شاهکارهای معماری جهان

برج خلیفه ، شهری عمودی بالاتر از ابرها

برج خلیفه ، شهری عمودی بالاتر از ابرها

برج خلیفه ، شهری عمودی بالاتر از ابرها
بلند ترین سازه ساخت بشر در کره خاکی ، برج خلیفه دبی ، یکی از جذابترین مکان های دیدنی در خاورمیانه است . برج خلیفه یک اثر هنری از توانایی معماران توانا و هنرمند است تا نشان دهند ، معماری تا بالای ابرها ادامه دارد . این اثر استثنایی نگینی درخشان در دبی است که می توان به بالای آن رفت و خط افق را نگریست و لذت برد در این نوشتار قصد آشنایی بیشتر با برج خلیفه را داریم ، می دانیم که همه دنیا برج خلیفه را می شناسند اما خواندن این نوشتار هم خالی از لطف نخواهد بود .

تاریخ مقاله : 1398/06/09

ایرانادکور ، مرجع معماری و دکوراسیون داخلی در جنوب کشور این مقاله را به شما تقدیم می کند .

برج خلیفه

برج خلیفه فراتر از ابرهای آسمان

دبی سرزمین ترین هاست ، بزرگترین ها ، سریع ها ، زیبا ترین ها و اینبار بلندترین برج دنیا .

آسمان خراش فرا بلند برج خلیفه با ارتفاع 829.8 متر در منطقه دان تان دبی قرار دارد . جالب است بدانید که ساخت این برج عظیم تنها 5 سال به طول انجامید و در سال 2010 افتتاح گردید . گردشگران هنگامیکه به طبقه صد و بیست و چهارم که دومین سکوی مشاهده بلند روباز جهان است می روند با چشم اندازی مواجه می شوند که شاید سالها بتوانند از آن سخن بگویند . برج خلیفه با بیش از هزار واحد آپارتمانی، 49 طبقه ادارای، 4 استخر و یک کتابخانه ساخته شده است .

پیش از ساخت برج خلیفه برج زیبا و با شکوه برج العرب نماد دبی بود اما هم اکنون سایه برج خلیف بر سر برج العرب سنگینی میکند .

برج خلیفه

قرار بود نام این برج برج دبی باشد اما به حرمت خلیفه ابوظبی که کمک مالی شایانی هنگام ساخت این برج کرد نام برج خلیفه را بر روی آن گذاشتند . رییس جمهور امارات و حاکم ابوظبی ، شیخ خلیفه ابن زاید آل نهیان بیشتر هزینه های ساخت این برج را پرداخته است .

رستوران و هتل برج خلیفه

خوب است بدانید هتل 5 ستاره آرمانی با 160 اتاق به طراحی جورجیو آرمانی در طبقات اولیه این برج قرار دارد. هتل آرمانی دبی چندین رستوران دارد که انواع غذاهای ممالک جهان را تهیه می کنند. رستوران Amal از جمله رستوران های هتل آرمانی در برج خلیفه است که غذای هندی سرو می کند. این هتل دارای معماری بی نظیری در جهان است .

برج خلیفه

طراحی هتل های برج خلیفه را به صورتی انجام شده است که حس آرامش و راحتی خانه شخصی را به مسافرین و مهمانان القا می کند، هیچ میز رزرواسیونی را در این هتل وجود ندارد و فضایی صمیمی و آرام آن شما را به سمت خود می کشاند . 144 اقامتگاه آرمانی در طبقه های 9 تا 16 واقع شده اند که تمامی اتاق ها دارای کلیه امکانات و تکنولوژی روز دنیا  هستند.

هتل آرمانی برج خلفه

برج کلاب نیز که شامل یک باشگاه ورزشی مجهز ، استخر شنا سایز المپیک ، اسپای لوکس ، کافه و رستوران می شود در این برج قرار گرفته است .

برج خلیفه

رستوران اَتمُسفییِر در طبقه صد و بیست و دوم دقیقا برای غذا خوردن در آسمان درست شده ، اسکای لابی در طبقات چهل و سوم، هفتاد و ششم و صد و بیست و سوم، سوئیت های مشارکتی در طبقات مختلف و بخش ارتباطات و رادیویی در طبقات صد و پنجاه و ششم تا صد و پنجاه و نهم نیز از دیگر قسمت های این برج هستند. در محوطه اطراف برج نیز پارکی زیبا به مساحت 11 هکتار خودنمایی می کند! فواره ای زیبا در اطراف برج توجه همگان را جلب می کند و با چند قدم پیاده روی به دبی مال می رسید که محلی منحصر بفرد برای خرید است .

هتل لوکس و رستوران های لاکچری برج خلیفه محلی برای پول خرج کردن ثروتمندان جهان است . کسانی که همیشه به دنبال خاص ترین ها هستند ، جایی که هر کسی نتواند اقامت کند و یا غذا بخورد .

مراحل ساخت برج خلیفه

12000 کارگر با هزینه 1.5 میلیارد دلار برجی 163 طبقه را در 22 میلیون ساعت کار ساختند تا فخر معماری جهان باشد . اگر درست حساب کنید  و فرض کنید یک کارگر بخواهد به تنهایی ساخت برج خلیفه را انجام دهد ، ساخت آن 7534 سال به طول می انجامد. این 12000 کارگز زیر نظر معمار این سازه عظیم الجثه که یک آمریکایی به نام آدرین اسمیت است این اثر را بنا کردند . اسمیت در طراحی این ساختمان از یک نوع گل ، به نام ” لیلی عنکبوتی ” که از خانواده گل های نرگس است ، الهام گرفته است . پیش از برج خلیفه ، برج تایفه 110 در تایوان بعنوان بلندترین برج جهان شناخته شده بود. ساخت بلند ترین برج جهان نیازمند اقدامات مبتکرانه و همچنین ماشین آلات بزرگ و پیشرفته که نیازمند سازماندهی زنجیره ای منظم هستند می باشد. بزرگترین مساحت ساخت و ساز جهان طبیعتا نیازمند سه عدد از بزرگترین ماشین های مکانیزی سنگین (با تحمل 25 تن)، دارای سیستم خودکار می باشد.

برج خلیفه

برج خلیفه رکورد بزرگترین ابعاد زیربنا را از آن خود کرده (330 هزار متر مکعب) و شامل 11.6 میلیون تن بتن، 39 هزار تن فولاد تقویت شده، 103 هزار متر مربع شیشه، 15 هزار و پانصد متر مربع فولاد ضد زنگ می باشد. ساخت این برج 22 میلیون ساعت زمان برده است.

برج خلیفه در کل دارای 2.909 پله بوده و 160 طبقه را متصل کرده است، برای رفتن به طبقات بالاتر از نردبان ها استفاده می شود.

تقریبا 26 هزار شیشه های باز تابنده که با دست برش داده شده اند،  در میان قاب های آلومینیوم و فولاد ضد زنگ نمای بیرونی برج را تشکیل می دهند.

برج خلیفه

از عجایب برج خلیفه دبی

  • تام کروز برای فیلم “ماموریت غیر ممکن ” همراه تیمی از هالیوود برای فیلم برداری به این برج رفت و صحنه های بدیعی خلق شد .
  • لابی اقامتگاه در برج خلیفه توسط مجسمه های عظیم “صداهای دنیا” به طراحی جاما پلنزا احاطه شده است. این اثر ترکیبی از 196 نشانه می باشد. قطرات آب به آرامی از سقف بر روی نشانه ها افتاده و صدایی در دوردست (مانند صدای مردم سراسر جهان) به وجود می آورد.
  • تمامی داون تاون دبی – دبی مال، بلوار محمد بن راشد، سوق البهار، اولد تاون و هتل های آدرس – در کنار برج خلیفه در دست  احداث بودند.
  • سیستم آب رسانی برج خلیفه تقریبا روزانه 946 هزار لیتر آّب مصرفی برج را تامین می کند. با توجه به ارتفاع برج، مخازن مخصوص ذخیره سازی آب در هر فاصله30 طبقه ای قرار گرفته است.
  • اگر وزن تمام بتن های استفاده شده در این برج را جمع ببندیم برابر با وزن 100 هزار فیل خواهد بود.
  • از دیگر مباحث جالب در مورد برج خلیفه می توان به همکاری قراردادی 30 شرکت از سراسر جهان برای ساخت این پروژه و سازه عظیم  اشاره کرد.
  • برای اطمینان از ایمن سازی برج، بیشتر از 40 تست تونل باد در این برج انجام شده است تا با توجه به شرایط بادهای دبی، میزان تحمل فشار نمای خارجی برج اندازه گیری شود.
  • آسانسور مخصوص بازدیدکنندگان با سرعت 10 متر بر ثانیه، دارای طبقه  متصل به منظور جابه جایی بازدیدکنندگان می باشد که سریع ترین آسانسور دنیاست .
  • یکی از دیگر ویژگی های برج خلیفه وجود بلندترین کتابخانه دنیا واقع در طبقه 123 برج خلیفه بخش هتل ها می باشد. مطالعه در آسمان .
  • پس از آن که ناصر ال نیدی و مربی او عمر الحقلان از ارتفاع 672 متری برج خلیفه پریدند، این برج به بلند ترین ایستگاه پرش جهان تبدیل شد.
  • ارتفاع بلند برج خلیفه طبیعتا سبب می شود تا در معرض حوادث طبیعی قرار بگیرد (بیشتر رعد وبرق)، به همین دلیل یکی از قوی ترین هادی های رعد و برق جهان را برای این برج طراحی و نصب کرده اند.

برج خلیفه

  • برای جلوگیری از برخورد هواپیما با این برج چراغ زنون سفیدی در بالا برج طراحی کرده اند که در هر دقیقه 40 بار چشمک می زند، شدت و نور چشمک زن این چراغ ها در طول روز تغییر نمی کند .
  • درجه هوا در نوک برج خلیفه در تمامی فصل ها 6 درجه از دمای هوای زمین خنک تر می باشد.
  • جشن سال نو میلادی هر ساله همراه با آتش بازی توسط برج خلیفه برگزار می شود، این مراسم دارای بیش از یک میلیون نفر بازدیدکننده است و حدود 2 میلیارد نفر به صورت زنده از سراسر دنیا مراسم را مشاهده می کنند.

برج خلیفه دبی

  • تمام وزن آلومینیوم به کار برده شده در ساخت این برج برابر با پنج هواپیما  A380 و طول کل فولاد ضد زنگ، 293 متر برابر ارتفاع برج ایفل است.
  • در اوج ساعات خنک، برج خلیفه نیاز به 10 هزارتن خنک کننده دارد، که معادل ظرفیت خنک سازی 10 هزار یخ ذوب شده می باشد.
  • با صعود 6 ساعته آلین روبرت (Alain Robert) به بالای برج، بار دیگر نام برج خلیفه به کتاب گینس راه یافت.
  • اگر تمامی بتن های استفاده شده در برج خلیفه را در مسیری مستقیم قرار دهید، طول بتن استفاده شده در این برج به اندازه 2.065 کیلومتر می باشد.
  • ارتفاع برج خلیفه از طبقه 124ام تا نوک مخروطی آن برابر با کل طول برج ایفل می باشد.
  • از زمانی که این برج ساخته شده است مسیر پرواز های داخلی و خارجی به ارتفاعات بالاتر جابه جا شده است. از زمان ساخت برج خلیفه مسیر پرواز های فرودگاه بین المللی دبی به 790 متر ارتفاع رسیده اند.

برج خلیفه

  • صد طبقه اول برج خلیفه در 1093 روز، در واقع هرطبقه در سه روز تکمیل شده است.
  • تمیز و در خشان نگه داشتن نمای بیرونی این برج نیازمند ربات هایی بود که به طور اختصاصی برای این برج ساخته شده است.
  • موزیک هایی که در آسانسور پخش می شوند به صورت اختصاصی برای آسانسور های این برج ساخته شده اند. با نزدیک شدن آسانسور به طبقه مورد نظر، ریتم موسیقی افزایش می یابد.
  • به علت ارتفاع زیاد برج خلیفه در برخی از روزها می توانید 2 بار – یک بار از طبقه پایین و بار دیگر در بالای برج خلیفه – شاهد غروب باشید.

برج خلیفه

  • پارکینگ برج خلیفه گنجایش 3 هزار ماشین را دارد.

سرعت ساخت برج خلیفه

ژانویه‌ی ۲۰۰۴: آغاز گودبرداری

فوریه‌ی ۲۰۰۴: آغاز کارگذاشتن شمع‌ها و ستون‌ها

مارس ۲۰۰۵: آغاز فرآیند روسازی بنا

ژوئن ۲۰۰۶: تکمیل طبقه‌ی ۵۰

ژانویه‌ی ۲۰۰۷: تکمیل طبقه‌ی ۱۰۰

مارس ۲۰۰۷: تکمیل طبقه‌ی ۱۱۰

آوریل ۲۰۰۷: تکمیل طبقه‌ی ۱۲۰

می ۲۰۰۷: تکمیل طبقه‌ی ۱۳۰

جولای ۲۰۰۷: رسیدن به طبقه‌ی ۱۴۱ و شکستن رکورد بلندترین ساختمان جهان

سپتامبر ۲۰۰۷: رسیدن به طبقه‌ی ۱۵۰ و شکستن رکورد بلندترین سازه‌ی غیر متکی جهان

آوریل ۲۰۰۸: رسیدن به طبقه‌ی ۱۶۰ و شکستن رکورد بلندترین سازه‌ی ساخت بشر

ژانویه‌ی ۲۰۰۹: تکمیل منار مخروطی برج و رسیدن به حداکثر ارتفاع

سپتامبر ۲۰۰۹: تکمیل عایق کاری و نمای خارجی

ژانویه‌ی ۲۰۱۰: جشن رسمی افتتاح برج

برج خلیفه

پی ریزی برج خلیفه

ساخت سازه‌ای با عظمت برج خلیفه در جغرافیای صحرایی چالش‌های مهندسی فراوانی را با خود به‌همراه می‌آورد و یکی از مهم‌ترین این چالش‌ها، طراحی پی یا فونداسیون ساختمان است. اگر پی به‌اندازه‌ی کافی بزرگ و عمیق نباشد، احتمال نشست کردن و فرورفتن تدریجی برج در خاک سست صحرا وجود دارد. برای تحقیق درباره‌ی مشخصات و ویژگی‌های زمین محل احداث برج خلیفه، مهندسان در محل پیشنهادی با استفاده از تکنیک‌های مختلف ۳۳ حفره‌ی عمیق ایجاد کردند. نتایج تحقیقات نشان داد که زمین برج از ماسه‌سنگ با چگالی متوسط، لای‌سنگ ضعیف و سنگ گچ تشکیل شده است. با توجه به نتایج آزمایش‌ها، فونداسیون برج خلیفه می‌تواند تا ۴۵۰ هزار تن بار (تقریبا دوبرابر بیشتر از ماکزیمم بار محوری که در سخت‌ترین شرایط به آن وارد خواهد شد) را تحمل کند. در نهایت در پی برج خلیفه از ۱۹۲ شمع با قطر ۱.۵ متری و عمق ۵۰ متر و ۴۵ هزار متر مکعب بتون به وزن ۱۱۰ هزار تن استفاده شد. همچنین از یک سیستم حفاظت کاتدی در پایین پی برج برای پیش‌گیری از خوردگی قسمت‌های فلزی استفاده می‌شود.

پی ریزی برج خلیفه

رکوردهای برج خلیفه

بلندترین سازه‌ی پابرجا در جهان با ارتفاع ۸۲۸ متر (رکورد قبلی متعلق به دکل مخابراتی KVLY-TV با ارتفاع ۶۲۸ متر)

بلندترین سازه‌ی ساخته شده در تاریخ (رکورد قبلی متعلق به دکل رادیویی ورشو با ارتفاع ۶۴۶ متر، فروریخته در سال ۱۹۹۱)

بلندترین سازه‌ی مستقل که بدون استفاده از کابل پابرجا است (رکورد قبلی برج CN با ارتفاع ۵۵۳ متر)

بلندترین آسمان‌خراش دنیا (رکورد قبلی ساختمان تایپه ۱۰۱ با ۵۰۹ متر ارتفاع)

بیشترین تعداد طبقات با داشتن ۲۱۱ طبقه (رکورد قبلی متعلق به ساختمان تجارت جهانی در نیویورک با ۱۱۰ طبقه)

داشتن بلندمرتبه‌ترین طبقه‌ی مسکونی جهان در ارتفاع ۵۸۴ متری (این رکورد در سال ۲۰۱۵ توسط برج شانگهای شکسته شد)

داشتن بلندترین رستوران دنیا با نام «اتمسفر» در طبقه‌ی ۱۲۲ در ارتفاع ۴۴۲ متری (رکورد قبلی متعلق به رستوران «360» در ارتفاع ۳۶۰ متری برج CN)

بلندترین مسجد (طبقه‌ی ۱۵۸)، استخر شنا (طبقه ۷۶) و باشگاه شبانه (طبقه‌ی ۱۴۴) در جهان.

مجهز بودن به بلندترین و طولانی‌ترین آسانسور دنیا

برج خلیفه

ایرانادکور ، مرجع معماری و دکوراسیون داخلی در جنوب کشور این مقاله را به شما تقدیم نمود .

نویسنده : ص. توکلی / عضو تیم تحریریه ایرانادکور

برچسب ها :

برج خلیفهبلند ترین برج دنیابرج دبیرکورد های برج خلیفههتل آرمانیرستوران اتمسفیرطبقات برج خلیفه

دکوراسیون داخلی در شیراز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خانه