طراحی باغ و فضای سبز

اصول و قواعد طراحی معماری منظر

اصول و قواعد طراحی معماری منظر

اصول و قواعد طراحی معماری منظر
با توجه به رشد روزافزون کشورها و جوامع اروپایی غربی در عرصه خدمات و تکنولوژی و صنعت و فناوری، به ابعاد انسانی، روحی و احساسی انسان کمتر توجه شده است. به همین دلیل نیازبه معماری منظر بیشتر از همیشه احساس شده است.

تاریخ: 1398/07/13

معماری منظر، هنر و دانشی جدید، نوپا و نا آشنا است که از تلفیق و آمیزش علومی مختلف پدید آمده است و با توجه به موفقیت آن در طراحی و توجه به فضاهای محیطی و بیرونی افراد و همچنین نیاز به ایجاد حس زیبایی در فضاهای شهری، در چند دهه اخیر موفقیتی ویژه و ممتاز کسب کرده است. ایرانادکور، مرجع معماری و دکوراسیون داخلی در مقاله اصول طراحی باغ‌های ایرانی به اصول و قواعدی که در طراحی باغ ایرانی در نظر گرفته می‌شود اشاره کرده است. در این مقاله قصد داریم تا شما را با اصول و قواعد طراحی معماری منظر آشنا کنیم.

اصول طراحی معماری منظر

آشنایی با اصول و قواعد طراحی معماری منظر

در طراحی معماری منظر باید به اصول و قواعد زیر آشنا باشیم:

۱- شناخت گیاهان: که با توجه به اقلیم‌های مختلف متفاوت می‌باشد، نگهداری، کاشت و..

۲- آب: از مهمترین عناصری است که در معماری منظر به کار گرفته می شود و باید به کنترل آن در پروژه‌های معماری منظر توجه خاصی شود، زیرا سایتهای معماری منظر دارای وسعت زیادی بوده و گردش آب در چه سطحی و… اهمیت زیادی دارد. لذا طراحی منظر باید به گونه‌ای باشد که این عنصر عظیم در طبیعت مورد احترام قرار گیرد.

۳- مسائل زیست محیطی: که اشاره به محدودیت‌هایی دارد که هم در طبیعت و هم در زندگی انسان وجود دارد که توجه به این امر با توجه به شناخت و آشنایی کامل به مسائل زیست محیطی صورت می‌گیرد تا در سایت راه عاقلانه‌تری را بتوانیم در نظر بگیریم.

۴- بررسی خاک: که آیا مرغوبیت لازم برای بوجود آوردن فضای سبز و کاشت گیاهان خاص را دارد و یا خیر.

۵- نورپردازی فضاها: استفاده بهینه از فضاها حتی در شب علاوه بر استفاده بهینه بحث ایمنی و امنیت روانی و جسمانی همچنین تنوع، کشش و جاذبه از مهم ترین فاکتورهای نورپردازی محسوب می شود.

۶- اقلیم: بررسی مسائل مربوط به اقلیم منطقه

که همگی موارد ذکر شده اشاره به مفهوم توسعه پایدار دارد که با ایجاد و محافظت از یک فضای سبز از هوای پاک برخوردار شویم. زیرا در غیر این صورت ما نمی توانیم انتظار یک محیط قابل سکونت و پاک را داشته باشیم.  توسعه پایدار در معماری منظر اشاره در این دارد که طوری محیط را سامان دهیم که انسانها در هنگام استفاده از این محیط احساس عدم تعادل نکنند.

طراحی و اجرای محوطه سازی

نگاه ایران به طبیعت

ایران از قدیم الایام تا به حال از طبیعت استفاده کرده و در طراحی معماری منظر به آن جایگاه ویژه‌ای را بخشیده است. در تزیینات مساجد، نقش قالی، تزیینات کاشی کاری و… از طبیعت بکار گرفته شده است.معماری و طبیعت در ایران طوری با هم تلفیق شده‌اند که آنها را به هیچ عنوان نمی‌توان از هم جدا کرد. به طور مثال در اغلب باغ‌های ایرانی درختانی که در خیابان اصلی باغ به کار گرفته شده است درختانی بود که همیشه سبز بوده و تزیینی می‌‌باشند تا در تمام سال (فصول مختلف) به عنوان یک بدنه عمل کنند که معمولاً از درختان کاج، سرو و چنار استفاده می‌شده یا از درختان میوه‌دار استفاده می‌شده است. در مقاله تاریخچه باغ‌سازی به بررسی تاریخچه دقیق باغ‌سازی در جهان پرداختیم.

نگاه اروپا به طبیعت

از دوره رنسانس به بعد توجه به طبیعت در اروپا آغاز شد. مدرنیسم‌ها یک نظام زیبایی شناسی را طراحی کردند که مشخصات آن عبارتند از:

– بکارگیری هندسه معین و مستطیل

– خطوط قائم

– خالص بودن

– كم رنگ بودن یا رنگ نداشتن

– دور بودن از طبیعت و فرم های طبیعی

– حذف حرکت تدریجی از یک فرم به فرم دیگر و انجام کار به صورت بی واسطه

معماری منظر

در مقاله باغ‌سازی دوران مصر و بین‌النهرین به بررسی ویژگی‌های باغ‌سازی این دو کشور پرداختیم که اطلاعات کاملی را در زمینه باغ‌سازی به ما می‌دهد. ایرانادکور، مرجع تخصصی معماری و دکوراسیون داخلی با بهره‌گیری از دانش متخصصین و طراحان حرفه‌ای همواره بهترین طراحی و اجرای محوطه‌سازی را به شما همراهان عزیز ارائه می‌دهد. در مقالات بعدی به بررسی مفاهیم عملکرد ویژه در طراحی منظر می‌پردازیم.

نویسنده: ه. درعلی/ عضو تیم تحریریه ایرانادکور

دکوراسیون داخلی در شیراز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خانه