مصالح ساختمانی

انواع سنگ‌ ها و محل کاربرد آن ها

انواع سنگ‌ ها و محل کاربرد آن ها

انواع سنگ‌ ها و محل کاربرد آن ها
شناخت انواع سنگ‌ ها و محل کاربرد آن‌ ها در ساختمان یک امر بسیار مهم است. آشنایی با خواص سنگ‌ها و انتخاب سنگ مناسب با توجه به قیمت و کاربرد آن در ساختمان باعث می‌شود تا همیشه انتخاب هوشمدانه‌ای داشته باشیم.

تاریخ: 1398/8/04

سنگ‌ ها یکی از عناصر طبیعی می‌باشند که تقریباً می‌توان از آن‌ها در تمام مراحل ساختمان‌سازی استفاده کرد. در این صورت مطالعه و شناخت سنگ‌ها و کاربرد صحیح آن‌ها یک عامل بسیار مهم است. ایرانادکور، مرجع تخصصی معماری و دکوراسیون داخلی در جنوب کشور، با بهره‌گیری از دانش و توانایی معماران و متخصصین حرفه‌ای در بحث طراحی و اجرای ساختمان‌های مسکونی و اداری، همیشه تلاش دارد تا با شناخت سنگ‌های ساختمانی و کاربرد آن‌ها به شما عزیزان بهترین خدمات را ارائه دهد.

سنگ لاشه در ساختمان سازی

1- سنگ لاشه

سنگ لاشه بدون آنکه هیچ نوع کاری برای شکل دادن روی آن انجام بشود، همانطوریکه از معدن سنگ استخراج می‌شود مورد مصرف قرار می‌گیرد. فقط ابعاد آن باید طوری باشد که کارگران ساختمانی قادر به حمل و نقل و جابه‌جایی آن باشند. این سنگ‌ها بیشتر برای دیوارسازی مورد استفاده قرار می‌گیرند، مخصوصاً دیوارهای جلوی خاکریزها و یا پشت دیوارهای سنگی که جلوی آن را با سنگ‌هایی که تیشه داری شده‌اند، می‌چینند.

مهم‌ترین معدن این نوع سنگ‌ها در اطراف تهران معدن سنگ سبز می‌باشد که در نزدیکی ده‌اوین واقع شده است. این نوع سنگ‌ها باید سالم و توپر باشد و پوسیدگی نداشته باشد و روی آن توده‌های لای و خاک موجود نباشد. وزن هر قطعه آن از 20 یا 30 کیلو بیشتر نباشد و اگر در پایین دیوار مصرف می‌شود، جنس آن طوری باشد که در اثر عوامل جوی در آن تغییر شکل زیاد ایجاد نشود. در یک ساختمان از مصالح متفاوتی استفاده می‌شود که به همین دلیل آشنایی با انواع پوشش‌های محافظ ساختمانی بسیار ضروری است.

سنگ پلاک در ساختمان سازی

2- سنگ پلاک

پرمصرف‌ترین سنگ‌ها در صنعت ساختمان‌سازی سنگ‌های پلاک است که ضخامت آن بر حسب محل مصرف از یک سانتیمتر تا 4 سانتیمتر و گاهی هم بیشتر می‌باشد. سنگ‌های یک سانتیمتری برای قرنیز اتاق‌ها و سنگ‌های 2 سانتیمتری برای فرش کف و نماسازی، سنگ‌های 3 سانتیمتری برای فرش کف حیاط و سنگ‌های 4 سانتیمتری برای پله و بیشتر از 4 سانتیمتر برای مکان‌های مخصوص مانند ستون‌های تزئینی، شومینه و جاهایی از این قبیل استفاده می‌شود. اگر یک سمت از سنگ پلاک را با تیشه‌های مخصوص خط بیاندازند، به آن سنگ تیشه‌ای می‌گویند. از شن و ماسه در ساختمان‌سازی نیز به وفور استفاده می‌شود.

سنگ کوارتز در دکور خانه

3- سختی سنگ

فردریک موس، مهندس معدن‌شناس آلمانی سختی اجسام معدنی را به 10 دسته تقسیم نموده است:

– اجسام معدنی که با فشار دست ساییده می‌شوند مانند خاک چینی، تالک

– اجسام معدنی که با ناخن خط برمی‌دارند مانند سنگ گچ

– اجسام معدنی که با تیغه چاقو به آسانی ساییده می‌شوند مانند سنگ آهک

– اجسام معدنی که با چاقو ساییده می‌شوند مانند منیزیت، آهن

– اجسام معدنی که با تیغه چاقو به سختی خراش برمی‌دارند مانند لیمونیت – مغناطیس

– اجسام معدنی که با شیشه ساییده می‌شوند مانند هماتیت

– اجسام معدنی که روی شیشه خط می‌اندازند مانند کوارتز

– اجسام معدنی که به آسانی روی شیشه خط می‌اندازند و یا روی کوارتز خط می‌اندازند مانند توپاز

– اجسام معدنی که خیلی آسان روی شیشه خط می‌اندازند مانند یاقوت

– اجسام معدنی که روی همه اجسام معدنی دیگر خط می‌اندازند مانند الماس که سخت‌ترین جسم معدنی است

ایرانادکور، مرجع تخصصی معماری و دکوراسیون داخلی در جنوب کشور با بهره‌گیری از تخصص و دانش معماران و طراحان حرفه‌ای همواره با انتخاب بهترین مصالح، شناخت انواع سنگ‌ها و محل مصرف آن‌ها و همچنین اجرای  ساختمان آماده ارائه خدمات به شما عزیزان است.  جهت مشاوره و اجرای سنگ های ساختمانی در شیراز با تماس گیرید.

نویسنده: ه. درعلی/ عضو تیم تحریریه ایرانادکور

دکوراسیون داخلی در شیراز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خانه