مقالات تخصصی معماری

معماری سبز چیست؟

معماری سبز چیست؟

معماری سبز چیست؟
امروزه با توجه به نیازهای زندگی روزمره بشر و پیشرفت تکنولوژی، معماری سبز و اصول اولیه طراحی سبز به یکی از مباحثی تبدیل شده است که همواره معماران و طراحان به آن اهمیت ویژه‌ای می‌دهند. با توجه به نحوه‌ی زندگی بشر امروز، استفاده از معماری سبز به یک اصول همگانی تبدیل شده است.

تاریخ: 1398/06/24

ایرانادکور، مرجع معماری و دکوراسیون داخلی، در این مقاله تلاش می‌کند تا شما همراهان گرامی را با معماری سبز و طراحی سبز و همچنین اصول اولیه و اساسی در معماری سبز آشنا کند. معماری شفابخش نیز یکی از مباحثی است که امروزه با آن بسیار روبرو می‌شویم. با ما همراه باشید.

آشنایی با معماری سبز

معماری «سبز» چیزی فراتر از تنها یک رنگ ساده است.

معماری سبز یا طراحی سبز رویکردی در خصوص ساخت و ساز است که اثرات مضر پروژه های ساختمانی بر سلامت انسان و محیط زیست را به حداقل می‌رساند. معماری سبز یا طراحی «سبز» سعی دارد با انتخاب مصالح ساختمانی و شیوه های ساخت و ساز سازگار با محیط زیست، از هوا، آب و زمین محافظت کند.

ساختن خانه‌ای سبزتر در اکثر جوامع مورد توجه قرار گرفته است. مرکز معماران آمریکایی (AIA) به ما یادآور شده است: «به طور معمول، ساختمان‌ها به منظور برآورده کردن الزامات ساختمانی طراحی می‌شوند، در حالی که طراحی ساختمان سبز، طراحان را به چالش کشیده که فراتر از این الزامات رفته و برای بهبود عملکرد کلی ساختمان و به حداقل رساندن تأثیرات و هزینه‌های مخرب زیست محیطی در چرخه طبیعت باشند. تا زمانی که مقامات رسمی شهری، استانی و کشوری فرآیندها و استانداردهای معماری سبز را تصویب کنند، درست مانند آنچه که به منظور جلوگیری از آتش سوزی ملزوم شده است، اکثر آنچه که ما «شیوه‌های ساختمان سازی سبز» می‌نامیم، فقط مربوط به صاحب و سازنده ملک می‌شود.

جالب است بدانید پل طبیعت، شاهکار معماری ایرانی تلاش کرده تا از اصولی مشابه نسبت به معماری سبز استفاده کند و طراح نیز در این اثر توانایی خود را به خوبی نشان داده است.

طراحی سبز فضای سبز

ویژگی‌های مشترک یک ساختمان «سبز» و معماری سبز

بالاترین هدف معماری سبز پایداری کامل بنا است. به بیان ساده تر، مردم برای دستیابی به پایداری، به طراحی «سبز» روی می‌آورند. برخی از معماری‌ها، مانند خانه گلن موروتت در سال 1984، سالهاست که در بحث طراحی سبز و معماری سبز مثال زده می‌شود. در حالی که بیشتر ساختمان‌های سبز تمام ویژگی‌های زیر را ندارند، معماری و طراحی سبز ممکن است شامل موارد زیر باشد:

• سیستم‌های تهویه طراحی شده برای گرمایش و سرمایش کارآمد

• روشنایی و وسایل بهینه در مصرف انرژی

• لوله کشی مناسب به منظور صرفه جویی در آب

• محوطه سازی با پوشش گیاهی بومی برای به حداکثر سازی بهره‌وری از انرژی خورشید

• کمترین آسیب به زیستگاه طبیعی

• جایگزینی منابع انرژی تجدیدپذیر مانند انرژی خورشیدی یا انرژی باد

• استفاده از مواد غیر مصنوعی و غیر سمی در داخل و خارج ساختمان سبز

• چوب و سنگ استخراج شده محلی که حمل و نقل طولانی را از بین می برد

• چوب‌های استخراج شده تحت نظارت سازمان‌های مسئول حفظ منابع طبیعی

• استفاده مجدد از ساختمان‌های قدیمی

• استفاده از مواد بازیافت شده در معماری سبز

• استفاده کارآمد از فضا

• مکان بهینه زمین به منظور به حداکثر رساندن استفاده از نور خورشید، باد و منابع طبیعی

• برداشت آب باران و استفاده مجدد از آب‌های شیرین

اصول معماری سبز

شما تنها به یک بام سبز احتیاج ندارید تا طراحی سبز داشته باشید، همانطور که معمار ایتالیایی رنزو پیانو در کنار ایجاد بام سبز، از شلوارهای جین آبی بازیافت شده به عنوان عایق در طراحی ساختمان آکادمی علوم کالیفرنیا در سان فرانسیسکو استفاده کرده است. شما برای داشتن یک ساختمان سبز الزاماً به یک باغچه یا دیوار سبز احتیاج ندارید، اما معمار فرانسوی ژان نوول در طراحی خود برای ساختمان مسکونی One Central Park در سیدنی، این امر را به خوبی پیاده کرده است.

مراحل ساخت و ساز بخش بزرگی از معماری سبز را تشکیل می‌دهد. انگلستان با استفاده از برنامه‌ای شامل 12 ایده سبز – مانند بازسازی کامل آبراه‌ها، نظارت سرسختانه برای انتخاب صحیح مصالح ساختمانی، به عنوان مثال بتون بازیافت شده، و استفاده از راه آهن و آب‌های آزاد برای حمل و نقل مصالح – برای پیمانکاران به منظور ساخت دهکده المپیک، یک فضای خشک و دورافتاده را به مکان بازی‌های المپیک تابستانی 2012 لندن تبدیل کرد. این فرآیندها توسط کشور میزبان و تحت نظارت کمیته بین المللی المپیک (IOC) صورت پذیرفت. شاید آشنایی با طراحی خانه‌های هوشمند به ما در دیگر مراحل طراحی سبز و معماری سبز کمک کند.

ایرانادکور، پیشرو در سبک‌های معماری مدرن و خدمات انواع طراحی و دکوراسون داخلی آماده پاسخگویی به سوالات و تقاضای شما همراهان گرامی در تمامی مراحل طراحی و ساخت می‌باشد.

نویسنده: ه. درعلی/ عضو تیم تحریریه ایرانادکور

دکوراسیون داخلی در شیراز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خانه