صرفه است؛ از آنجا که تولید آن نسبتا ارزان است بنابراین در مقایسه با چوب ارزان تر خواهد بود .
  • با استفاده از ام دی اف می‌توان به حفظ محیط زیست و درخت‌ها کمک کر زیرا برای تولید ام دی اف از خرده چوب‌های بازیافتی استفاده می‌شود .
  • تنئوع بسیار بالا در طرح و رنگ‌ به خصوص به دلیل روکشی که بر روی آن استفاده می کنند .
  • سطح ام دی اف صاف بوده و همین  امر نیز باعث می‌شود که چسباندن مواد دیگر روی آن کاری راحت باشد.
  • مصونیت آن در برابر آسیب آفاتی مانند موریانه به دلیل مواد شیمیایی استفاده شده در ام دی اف
  • ام دی اف با قرار گرفتن در برابر گرما سرما تغییر شکل نداده و منبسط یا منقبض نمی‌شود.
  • قابلیت شکل دهی آسان

معایب ام دی اف

  • هنگام تولید و ساخت ام دی اف ، گازی به نام فرمالدئید برای چسب آن تولید می‌شود که گفته می‌شود برای سلامتی انسان مضر است.

اگر چه پس از اتمام فرایند تولید ام دی اف، این گاز معمولا از بین می‌رود و از طرفی نیز استفاده از روکش‌ها بر روی ورقه‌های ام دی اف نیز به طور کامل هر گونه ریسک و خطری را برای سلامتی انسان از بین می‌برد.

  • ام دی اف از مقاومت نسبتا بالایی برخوردار است، اما اگر به هر دلیلی دچار شکستگی یا ترک خوردگی شود، دوباره چسباندن آن نسبت به چوب سخت‌تر است .
  • اگر ام دی اف در معرض آب قرار بگیرد، به احتمال زیاد متورم شده و باد کند.

مقالات زیر پیشنهاد ماست :

تخت خواب دو نفره ام دی اف

انواع درب‌های چوبی

طراحی دکور ام دی اف سالن پذیرایی

میز تلویزیون دیواری ام دی اف

طراحی دیوار پشت ال سی دی با ام دی اف

طراحی و ساخت مصنوعات ام دی اف

فرآورده های چوب ، MDF و کاربرد های آن

برای کسب اطلاعات و افزایش آگاهی بیشتر در خصوص طراحی خانه مدرن با ما در تماس باشید . و از مشاوره تخصصی در زمینه بهترین اجرای دکوراسیون داخلی در شیراز بهره مند گردید .

نویسنده : ص.توکلی /عضو تیم تحریریه ایرانادکور

برچسب ها :

MDFام دی افمزایای ام دی افمقایسه ام دی افکاربرد ام دی افام دی اف در دکوراسیون داخلیاجرای دکوراسیون داخلی در شیراز

دکوراسیون داخلی در شیراز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خانه