دکوراسیون

معماری داخلی و ساختمان‌های معروف

معماری داخلی و ساختمان‌های معروف

معماری داخلی و ساختمان‌های معروف
در ساختمان‌های قدیمی از دیرباز به معماری داخلی توجه ویژه‌ای نشان داده می‌شده است و از تزئینات و کچبری‌های مختلفی در هر دوره استفاده می‌شده است که در این حین بعضی از این تزئینات و سبک‌ها از دیگر ممالک اقتباس شده است.

تاریخ: 1398/8/07

در نوشتار قبل با نام معماری داخلی در زندگی ایرانیان به ذکر این نکته پرداختیم که نقش معماری داخلی در ایران و از دیرباز چقدر پررنگ و مهم بوده است و در هر دوره خاص با توجه به شرایط متفاوتی که در آن حضور داشتند، از سبک متفاوتی در معماری داخلی نیز استفاده می‌کردند. سبک شناسی در دکوراسیون داخلی یک امر بسیار مهم است که به معمار این فرصت را می‌دهد تا با آگاهی کامل از ویژگی‌های هر سبک انتخاب هوشمندانه‌ای را داشته باشد. ایرانادکور، مرجع معماری و دکوراسیون داخلی در جنوب کشور با بهره‌گیری از تخصص و دانش معماران و طراحان حرفه‌ای در زمینه طراحی داخلی تلاش دارد تا در این مقاله به ادامه بحث معماری داخلی و بررسی نمونه‌های موردی معروف بپردازد. با ما همراه باشید.

کاخ هترا

کاخ هترا در بین‌النهرین

در کاخ هترا در بین‌النهرین نیز تزین قسمت داخلی تالار بار عام با سقف کاملاً شرقی پوشانده شده بود، اما فیلوستراتس نویسنده معاصر آن زمان درباره تالار بی‌نظیر کاخ یکی از پادشاهان اشکانی می‌نویسد: «تالاری است با سقف مرصع به سنگ لاجورد درخشان به رنگ آسمانی در زمینه آبی رنگ سنگ‌ها با طلا شکل خدایان که مانند ستاره‌های آسمان می‌درخشیدند، نقش شده».

کوه خواجه

در کوه خواجه نیز بنا به گفته گدار، تزئین داخلی قسمتی از کاخ را کتیبه‌های منقوش با سبک یونانی تشکیل می‌داده است. به طور کلی به دلیل اینکه ساختمان‌ها در دوره اشکانیان با خشت خام ساخته می‌شده، آثاری از آن دوران باقی نمانده است. ولی پیداست پادشاهان اشکانی در معماری، ساختمان کاخ‌های خود را از اسلوب یونانیان تا حدی استفاده می‌کردند، ولی در معماری داخلی روی را اختیار کردند که بیشتر رنگ ایرانی به خود گرفت. سبک‌ها و ویژگی‌های معماری ایرانی متنوع و منحصربفرد هستند که آشنایی با آن‌ها از ضرورت‌ها به حساب می‌آید.

کوه خواجه

دوره اشکانیان

در دوره اشکانیان به سبب فراوانی معدن که همه‌جا در دسترس بود، گچبری تزئینی رونق یافت و پارتیان با کشیدن ملات گچ روی دیوار که شکل‌پذیری سریعی داشت، می‌توانستند تزئیناتی در داخل تالارها و اتاق‌های طاقدار خود با رنگ قرمز و سفید به وجود آورند. گاهی با قاب‌بندی و رنگ‌های درخشان به این تزئینات گچی سامان می‌بخشیدند و حتی افریزها یا برآمدگی‌های دیوارها نیز از این قاعده مستثنی نبودند. نقش‌ها اغلب شامل آدمیان و جانوران طبیعی توام با ترکیب‌بندی‌های هندسی و گل و گیاهان استلیزه (نقش پرداخته و ساده شده) و نگاره‌های تکراری بود. آشنایی با شاهکار مهندسی معماری ایرانی نیز خالی از لطف نیست.

«به نظر می‌رسد که نقاشی دیواری در دوران اشکانیان از روشی که از غرب آمده است پیروی کرده و توسعه زیادی یافته است. این نقاشی با گچبری درمی‌آمیزد و قواعد خاص خود را بدان تحمیل می‌کند. قلم گچبر هنر پیکرسازی را تضعیف می‌کند و نقوشی پدید می‌آورد، به شکل قلاب‌دوزی درمی‌آید و شکلهای هندسی پیوسته تکرار می‌شوند».

معماری دوره اشکانیان

ایرانادکور، مرجع تخصصی معماری و دکوراسیون داخلی در جنوب کشور با بهره‌گیری از تخصص و دانش معماران و طراحان حرفه‌ای و انواع سبک‌ها در دکوراسیون داخلی همواره آماده ارائه خدمات در تمامی زمینه‌های طراحی داخلی و نورپردازی در شیراز به شما همراهان گرامی است.

نویسنده: ه. درعلی/ عضو تیم تحریریه ایرانادکور

دکوراسیون داخلی در شیراز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خانه