رنگ آمیزی

پتینه کاری دیوار

پتینه کاری دیوار

پتینه کاری دیوار
پتینه کاری دیوار ، همسو با مدرن تر شدن سلایق افراد ، راهی برای روح و جان بخشیدن به دیوارهاست . بر خلاف نام پتینه ، که در واقع به معنی کهنه و فرسوده است ، پتینه کاری هنری است که با خلاقیت بالا می تواند بر روی هر سطحی و هر وسیله ای از جمله در ، دیوار ، گلدان ، آباژور و بسیاری کالاهای دکوراتیو دیگر بکار برد . در این نوشتار در تلاشیم شما عزیزان را بیشتر با هنر پتینه کاری به خصوص پتینه کاری دیوار آشنا کنیم . با ما در ایرانادکور همراه باشید .

تاریخ مقاله : 1398/07/14

تیم ایرانادکور ، با در اختیار داشتن علم و هنر روز دنیا با اضافه کردن خلاقیت و ایده های ناب ، می کوشد خانه ای رویایی برایتان بسازد همان خانه هایی که در مجلات ایرانی و خارجی عکسهای آن ها را ورق می زنید و بسیار به دلتان می نشیند . با ما همراه باشید تا خانه ای ژورنالی با بهترین ترکیب رنگ‌های دکوراسیون داخلی برایتان تدارک ببینیم .

پتینه کاری

پتینه کاری دیوارهای خانه و محل کار

پتینه کاری هنری نوین است که بیشتر مردم با آن آشنا نیستند ، بنابراین درک و تجسم این هنر در ذهن آنان دشوار است . و همین موضوع باعث خاص بودن و منحصر به فرد بودن این هنر در خانه و محل کار می شود . بافت های دیداری و تنوع در طرح و رنگ پتینه باعث می شود هیچ دو کاری مثل هم نباشد و این خصوصیت را بسیاری از خاص پسندان دوست دارند . پتینه کاری با استفاده از ابزار و رنگ می تواند روح تازه ای بر دیوار های خانه شما بدمد و باعث حیرت شما و بینندگان این هنر گردد .

پتینه کاری دیوار یقینا از رنگ روغن و پلاستیک که هنوز بسیاری از ایرانیان برای پوشش دیوارهای خانه انتخاب می کنند با شکوه تر و زیبا تر است و باعث جلب رضایت ساکنین ، خصوصا جوان تر ها خواهد شد .

پتینه کاری مدرن

انواع پتینه کاری

پتینه ها به دسته های زیر تقسیم می شوند:

  • پتینه های کلاسیک
  • مدرن
  • انتیک کاری
  • پلاستر و برجسته
  • کهنه کاری
  • پتینه ها از نظر سطحی شامل موارد زیر می باشند:
  • دیوار
  • چوب
  • فلز
  • سفال
  • شیشه
  • مجسمه
  • سطوح دیگر

انواع سبک های پتینه کاری

با توجه به ابزار و مصالحی که برای پتینه زنی مورد استفاده قرار می گیرد ، پتینه ها به انواع دیگری تقسیم می شوند :

  • پتینه کاری دیوار با اسفنج

برای پتینه زدن بر روی دیوار ، اسفنج ، یکی از ساده ترین و در عین حال زیباترین طرح ها را در اختیارمان می گذارد . کار بدین صورت است که ابتدا زمینه دیوار را به رنگ دلخواه رنگ می کنیم و سپس با تکه اسفنج تمیزی که آغشته به رنگ است به صورت ضربه ای به دیوار رنگ میزنیم . اما باید توجه داشت که رنگ زیادی به اسفنج نزنیم که بر روی دیوار به جریان در آید . همینکه اسفنج کمی آغشته به رنگ باشد کافیست . می توانید رنگ اضافه را از روی اسفنج با ضربه زدن به روزنامه پاک کنیم .

پتینه کاری اسفنج

  • پتینه کاری با پارچه

برای این کار تکه پارچه هایی به ابعاد 15 در 20 ببرید و با چرخاندن دو طرف آن در خلاف جهت هم پارچه را لوله کنید و سپس این لوله پارچه ای را به رنگ آغشته کرده بر روی دیوار بچرخانید تا باز شود و دوباره این کار را تکرار کنید . این تکنیک زمان بیشتری از شما خواهد گرفت .

  • پتینه کاری بافت دار

با ترکیب پودر مل، روغن الیف ، آب و رنگ روغنی ساختمان برای بدست آوردن خمیری نسبتا شل می توان دیوار ها را بافت دار کرد .  اشتباهات رنگی در طراحی داخلی خانه در مقاله ای در همین سایت بررسی شده است .

پتینه کاری بافت

  • پتینه کاری با رنگ برداری

این روش برخلاف روش های پیشین که رنگی یا بافتی به دیوار اضافه می شد ، رنگ را از روی دیوار برمی داریم . در همان زمانی که زمینه دیوار را رنگ زدیم ، بعضی از قسمت ها را با قلم مو رنگ رقیق میزنیم و سپس با تکه پارچه زبر و ضخیمی که مچاله کرده ایم به قسمت های خیس دیوار می کشیم تا رنگ آن پاک شود و به جای آن کمی از طرح پارچه ضخیم را به خود بگیرد .

پتینه کاری

  • پتینه کاری راه راه

این تکنیک مناسب اتاق هاست . طرح‌های رنگی در اتاق خواب بسیار بستگی بسیاری به سلیقه صاحب اتاق دارد اما معمولا برای شلوغ نشدن کار فقط یک دیوار را به این شکل طراحی می کنیم . ابتدا وسط دیوار را پیدا می کنیم و سپس هفت و نیم سانتی متر به دو طرف حرکت می کنیم تا پانزده سانتی متر راه وسط اتاق بدست آید سپس با متر یا شاقول خطوط 15 سانتی متری را بر روی دیوار نقطه چین می کنیم . با نواری کاغذی یک طرف خطوط علامت گذاری شده را می پوشانیم به طوری که چسب داخل نوارهایی که باید بمانند چسبانده شود . در پایان به صورت یکی در میان این قسمت ها را رنگ آمیزی می کنیم . شما می توانید الگوهایی را نیز به شکل دایره یا مثلث از مقوا جدا کنید و بین این خطوط قرار دهید . البته توجه داشته باشید که اگر می خواهید داخل این الگو ها را رنگ کنید باید طوری آنها را طراحی کنید که وسطشان خالی باشد .

پتینه کاری راه راه

  • پتینه کاری با شابلون

در این روش قرار است طرحی منظم یا نامنظم بر روی دیوار حک کنیم . ابتدا با مقوا یا فوم یک شابلون از طرح دلخواهمان تهیه می کنیم . سپس شابلون را روی دیوار قرار داده و با خمیر بسکت بر روی آن می کشیم تا قسمتهای خالی شابلون بر روی دیوار نقش بیاندازد . سپس با اسفنج می توانید رنگهای مات یا طلایی را بر روی آن اجرا کنید .

  • رفع ایراد دیوار با پتینه

گاه هدفمان از پتینه کاری روی دیوار پوشاندن عیوب دیوار مانند لک و کثیفی و ترک است . بی آنکه بخواهیم هزینه بالایی برای انواع رنگ‌های ساختمانی و یا کاغذ دیواری پرداخت کنیم .کاربرد پتینه روی دیوار علاوه بر زیبایی ظاهری به رفع عیوب احتمالی دیوار نیز کمک می کند. پتینه کاری روی دیوار در رنگ و بافت ظاهری دیوار تغییر ایجاد می کند و باعث تغییر شخصیت دیوار می شود .

پتینه طلایی

  • پتینه کاری با هر چیزی

پتینه هنری خلاق است از هر وسیله ای که در اطراف خود میبینید می توانید برای طرح زدن روی دیوار بهره ببرید . حتی یک جاروی دستی چوبی می تواند برای زدن رنگ بر روی دیوار به کار رود کافیست کمی دیدمان را نسبت به وسایل دور و بر تغییر دهیم .

پتینه کاری

ایرانادکور با دانستن اصول رنگ‌شناسی و کاربرد رنگ در ساختمان ، بهترین مشاور شما در زمینه دکوراسیون داخلی است . با شعب ما در شیراز در تماس باشید .

نویسنده : ص.توکلی / عضو تیم تحریریه ایرانادکور

برچسب ها :

پتینه کاریپتینه رو دیوارپتینه مدرنپتینه با اسفنجپتینه با پارچهدیوار پوشرنگ دیوارنقاشی دیواردکوراسیون داخلیاجرای دکوراسیون داخلی

دکوراسیون داخلی در شیراز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خانه