طراحی باغ و فضای سبز

عوامل موثر در طراحی روف گاردن

عوامل موثر در طراحی روف گاردن

عوامل موثر در طراحی روف گاردن
عوامل زیادی در طراحی روف گاردن موثر هستند. با در نظر گرفتن تمام موارد می‌توان طراحی متفاوت و خاصی داشت که علاوه بر کاربردی بودن روف گاردن جذاب و زیبا نیز باشد. نورپردازی و مبلمان مناسب از این عوامل هستند.

تاریخ: 1398/8/15

در بحث طراحی و اجرای روف گاردن یا بام سبز انتخاب یک پلان کاشت مناسب با توجه به گیاهان و نحوه چیدمان آن‌ها و حتی جنس مصالح سقف از عوامل موثر در طراحی به حساب می‌‌آیند. از همین رو آشنایی با عوامل موثر در طراحی روف گاردن مهم هستند و باید آن‌ها را در نظر گرفت. در مقاله روف گاردن و عوامل طراحی به بررسی آیین‌نامه و نکات مهم در طراحی و برنامه‌ریزی پلان دسترسی روف گاردن پرداختیم. در این مقاله و در ادامه بحث به ذکر عوامل مهم در انتخاب پلان کاشت می‌پردازیم. با ما همراه باشید.

طراحی و اجرای روف گاردن

عامل باد در طراحی روف گاردن

باد یکی از مشکلات اساسی و مشترک در طراحی روف گاردن است. بسیاری از گیاهان می‌توانند باد را تحمل کنند، اما اگر بخواهید از فضا در تمام طول سال استفاده کنید، حتماً باید از یک سایه‌بان استفاده کنید. به غیر از مواردی که فضای مورد نظر از طرف ساختمان‌های دیگر مسدود شده باشد، استفاده از حفاظ صلب و سخت ایده خوبی نیست، زیرا هم دید فضا را مسدود می‌کنند و هم باعث ایجاد تونل باد می‌شوند. در عوض می‌توانید از پارتیشن‌های چوبی طرحدار افقی یا سازه‌های چادری سوراخ‌دار استفاده کنید تا بتوانید از باد در حد نسیم‌های ملایم استفاده کنید. به منظور آشنایی کامل با روف گاردن می‌توانید مقاله روف گاردن چیست را مالعه بفرمایید.

شیشه معمولاً به عنوان یک بالستیک و بافر بادی در تراس‌های پشت بام و روف گاردن مورد استفاده قرار می‌گیرد زیرا دید انسان را محدود نمی‌کند. شیشه را در مسیر وزش بادهای غالب قرار ندهید، مگر اینکه چند سوراخ در شیشه وجود داشته باشد؛ در غیر این صورت نیروی آشفته باد قسمت بالا یا پایین شیشه را خواهد شکست. برای نصب شیشه یا انتخاب آن خود را درگیر نکنید. حتماً با یک متخصص و طراح در این مورد مشورت کنید. کاربرد گیاهان در طراحی فضای سبز تاثیر زیادی در زیبایی فضا دارد.

روف گاردن چیست

انتخاب یک تم برای طرح روف گاردن

ساده و یکرنگ بهترین انتخاب برای طرح روف گاردن است. دیگر سبک‌ها زیاد محبوب نیستند. به دنبال یک طرح ساده و خطی با مصالح مدرن مانند سنگ جلا، دیوارهای رنگ‌آمیزی شده و دیوارهای بتنی یا مصالح سنتی مانند روکش‌های سفالی باشید. مصالحی را انتخاب کنید تا طرح‌های موجود را تکمیل کنند و با رنگ‌ها و طراحی اطراف روف گاردن هماهنگی داشته باشند. هر نوع طراحی یا سبکی را انتخاب می‌کنید حتماً در نظر داشته باشید که به دید و منظره اطراف روف گاردن آسیبی وارد نکند و دید را محدود نکند. اگر دید و منظر شما به سمت خیابان پر سر و صدا یا بدنه دیگر ساختمان‌ها است، می‌توانید از مدلی استفاده کنید که کمی دید را محدود کند. اما اگر دید و منظره روف گاردن به سمت فضایی عالی و باصفا مانند دریا یا یک دید زیبا از شهر است، حتماً از این مناظر بهترین استفاده را ببرید. 10 ایده برای چینش گلدان‌های آپارتمانی به شما برای انتخاب گیاهان مناسب خانه و نحوه چیدمان آن‌ها کمک می‌کند.

نورپردازی روف گاردن

نورپردازی مناسب می‌تواند یک انتخاب عالی و جذاب برای روف گاردن شما باشد. حتماً به نورپردازی اهمیت ویژه‌ای بدهید زیرا جلوه روف گاردن را بسیار تغییر می‌دهد. یک طرح خاص و متفاوت برای نورپردازی انتخاب کنید و از نورپزدازی بی‌هدف و بدون برنامه دوری کنید. اطمینان حاصل کنید که چراغ‌ها و دیگر لوازم نورانی محکم و استوار در جای خود قرار گرفته‌اند، در این حالت دیگر با وزش باد شدید برای نورپردازی‌ها اتفاقی نمی‌افتد.

ایرانادکور، مرجع معماری و دکوراسیون داخلی در جنوب کشور با بهره‌گیری از تخصص و دانش طراحان و معماران حرفه‌ای در طراحی و اجرای روف گاردن در شیراز همواره آماده ارائه خدمات به شما عزیزان است. با مشاورین ما در شیراز تماس بگیرید.

منبع: https://www.realhomes.com/advice/how-to-design-a-rooftop-garden

نویسنده: ه. درعلی/ عضو تیم تحریریه ایرانادکور

دکوراسیون داخلی در شیراز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خانه