مصالح ساختمانی

انواع بلوک‌ها در بازسازی منزل

انواع بلوک‌ها در بازسازی منزل

انواع بلوک‌ها در بازسازی منزل
بلوک‌های سیمانی در ساخت و ساز و تعمیرات بسیار پرکاربرد هستند و با توجه به انواع متفاوتی که دارند می‌توان از آن‌ها به صورت گسترده استفاده کرد. لازمه این کار آشنایی با ویژگی‌های آن‌ها است.

تاریخ: 1398/9/21

بلوک یکی از مصالح ساختمانی است که به وفور در ساخت‌وساز استفاده می‌شود. بلوک انواع متفاوتی دارد و هر کدام از بلوک‌ها با توجه به ویژگی‌های خاص خود و ابعاد و اندازه خود در مکان‌های متفاوتی و به منظور خاصی استفاده می‌شود. انواع بلوک‌ها عبارتند از: بلوک‌های دیواری، بلوک‌های سقفی، بلوک‌های نمادار و بلوک‌های سبک که در ادامه به بررسی هرکدام از آن‌ها می‌پردازیم. ایرانادکور، مرجع معماری و دکوراسیون داخلی، مجری تخصصی بازسازی و تعمیرات منزل همواره بهترین خدمات را به شما عزیزان ارائه خواهد داد. با ما همراه باشید.

بلوک دیواری

1. بلوک‌های دیواری

بلوک‌های سیمانی ساده باید به شکل مکعب مستطیل و کاملاً سالم و بدون عیب بوده و سطوح آن چسبندگی کافی با اندود و ملات را داشته باشد. بلوک‌های توخالی دیواری به ابعاد 20*30*40 و 20*20*40 و همچنین 20*10*40 سانتیمتر تقسیم‌بندی می‌شوند. ضخامت حداقل جداره‌ها و پوسته خارجی بلوک‌های کوچک را 3 سانتیمتر و بلوک‌های متوسط و بزرگ را 4 سانتیمتر در نظر می‌گیرند. علاوه بر اندازه‌های ذکر شده ممکن است بلوک‌ها در ابعاد و اندازه‌های دیگری بنا بر توافق خریدار و سازنده نیز تولید شوند. مقاله انواع سنگ‌ها و محل کاربرد آن‌ها می‌تواند اطلاعات کاملی را در مورد سنگ‌ها در اختیار شما قرار دهد.

2. بلوک‌های سقفی

ضخامت تیغه‌های بلوک سقفی حداقل 15 میلیمتر، عرض تکیه‌گاه بلوک سقفی بر روی تیرچه 17 میلیمتر در نظر گرفته می‌شود. مصرف کمتر سیمان در این بلوک به خاطر نازکی تیغه، قدری بیشتر از بلوک دیواری است.

بلوک سقفی

3. بلوک‌های نمادار

بلوک‌های نمادار به ابعاد بلوک‌های دیواری با نمای صاف و نقشدار تهیه می‌شوند. برای جلوگیری از زخمی شدن و پریدگی لبه‌ها و سوح در موقع شکستن بلوک‌های نمادار جهت مصرف، آن‌ها را در اندازه‌های نیمه و سه قدی نیز می‌سازند. به منظور صاف بودن سطوح در این نوع بلوک باید مصرف سیمان قدری بیشتر از بلوک‌های معمولی باشد. نسوزها نیز به وفور در ساختمان‌سازی از آن‌ها استفاده می‌شود. با انواع نسوز از نظر جنس بیشتر آشنا شوید.

4. بلوک‌های سبک

بلوک‌های سبک دیواری و سقفی به منظور کاهش وزن بار مرده و تقلیل تبادل حرارتی و صوتی در ساختمان مصرف می‌شوند. این بلوک‌ها را از انواع بتن سبک می‌سازند که معمول‌ترین آن‌ها بتن‌های گازی و سبکدانه هستند. وزن ویژه بلوک‌های سبکدانه از 1200 تا 1450 کیلوگرم بر متر مکعب و تاب فشاری متوسط 3 نمونه آن‌ها باید دست کم 70 کیلوگرم بر سانتیمتر مربع (در سطح کل بلوک) و حداقل تاب فشاری یک نمونه 55 کیلوگرم بر سانتیمتر مربع باشد. حداکثر میزان جذب آب در مورد این بلوک‌ها 30 کیلوگرم بر متر مکعب می‌باشد.

بلوک نمادار

هرکدام از بلوک‌ها با توجه به مشخصات و ویژگی‌های خاص خود کاربردهای متفاوتی دارد. اصول کف‌سازی در انواع زمین نیز به همین صورت است. ایرانادکور، مرجع معماری و دکوراسیون داخلی در جنوب کشور با بهره‌گیری از تخصص و دانش معماران و طراحان حرفه‌ای در بازسازی و تعمیرات منازل مسکونی در شیراز همواره آماده ارائه خدمات به شما عزیزان است.

نویسنده: ه. درعلی/ عضو تیم تحریریه ایرانادکور

دکوراسیون داخلی در شیراز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خانه