مقالات تخصصی معماری

راهنمایی‌های تکنیکی کف سازی

راهنمایی‌های تکنیکی کف سازی

راهنمایی‌های تکنیکی کف سازی
کف سازی همیشه مهم‌ترین بخش در طراحی و اجرای یک ساختمان بوده است. مساله مهم این است که اجرای پله و رمپ نیز بخش مهمی از کف سازی به حساب می‌آید. نکات بسیاری در طراحی و اجرای پله باید مد نظر گرفته شود تا نتیجه ساخت و ساز دلنشین و کاربردی باشد.

تاریخ: 1398/07/19

انتخاب و مشخصات کف‌های داخلی باید متناسب با کاربرد محل، نوع و میزان رفت و آمد و عمر خدمات باشد. در مقاله استانداردهای طراحی کف به ذکر عوامل موثر در طراحی کف پرداختیم. ایرانادکور، مرجع معماری و دکوراسیون داخلی در ادامه این مقاله به ذکر راهنمایی‌های طراحی خاص مرتبط با محل‌های مختلف یک ساختمان  می‌پردازد.

* راهروها و مسیرهای ارتباطی

مسیرهای ارتباطی باید امکان حرکت ایمن و آسان را برای همه فراهم کرده و استنباطی از موقعیت و جهت بدهند. برای کمک به این کار:

– کف راهروها باید در صورت امکان تراز باشد.

– کف‌ها باید یک سطح مات، سخت و مقاوم به لغزش داشته باشند.

– رنگ کف باید متضاد دیوارها و هر مانع دیگری باشد. رنگ می تواند برای کمک به پیدا کردن راه به کار رود. برای مثال کف هر بخش ساختمان، رنگ متفاوت داشته باشد.

– از طرح‌های برجسته و آنهایی که با پله اشتباه گرفته می‌شوند، باید اجتناب کرد.

– برای تامین روشنایی یکسان و جلوگیری از تشکیل سایه و تابش خیره کننده، روشنایی طبیعی و مصنوعی باید به دقت طراحی شود.

اگر قرار است تا در کف از چمن مصنوعی استفاده کنید، راهنمای خرید چمن مصنوعی به شما کمک خواهد کرد تا اطلاعات کافی در این زمینه داشته باشید.

پله متفاوت و خاص

* پله‌ها و رمپ‌ها

برخی افراد ممکن است در تشخیص تغییرات در سطح مثل وجود پله و رمپ مشکل داشته باشند که این خود خطر افتادن یا لغزش ایجاد می‌کند. مخصوصا پله‌های منفرد خطرناک‌تر هستند. اگر وجود تغییر در سطح، اجتناب ناپذیر باشد، به جای یک پله باید از رمپ استفاده کرد. کف پله‌ها و رمپ‌ها باید طوری انتخاب شود که لغزش به حداقل برسد. بافت و کنتراست ظاهری از عوامل مهم در کف‌سازی هستند.

– کف پله‌ها و رمپ‌ها باید سخت، ثابت و تراز بوده و سطح ماتی داشته باشند. از سطوح صیقلی درخشان باید دوری شود.

– همه تغییرات در سطح باید با کنتراست ظاهری و یا طرح روی پوشش مشخص شود.

– کف روی شیب رمپ باید با بقیه کف‌ها کنتراست ظاهری داشته باشد تا تغییر در سطح مشخص باشد.

– بالای یک پلکان باید با یک کنتراست ظاهری یا طرح به وضوح مشخص باشد.

– اصطکاک رمپ‌ها، شیب‌ها و کف‌های پایین‌تر باید بیشتر از سطوح افقی باشد.

– نوع کف به کار رفته برای کف پله، پاخور و نوک‌پله‌ها باید با کل مسیر هماهنگ باشد. اگر مواد مختلف برای یک سری پله و پاگرد استفاده شود، همه آنها باید خصوصیات اصطکاکی مشابه داشته باشند. جایی که هیچ نوک پله‌ای در محل گذاشتن پا وجود ندارد، باید دقت خاصی در ساخت پله داشت.

– در همه موارد، باید دقت داشت تا کف هایی که اصطکاک بسیار متفاوت دارند، کنار هم استفاده نشوند؛ چون خطر افتادن یا سر خوردن بیشتر می‌شود.

– نور باید مساوی بوده و روشنایی کافی را تامین کند. در برخی موقعیت ها ممکن است برای افزایش تشخیص مثلا نوک پله، روشنایی بیشتر لازم باشد.

در انتخاب یک کف‌سازی متفاوت و خاص عوامل مهمی دخیل هستند که آشنایی با آن‌ها خالی از لطف نیست.

اجرای کف‌سازی

* نوک پله

نوک پله‌ها دو هدف را تامین می کنند: یک پوشش سخت برای لبه جلویی پله ایجاد کرده و آن را در مقابل کف و پاخور از نظر ظاهری مشخص می‌سازند. برای حداکثر ساختن ایمنی و شفافیت ظاهری یک پلکان، انتخاب نوک پله مناسب با در نظر گرفتن طرح پله، کف و پاخور آن و جنس نوک پله بسیار مهم است.

– نوک پله باید با پله یکپارچه بوده و با کف پله کنتراست داشته باشد تا کناره پله مشخص باشد.

– این نوک پله ترجیحا باید پوششی در لبه پله داشته باشد.

– لبه‌ها نباید لغزنده باشند.

پله مدرن

ایرانادکور، مرجع تخصصی معماری و دکوراسیون داخلی با مقایسه انواع کفپوش‌ها و انتخاب بهترین و مناسب‌ترین کفپوش برای محل مورد نظر شما همواره سعی در ارائه بهترین خدمات به شما عزیزان را دارد.

نویسنده: ه. درعلی/ عضو تیم تحریریه ایرانادکور

دکوراسیون داخلی در شیراز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خانه