مصالح ساختمانی

انواع سرامیک و کاشی

انواع سرامیک و کاشی

انواع سرامیک و کاشی
کاشی و سرامیک انواع مختلفی دارد و انتخاب یکی از آن‌ها با توجه به فضای مورد نظر کاربرد آن‌ها یکی از موضوعات مهم است. علاوه بر زیبایی باید مساله کاربردی بودن را نیز برای مصالح در نظر گرفت تا بتوان ساختمانی زیبا و کاربردی داشت.

تاریخ: 1398/8/17

سرامیک از واژه یونانی Keramos به معنای گل پخته یا سفال گرفته شده و به مصالحی گفته می‌شود که از گل پخته ساخته شده و سطح آن‌ها را لعاب می‌پوشانند. امروزه صنعت سرامیک فقط محدود به ساخت مصالح ساختمانی و ظروف نمی‌شود. از این رو تعریف لغوی سرامیک عبارت است از: هر شیئ جامد و تردی که ماده اصلی تشکیل دهنده آن مواد غیرعالی و غیر فلزی باشد. اما این تعریف برای شیشه نیز باشد، به همین دلیل تعریف جامع‌تر از سرامیک عبارت است از: کلیه موادی که از مخلوط خاک رس با ماسه و فلدسپار در دمای بالا به دست می‌آیند و توسط توده شیشه‌ای مانندی که کاملاً صاف و صیغلی است انسجام می‌یابد. ایرانادکور، مرجع معماری و دکوراسیون داخلی در جنوب کشور با شناخت انواع کف‌پوش‌های رایج در ساختمان آماده ارائه خدمات به شما عزیزان است.

کاشی دیوار

خواص عمومی سرامیک‌ و کاشی

خواص عمومی سرامیک‌ها و کاشی‌ها که در حمام و دیگر فضاهای خانه استفاده می‌شود عبارتند از:

– مقاومت شیمیایی بالا در برابر عوامل جوی، آب، اسیدها و بازها و همچنین حلال‌های آلی

– جذب آب سرامیک حدود 4 درصد و جذب آب کاشی بین 12 تا 17 درصد است.

– سرامیک‌ها و کاشی‌ها تا حدی مانند عایق رطوبتی و حرارتی عمل می‌کنند.

– مقاومت فشاری سرامیک حدود 400 و کاشی حدود 200 کیلوگرم بر سانتی‌متر مربع است.

انواع کاشی

کاشی در اصل یکی از انواع سرامیک است. در ادامه به معرفی چند نوع کاشی پرکاربرد در ساختمان می‌پردازیم. مراحل تهیه کاشی به شما کمک می‌کند تا با روش تهیه کاشی اشنا شوید.

کاشی دیواری ورقه‌ای

  • کاشی دیواری ورقه‌ای (Mounted Tile)

این کاشی‌ها با نظم و فاصله خاص کنار یکدیگر و روی ورق کاغذی ویژه پلاستیک مشبک یا یک لایه مشبک پارچه‌ای قرار گرفته‌اند. در نتیجه مراحل نصب بسیار ساده می‌شود و سرعت کار بالا می‌رود. اما از کاشی تک با همان کیفیت گران‌تر هستند. هر محصول مزایا و معایب خاص خود را دارد. کاشی دیواری ورقه‌ای علاوه بر گران‌تر بودن، از لحاظ اندازه، رنگ و طرح نیز در مقایسه با کاشی‌های تک محدودترند.

  • کاشی سیمانی (Cement Tile)

ماده اصلی تشکیل‌دهنده این کاشی به جای خاک رس، سیمان است و به همین دلیل بیشتر مناسب محیط‌های خارجی می‌باشد. کاشی سیمانی دارای دو نمونه محبوب است که عبارتند از: کاشی سالتیلو (Saltilo) و کاشی اکسترود شده با بدنه سیمانی.

کاشی طرح دار

  • کاشی معرق

در مقاله کاشی طرح‌دار و خصوصیات آن به معرفی کامل کاشی معرق و نحوه لعاب دادن بر روی کاشی صحبت کردیم. در ادامه اشاره‌ای کوتاه به کاشی معرق یا همان کاشی طرح‌دار خواهیم داشت. این نوع کاشی در گذشته و زمانی که صنعت رنگ‌آمیزی هنوز پیشرفت چندانی نداشت به وجود آمد. بدین ترتیب که برای جلوگیری از اختلاط رنگ‌ها با یکدیگر در مرحله پخت، هر رنگ و طرح را جداگانه روی یک کاشی می‌ریختند و سپس نقوش آن را با اره مویی می‌بریدند. سپس کاشی‌ها را کنار هم می‌چیدند تا طرح موردنظر به دست آید. سفال کاشی طرح‌دار را با افزودن مقداری گرد سنگ آهک پوک می‌ساختند تا هنگام بریدن خرد نشود.

ایرانادکور، مرجع معماری و دکوراسیون داخلی در جنوب کشور با شناخت انواع مصالح و انتخاب بهترین مصالح برای ساختمان‌های مسکونی و تجاری آماده ارائه خدمات به شما عزیزان است. برای برخورداری از مشاوره رایگان با مشاورین ما در دفتر شیراز تماس بگیرید.

نویسنده: ه. درعلی/ عضو تیم تحریریه ایرانادکور

دکوراسیون داخلی در شیراز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خانه