مصالح ساختمانی

انواع درب های چوبی لاکچری

انواع درب های چوبی لاکچری

انواع درب های چوبی لاکچری
درب ها در خانه از اجزای مهمی هستند که شاید کمتر مورد توجه قرار گیرند ، هنگامی که سخن از تغییر دکوراسیون خانه باشد ، معمولا آنقدر که به دیوار پوش و کف پوش اهمیت می دهیم ، به درب ها توجه نداریم . در صورتی که وقتی درب ها به روز و نو می شوند تازه متوجه تاثیر شگرف آن ها در زیبایی خانه خواهیم شد . در این مقاله قصد داریم با انواع درب های خانه آشنا شویم و مطالب مفید و کاربردی در این خصوص را مرور کنیم . با ما همراه باشید .

تاریخ مقاله : 1398/06/06

ایرانادکور ، مرجع تخصصی معماری و دکوراسیون داخلی با اهمیت دادن به تک تک عناصر موجود در خانه ، ایده‌های ناب طراحی داخلی را برای داشتن فضایی زیبا و محیطی دل نشین به  شما عزیزان ارائه خواهد کرد .

درب لاکچری

انواع درب های چوبی لاکچری در خانه

اهمیت انتخاب صحیح انواع درب های ساختمانی زمانی آشکار می شود که بدانیم درب اتاق ها در هر چه زیباتر شدن منزل نقش بسزایی دارند . قدم نخست در انتخاب درب  ، انتخاب سبک طراحی داخلی منزل بر اساس نمای بیرونی و داخلی ( اعم از کف پوش ،گچ بری ، دیوارپوش ، طراحی لابی ، نما ، کف ساختمان ، راهرو ها و طراحی کلی واحد ها ) و سلیقه صاحب خانه است . پیشتر سبکهای معماری و دکوراسیون داخلی را با جزییات برشمردیم .

از گذشته تا به امروز سبکهای مختلفی در طراحی خانه های ما ایرانیان به چشم خورده ، از سبکهای کاملا سنتی و قدیمی که هنوز هم طرفداران خود را دارد گرفته تا به هم ریختگی و آشفتگی سبکی در دوران گذر و ترکیب ها عجیب و نادرست در منازل تا به امروز که با علمی تر شدن و همه گیر تر شدن بحث معماری و دکوراسیون داخلی ، سبکهای مدرن ، کلاسیک و سایر سبکها جایگاه درست خود را پیدا کرده اند . انواع سبک طراحی شامل  کلاسیک ، مدرن ، مدرن امروزی ، روستیک ، صنعتی ، ترانزیشنال ، مینیمالیسم ، اسکاندیناوی ، مدرن میان قرن ، بوهمین ، فرانسوی ،  همپتون و سنتی ایرانی همگی در منازل ایرانیان در طول زمان استفاده شده است و می شود .

درب چوبی

به بحث اصلی برگردیم که معیارهای انتخاب انواع درب بود .

علاوه بر سبک خانه ، معیار بعدی هزینه است که همیشه بر همه چیز تاثیر میگذارد .

تاثیر بودجه بر انتخاب درب اتاق ها

عوامل متعددی بر تعیین قیمت درب تاثیر می گذارد :

1.کیفیت چوب استفاده شده در درب چوبی اتاق: جنس و کیفیت چوب به کار رفته برای ساخت درب ، مهم ترین عامل در تعیین قیمت درب اتاق ها خواهد بود ، ، بنابراین جنس چوب و مرغوبیت آن مهم ترین فاکتور تعیین کننده قیمت درب چوبی اتاق است. مثلا دو نوع چوب روسی به نام  یولکا و ساسنا  در بازار دیده می شود ، که کیفیت چوب یولکا به مراتب بیشتر از ساسنا می باشد و یا یک مثال خوب دیگر چوب ام دی اف داخلی و خارجی می باشد که نمونه خارجی آن کیفیت به مراتب بهتری دارند .

2. روکش یا لایی  استفاده شده در درب اتاق خواب: روکش یا لایی به کار رفته در درب بسیار مهم است و کیفیت آن در قیمت نهایی درب چوبی موثر است زیرا هرچقدر از روکش های مرغوب تر استفاده گردد هزینه های اولیه تولید درب بالا تر می رود و بنابراین درب گران تر ارائه خواهد شد .

درب اتاق خواب

3.رنگ درب چوبی اتاق: از معیار های تعیین کننده قیمت در تولید درب ، رنگ درب یا تاپ کوت می باشد که با توجه به مهارت استاد کار رنگ کاری و مارک رنگ به کار رفته شده متفاوت خواد بود . بالطبع هر چه رنگ به کار رفته مرغوب تر و استادکار ماهر تر باشد قیمت بالا تر خواهد رفت .

انواع درب ها از نظر متریال

درب پی وی سی ، عمر محصولات HPL ،HDF , PVC  معمولا کم است ، این درب ها روی چهارچوب آهنی نصب می شوند . یه نکته بسیار مهم درباره این درب این است که هنگامی که روی چهارچوب های قدیمی نصب می شوند ، با کمی انحراف و خطا نسبت به چهارچوب می ایستند.

درب پی وی سی

درب هایگلاس ، محصولات هایگلس معمولا برای خانه های مدرن مناسب اند و ایراد آن خش پذیری و خط افتادن و مقاومت پایین آن در برابر ضربه است.

درب WPC ، درب WPC در صورت ساخت صحیح ترکیبات پلیمری با روکش چسبانده شده روی آن  عمر بالایی از محصول را ارایه می دهند ولی در ایران تنوع آن کم بوده و یا شرکت های سازنده ی این محصول فرمول ساخت را برای پایین آوردن قیمت تمام شده دستکاری می کنند، که نتیجه ی آن عدم الصاق مناسب روکش آماده و بدنه و یا پایین آمدن عمر بدنی سلولی آن است.

درب تمام چوب ، درب تمام چوب از ساخته شدن ، باهو و پاسار های چوبی و قاب های تونیک چوبی و الوار منظم تشکیل شده اند . این درب ها از نظر زیبایی بی رقیب اند . ایراد درب های چوبی این است که به توجه و نگهداری مداوم نیاز دارند و بعد از چند سال باید مجددا رنگ شوند.

درب چوبی

درب روکش چوب ، درب روکش چوب که از پرس روکش های طبیعی روی صفحه های فیبری مانند پلای وود و ام دی اف حاصل می شود اصولا به خاطر این نوع صفحات دارای وزن سنگینی می باشد و این وزن بالا از معایب این درب به شمار می رود .

انواع چوب برای ساخت درب ها

درب اتاق ها با هدف داشتن حریم خصوصی و در واقع ایجاد مانعی برای جدا سازی و تفکیک فضا ها و همچنین کنترل ورود خروج سرمایش و گرمایش و صدا ، نصب و استفاده می شود . در این قسمت قضد داریم انواع چوب های به کار رفته برای ساخت درب را معرفی نماییم :

چوب گردوی معروف زیبا برای درب ها

احتمالا بیشترین نامی که در زمینه چوب شنیده اید چوب گردو است . این چوب بسیار زیباست ، استحکام بالایی دارد و پیچ و تابهای طبیعی آن بر روی درب آن را جذاب و دلفریب می نماید . چوب گردو بیشتر در خانه های کلاسیک استفاده می شود . برای درب ورودی خانه و اتاق ها مناسب است اما مراقب هزینه بالا هم باشید چراکه داشتن مرغوب ترین ها همیشه گران است . خصوصا که این چوب در برابر موریانه هم مقاوم است !

درب چوب گردو

چوب کاج ، صنوبر و یولکا برای درب اتاق ها

صنوبر و نوع خاصی از کاج (که در بازار چوب به نام یولکا شناخته می شوند) و همچنین چوب روسی که در بازار به دو نوع ساسنا و یولکا معروف است از پرکاربرد ترین چوب ها در ساخت درب می باشد . صنوبر محکم تر از کاج است ، درب های صنوبری به راحتی سیلر می خورند و رنگ می شوند عایق صوتی و گرمایی مناسبی می باشد . رنگ سبز متمایل به زرد چوب صنوبر آن را خاص و زیبا می کند .

اما نرمی این چوب سبب می شود که به راحتی خط و خش بر دارد و دیده شده که این چوب در طول زمان تغییر رنگی به سمت قرمز از خود نشان داده است . اما در برابر آتش مقاومت می کند ! این درب ها  برای انواع سبک ها از جمله روستیک ، مدرن میان قرن ، مدرن امروزی  و کلاسیک مناسب هستند .

درب هایی با چوب گیلاس

چوب گیلاس رگه هایی دارد که فشرده و نزدیکند این چوب بسیار خاص ، زیبایی بی نظیری دارد و با سطح صاف خود برای همه انواع درب ها مناسب است . این چوب جزو چوب هایی است که مدام نیاز به نگهداری دارد چراکه در برابر آفتاب رنگ آن تغییر می کند یا ممکن است پوسته پوسته شود . اما تقریبا امن تر درب در برابر آتش است و به درب ایمن معروف است . این درب لوکس هزینه بالایی دارد و مناسب سبک کلاسیک است .

چوب گیلاس

درب اتاق ها با چوب بامبو

چوب بامبو را می توان در طرح های مختلف و سفارشی ساخت ، این نوع چوب بسیار آسیب پذیر در برابر رطوبت و خراشیدگی و آفتاب است ، ظرافت خاص این نوع چوب مورد پسند آنهایی است که از هر چیز توقع ظرافت دارند .

درب بامبو

چوب ساج برای ساخت درب

تنوع رنگی بالا از خصوصات چوب ساج است . طول عمر طولانی ساج باعث شده درب هایی از این نوع چوب از گذشته هنوز باقی مانده باشند . ام ااین نوع چوب حتما به سیلر نیاز دارد وگرنه زیبایی خاصی نخواهد داشت . همچنین جابه جایی این درب به علت سنگینی آن بسیار سخت است . ساج در برابر آب ، موریانه ، تغییر دما و پوسیدگی مقاوم است. این چوب هم مناسب سبک کلاسیک است .

درب ساج

چوب افرا برای درب ها

چوب افرا گویا برای نجاری کردن آفریده شده است . اگر این چوب سیلر نخورد لکه بر می دارد . اما ابزار خوری بالای آن مثال زدنی است . چوب افرا مناسب برای خانه های مدرن است و مقاوم در برابر پوسیدگی مقاوم است .

چوب افرا

انواع دیگری از چوب مثل چوب بلوط ، چوب ماهاگونی ، لوآن و انواع ام دی اف هم در ساخت درب ها بکار می روند . که بر اساس سبک خانه ، هزینه و سلیقه افراد مورد استفاده قرار می گیرند .

ایرانادکور ، با به کار گیری خلاقیت و تفکر خلاق در معماری ، بهترین پیشنهادات در خصوص دکوراسیون داخلی را به شما عزیزان ارائه می دهد .

نویسنده : ص. توکلی / عضو تیم تحریریه ایرانادکور

برچسب ها :

درب چوبیدرب لاکچریسبک های خانهدرب گردودرب چوب افرادرب چوب بلوطبامبوچوب ساجانواع دربدربا اتاق خوابدکوراسیون داخلی شیراز

دکوراسیون داخلی در شیراز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خانه