مقالات تخصصی معماری

معماری پایدار چیست؟

معماری پایدار چیست؟

معماری پایدار چیست؟
معماری پایدار چیست؟ اصول طراحی و ساخت و ساز در معماری پایدار چیست؟ چگونه معماری پایدار پدید آمد؟ سوالاتی از این قبیل در خصوص معماری پایدار باعث شده است تا هر طراح و معماری به دنبال افزایش دانش خود از این شاخه باشد.

تاریخ: 1398/06/30

 از زمانی که مفهوم «ساختمان سبز» در دهه 1960 و 1970 پدیدار شد، معماری پایدار به یکی از رو به رشدترین روندهای معماری در دنیای دوستداران محیط زیست امروز تبدیل شده است. ایده اصلی معماری پایدار استفاده از تکنیک ها و مواد سازگار با محیط زیست در طی مراحل ساخت و ساز است. این سبک طراحی همچنین به دنبال به حداقل رساندن تأثیر منفی ساختمان‌ها از طریق مصرف بهینه انرژی و توسعه فضاهاست. ایرانادکور، مرجع تخصصی معماری و دکوراسیون داخلی قصد دارد تا در این نوشتار شما را با ریشه و خواستگاه معماری پایدار آشنا کند و اصول معماری پایدار و خلاصه‌ای از فواید معماری پایدار را بیان کند. با ما همراه باشید.

مزایای معماری پایدار

معماری پایدار

در دهه‌های 60 و 70 میلادی، صنعت ساخت و ساز اغلب از موادی یا روشهایی استفاده می‌كرد كه غالبا به محیط اطراف خود آسیب می‌رسانده یا باعث ویرانی آن می‌شده است. با توجه به این تأثیرات منفی، افراد و گروههایی برای ارتقاء کیفیت انواع ساخت و سازهای سازگار با محیط زیست، دست به ابتکار عمل و ترویج سبک‌های طراحی دوستدار محیط زیست زدند. به دلیل این ابتکارات و کوشش‌ها، معماری پایدار متولد شد. شرکت های معماری که ساختمان‌های پایدار طراحی می‌کنند، معمولاً از منابع طبیعی و تجدید پذیر مانند بتن، چوب، سنگ و همچنین مواد قابل بازیافت مانند شیشه و الوار استفاده می‌کنند. آن‌ها همچنین ممکن است از اجزای معماری ساختمان‌های دیگر از جمله درها، پنجره‌ها و کفپوش‌های موجود در سازه‌های دیگر استفاده مجدد کنند. با این حال، معماری پایدار مفهومی بسیار فراتر از استفاده از مواد و مصالح قابل بازیافت را شامل می‌شود. همچنین در طرح پل طبیعت، شاهکار معماری ایرانی نیز از اصولی مشابه اصول معماری پایدار استفاده شده است.

انرژی در معماری پایدار

معماری پایدار همچنین در درجه اول به چگونگی استفاده انرژی در ساختمان و چگونگی صرفه جویی در مصرف آن متمرکز است. این فرآیند شامل اطمینان از عایق بندی ساختمان و همچنین بهره بردن از سایه و سایبان‌ها به عنوان کولرهای منفعل و طبیعی ساختمان است. ساختمان‌های پایدار نیز غالباً به انرژی خورشیدی یا سایر منابع انرژی تجدید پذیر به عنوان منبع تامین انرژی خود متکی هستند. همچنین، استفاده از مصالح ساختمانی طبیعی و بازیافتی به همراه استفاده از منابع انرژی تجدیدپذیر به طور معمول باعث می‌شود ساختمانهای پایدار فرآیند ساخت و ساز بسیار ارزانتری داشته باشند. در مقاله معماری سبز چیست، گفته شد که معماری سبز فراتر از تنها یک رنگ است و معماری سبز سعی دارد تا با انتخاب مصالح و مواد سازگار با محیط زیست، مضرات ساخت و ساز را به حداقل برساند.

معماری پایدار

مزیت معماری پایدار

علاوه بر فواید زیست محیطی و صرفه جویی در هزینه‌ها، یکی از بزرگترین مزایای معماری پایدار این است که با وجود تأکید بر مصالح طبیعی و صرفه جویی در انرژی، سبک و طراحی الزاماً از بین نمی‌رود. بلکه در حقیقت نیز، معماری پایدار نه تنها بر سبک و طراحی بلکه بر نوآوری تأکید فراوانی دارد. این امر باعث شده است تا بسیاری از ساختمان‌های پایدار به دلیل ظاهر چشمگیرشان شناخته شوند. معماری سبز و چالش‌های طراحی آن به شما کمک می‌کند تا با مشکلات و چالش‌های طراحی سبز آشنا شوید.

همانطور که گفته شد، معماری پایدار نه تنها یک جایگزین سازگار با محیط زیست برای روش‌های ساخت و ساز سنتی بوده، بلکه باعث افزایش بهره‌وری انرژی و به وجود آمدن سبکی برتر می‌شود. شکی نیست که معماری پایدار آینده طراحی و ساخت و سازها بوده و با افزایش نگرانی‌های زیست محیطی، رواج بیشتری نیز پیدا خواهد کرد. در معماری شفابخش، رنگ، نور، روشنایی و جنس مصالح از عناصر اساسی در طراحی است که نگاه عمیق‌تری را  به معمار اعطا می‌کند.

اصول معماری پایدار

ایرانادکور، مرجع معماری و دکوراسیون داخلی، همواره با بهره‌گیری از دانش معماران و مشاورین متخصص خود در زمینه ایده‌پردازی و اجرای منازل مسکونی و ساختمان‌های پایدار و دوستدار محیط زیست، همواره آماده ارائه مشاوره به شما عزیزان می‌باشد.

نویسنده: ه. درعلی/ عضو تیم تحریریه ایرانادکور

دکوراسیون داخلی در شیراز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خانه