مقالات تخصصی معماری

معماری سبز و چالش‌های طراحی

معماری سبز و چالش‌های طراحی

معماری سبز و چالش‌های طراحی
طراحی سبز و اصول طراحی سبز، شامل قوانین و اصول گسترده‌ای است که معماران باید در بحث طراحی و اجرای آن حتماً این قوانین و مقررات را به یاد داشته باشند. آشنایی با تاییدیه و اصول طراحی سبز هنگام طراحی و اجرا یکی از الزامات است.

تاریخ: 1398/06/27

در نوشتار معماری سبز چیست به معرفی معماری سبز و اصول اولیه در طراحی سبز پرداختیم. در ادامه این نوشتار به معرفی تاییدیه سبز و چالش‌های طراحی معماری سبز می‌پردازیم. با ما همراه باشید. همواره می‌توانید برای کسب اطلاعات بیشتر در بحث طراحی داخلی و دکوراسیون با کارشناسان و طراحان ایرانادکور در تماس باشید.

LEED ، تأییدیه سبز

LEED کلمه‌ای اختصاری به معنای رهبری در طراحی انرژی و محیط زیست است. از سال 1993 ، شورای ساختمان سبز ایالات متحده (USGBC) در حال ترویج طراحی سبز است. در سال 2000، آنها یک سیستم رتبه بندی ایجاد کردند که سازندگان، توسعه دهندگان و معماران می‌توانند به آن پایبند بوده و برای صدور گواهینامه مربوطه اقدام کنند. USGBC بیان کرده است: «پروژه‌هایی که دارای گواهینامه LEED هستند، در چندین دسته از جمله استفاده از انرژی و کیفیت هوا امتیاز کسب می‌کنند. بر اساس امتیازات کسب شده، یک پروژه یکی از چهار سطح رتبه بندی LEED را کسب می‌کند: دارای صلاحیت، نقره‌ای، طلایی یا پلاتینیوم. صدور گواهینامه شامل هزینه بوده اما می‌تواند در هر ساختمان، از خانه گرفته تا دفتر مرکزی شرکت، تطبیق داده و اعمال شود. دارا بودن گواهینامه LEED یک انتخاب بوده و یک الزام دولتی نیست، اگرچه ممکن است این مسئله یک بند الزامی در هر قرارداد خصوصی باشد.

همچنین دانش آموزان می‌توانند پروژه های خود را در این سیستم ثبت کرده و توسط یک سیستم رتبه بندی مشمول رتبه بندی فوق شوند. عملکرد مناسب بخشی از سبز بودن است. معماری شفابخش یکی از شاخه‌های معماری است که این روزها نیز جایگاه ویژه‌ای میان معماران پیدا کرده است.

معماری سبز چیست

طراحی کلی ساختمان

مرکز ملی علوم ساختمانی (NIBS) معتقد است که پایداری باید از ابتدای شروع پروژه بخشی از مراحل کلی طراحی باشد. آنها یک وب سایت جداگانه را به WBDG، راهنمای طراحی کامل ساختمان، اختصاص داده‌اند. اهداف طراحی به هم مرتبط هستند ، در حالی که طراحی تنها به منظور پایداری فقط یک جنبه از آن است. آنها می نویسند: «یک پروژه واقعا موفق، پروژه‌ای است که در آن اهداف از ابتدا شناسایی شده و وابستگی‌های متقابل کلیه سیستم های ساختمان همزمان از مرحله برنامه‌ریزی و برنامه‌نویسی مشخص گردد.»

طراحی معماری سبز نباید یک بخش اضافی باشد بلکه باید مزیتی تجاری در صنعت ساختمان سازی باشد. NIBS پیشنهاد می‌کند که روابط متقابل اهداف طراحی باید قابل درک و ارزیابی بوده و کاربرد مناسب داشته باشد، به عنوان مثال دسترسی مناسب، زیبایی‌شناسی، مقرون به صرفه بودن از نظر کاربردی یا عملیاتی (الزامات عملکردی و فیزیکی یک پروژه)، حفظ آثار تاریخی، بهره‌وری (آسایش و سلامتی ساکنان)، امنیت و ایمنی؛ و پایداری.

در کنار تمامی اصول ذکر شده، اصول فنگ‌شویی در معماری نیز به شما در طراحی بسیار کمک خواهد کرد.

معماری سبز

چالش‌های معماران

تغییرات آب و هوایی زمین را نابود نخواهد کرد. بعد از پایان عمر انسان‌ها، این سیاره میلیون ها سال پابرجا خواهد ماند. با این حال، تغییرات آب و هوایی می‌تواند گونه‌های مختلف جانداران روی کره زمین که نمی‌توانند به اندازه کافی با شرایط جدید سازگار شوند را نابود کند.

صنعت ساختمان‌سازی نقش خود در کمک به کاهش تولید گازهای گلخانه‌ای در کره زمین را شناسایی و به رسمیت شناخته است. به عنوان مثال، طبق گزارش‌ها، تولید سیمان، ماده اصلی بتن، یکی از بزرگترین تولیدکنندگان جهانی در انتشار گاز دی اکسید کربن است. از طرح های ضعیف گرفته تا مصالح ساختمانی، این صنعت برای تغییر شیوه‌های سنتی خود به چالش کشیده شده است.

ادوارد مازریا یکی از معماران پیشگام در مقوله تغییر جایگاه صنعت ساختمان از یک آلاینده اصلی به عامل تغییر و تحول است. او فعالیت معماری خود را متوقف کرده تا در بتواند بر روی سازمان خود که در سال 2002 تأسیس کرده است، متمرکز شود. هدف تعیین شده برای معماری در سال 2030 صرفاً این مسئله است: «کلیه ساختمان‌ها، بستر سازی‌ها و نوسازی‌های بزرگ تا سال 2030 باید به سمت عدم تولید گاز کربن پیش روند.»

یکی از معمارانی که این چالش را سر لوحه کار خود قرار داده است ، ریچارد هاوکس و شرکت معماری هاوکس در کنت انگلستان است. خانه صفر کربن این شرکت یکی از اولین خانه‌های ساخته شده در انگلستان با توجه به مسئله عدم تولید گاز کربن است. این خانه از طرح طاقهای مرتفع استفاده کرده و برق خود را از طریق انرژی خورشیدی تولید می‌کند.

ساختمان با طراحی سبز

ایرانادکور، مرجع معماری و دکوراسیون داخلی همواره آماده ارائه مشاورات و خدمات تخصصی در حوزه طراحی، بازسازی و اجرای پروژه‌های معماری و خاص به شما عزیزان می‌باشد. به منظور کسب اطلاعات بیشتر در زمینه معماری سبز و سفارش اجرای دکور با متخصصین ایرانادکور تماس حاصل فرمایید

دکوراسیون داخلی در شیراز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خانه