دکوراسیون

6 اصل در طراحی دکوراسیون منزل

6 اصل در طراحی دکوراسیون منزل

6 اصل در طراحی دکوراسیون منزل
هرگاه نام دکوراسیون منزل را می شنویم ناخودآگاه زیبایی و هماهنگی در ذهنمان تداعی می شود . برای داشتن بهترین دکوراسیون منزل ، نیاز نیست همه چیز را از ابتدا تهیه کنیم و دور هم بچینیم ، می توان با صرف کمترین هزینه ، تنها با داشتن ایده های خلاقانه و صحیح ، به چهره ای جدید از خانه رسید و احساس شیرینی به همه اعضای خانواده هدیه داد . در این مقاله می خواهیم باید ها و نباید های دکوراسیون منزل را بررسی نمایید . کارهایی که حتما لازم است انجام شود و اعمال اشتباهی که گاه نادانسته انجام می دهیم را بررسی خواهیم کرد . با ما همراه باشید .

تاریخ مقاله : 1398/05/31

ایرانادکور ، پیشتاز عرصه دکوراسیون داخلی در جنوب کشور ، برای ارائه ایده های ناب در طراحی دکوراسیون داخلی منزل و محیط های مختلف اداری – تجاری ، هتل ها ، بیمارستان ها ، مراکز خرید و موسسات آموزشی در خدمت شما عزیزان خواهد بود .

پل طبیعت تهران

در این بخش می خواهیم اصول اولیه دکوراسیون را بررسی کرده و مروری بر بایدهای دکوراسیون داخلی منزل داشته باشیم .

6 اصل در طراحی دکوراسیون منزل:

1. وسایل اضافه را جمع کنید

یکی از دلایلی که خانه را نامرتب و آشفته نمایش می دهد و هر جه برای زیبایی آن می کوشیم نتیجه دلخواه حاصل نمی شود ، داشتن وسایل زیاد ، غیر هم اندازه و غیر هماهنگ است . پس اولین اصل برای داشتن دکوراسیونی زیبا ، جمع کردن و خارج کردن وسایل اضافه و حتی فروش آنهاست . در سالنی که قرار بوده یک دست مبل جای گیرد . ما یک مبلمان ال در گوشه داریم و سپس یک ست کامل مبلمان برای پذیرایی از مهمان چیدیم و چون یک شومینه یا تلویزیون هم داشتیم یک نیم ست هم برای جلو آنها خریده ایم . حال سالن آپارتمان ما پر از مبل و صندلی و پاف و میز وسط و گل میز و … است . هر چقدر تلاش می کنیم مرتب و زیبا باشند ، باز هم نتیجه نمی گیریم . اما اگر نیم ست و مبلمان ال را خارج کنیم و فضایی برای نفس کشیدن وسایل و راه رفتن خودمان درست کنیم ، زیبایی رخ خواهد نمود .

دکوراسیون هال و پذیرایی

2. پوشاندن نواقص

این کار در دکوراسیون داخلی شباهتی به گریم چهره دارد . ابتدا عیوب خانه را شناسایی نمایید . سپس برای پوشاندن آن ها و یا ایجاد خطای دید اعمالی را انجام دهید . مثلا آویختن پرده های بلند برای برطرف کردن ایراد سقف خانه های کوتاه ، استفاده از پرده ها و مبلمان روشن برای فضاهای تاریک ، استفاده از آینه های بزرگ برای سالن های کوچک ، ساخت قفسه ها و کتابخانه های دکوری برای مواقعی که قناسی داریم ، استفاده از گلدان ها و تابلوهای رنگی و شاد در فضاهای بی روح و خاموش . پس ابتدا ایرادات را با از چشم یک دکوراتور ببینید و یا مشورت بگیرید و سپس برای رفع آن ها اقداماتی انجام دهید .

3. رعایت اصل تناسب در دکوراسیون داخلی

از اصولی که حتما باید در دکوراسیون داخلی خانه رعایت شود ، حفظ تناسب است . مبلمان بزرگ برای سالن بزرگ و مبلمان ظریف و کوچک برای دکوراسیون سالن پذیرایی کوچک ، لوستر های بزرگی که در یک سالن کوچک از سقف آویزان هستند ، هم خانه را زشت می کند و هم لوستر را . قرار دادن کوهی از کوسن بر روی مبل ها هم مهمان را عاجز می کند و نمیداند با آنها چه کند و هم آشفتگی به محیط می دهد . پس تناسب کمی و تناسب کیفی را رعایت نمایید . تلویزیون 60 اینچ در سیک خانه 70 متری ، نه زیبایی دارد نه کاربرد .

دکور سفید خانه

4. تناسب رنگ و نور در دکوراسیون داخلی

اصول و کاربرد رنگ در دکوراسیون داخلی ،  بر خلق و خو و تحمل ساکنین منزل در دراز مدت تاثیر می گذارد و نتایج و بازخوردهای روحی و عاطفی آن غیر قابل چشم پوشی است . طراحی دکوراسیون منزل بر اساس روانشناسی رنگها می تواند لحظاتی رمانتیک و یا افسرده را ایجاد کند . در خانه ای که رنگها اجازه ورود دارند می توان شاد بود اما در خانه ای که همه چیز خاکستری و سفید و مشکی است ، شاید نتوان خوشحال بود . غذاهایی که در یک آشپزخانه پر نور و خوشرنگ تهیه می شود قطعا خوشمزه تر از غذایی می شود که در یک آشپزخانه بی نظم با رنگهایی کدر و مات تهیه شده .

دکور با قاب عکس و نقاشی دیوار

لویی کان در کتاب هنر نور و معماری می گوید :« از نظر هنر معماری هیچ فضایی فضای واقعی نیست مگر آنکه از نور طبیعی برخوردار باشد» . نور طبیعی باعث می شود رنگ ها واقعی باشند ، سایه ها واقعی و حجم همه چیز آنگونه که هست باشد . پس تا حد امکان راه ورود نور طبیعی به داخل خانه را باز کنید و کمتر پرده های تیره و ضخیم بزنید .

موضوع دیگری که در خصوص نور اهمیت دارد ، بحث نورپردازی در معماری است ، کار اصلی نورپردازی ، تاکید بر المان هاست ، هر چیزی را روشن تر جلوه دهیم بیشتر به چشم می آید . بالعکس . نوری که بر روی تاقچه تابانده ایم و یا نوری که از برر وی پله های خانه های دوبلکس می تابانیم ، آنها را به عمد بیشتر نمایش می دهیم . نواقص و زشتیهای یک خانه را می توان با کم نور تر کردن آن قسمتها کمتر دید . دیواری از خانه که ترک خورده را در تاریکی و در عوض دیواری که دارای کاغذ دیواری زیبا یا تابلوی قشنگ است را روشن تر می کنیم .

نور طبیعی در خانه

4. رعایت تعادل و تقارن در دکوراسیون داخلی

ذهن انسان الگو ها را درک می کند ، هنگامیکه دکوراسیون منزل را متعادل و متقارن میچینیم ذهن ما این نظم و الگو را دریافت کرده و احساس آرامش می کند و برعکس وقتی نامتقارن اقدام به چینش عناصر می کنیم ، ذهن ما درگیر حل مساله می ماند و چنان درگیر می شود و نمی تواند تحلیل کند که خسته می شود . ذهن خسته ما را دلزده می کند . ایجاد تعادل و تقارن در دکوراسیون داخلی منزل ثبات و اقتدار خاصی به خانه می بخشد .  اما اگر شما ازجمله افرادی هستید که مدام دنبال تغییرات و ایجاد فرم‌های هیجان‌انگیز هستند ، بهترین گزینه برای شما چیدمان نامتقارن است .

تقارن در خانه

5. انتخاب سبک دکوراسیون داخلی

سبک های مختلفی برای دکوراسیون داخلی وجود دارد . سبک کلاسیک ، مدرن ، معاصر ، روستیک ، ساحلی ، تلفیقی ، مدیترانه ای ، شرقی و … . با شناخت سبکها و مقایسه آنها با سلایق و نیازهای درونی خود و اعضای خانواده ، و انتخاب یک سبک ، کار تصمیم گیری را بسیار آسان تر می کنید . کسی سبک مدرن را دوست دارد وارد مبل فروشی هایی که مبلمان کلاسیک با رنگها استخوانی و طلایی دارند نمیشود ، احتمالا فرش سنتی دست بافت ایران نمیخرد . پرده های مخملی آویز دار ، کابینت های ممبران و چوبی را بررسی نمی کند . به جای آن به دنبال سادگی است . قالیچه های رنگی و یا ساده را انتخاب می کند ، کوسن های نرم و رنگی را می پسندد و بسیاری از المان دیگر که با سبک مدرن هماهنگ است . در یک کلام تکلیف دکوراسیون داخلی را با انتخاب سبک مشخص میکنیم .

خانه کلاسیک

6. بودجه دکوراسیون داخلی

پول روی تمام جوانب زندگی تاثیر دارد . با پول حتی می توان زیبایی خرید ! هرچه بیشتر بتوانید برای دکوراسیون داخلی منزلتان هزینه کنید عناصر زیباتر و با کیفیت تری را می توانید انتخاب کنید . اما برعکس این جمله احتمالا درست نیست ! یعنی هرکس خرج زیادی برای دکوراسیون خانه کرد ، نتیجه ، داشتن بهترین انتخاب ها و داشتن خانه ای زیبا نخواهد بود . حتما هم اکنون صحنه ای از منزل دوست و یا فامیل پولدارتان که اصلا نمی پسندید در ذهنتان مجسم شده است .

مبل راحتی و دکور خاص

پیشنهاداتی برای دکوراسیون داخلی

در این قسمت می خواهیم چند پیشنهاد را مطرح کنیم اما این به این معنی نیست که می خواهیم بگوییم هم اکنون تمام باید ها را برشمردیم . خیر . دکوراسیون داخلی بحدی بزرگ و پیچیده است که در این مقال نمی گنجد .

  • جلو ورود نور طبیعی را نگیرید .
  • اجازه ورود رنگ ها را به زندگیتان بدهید .
  • به جای قالی های خیلی بزرگ قالیچه بیاندازید .
  • آینه ها را دست کم نگیرید . گاهی آینه های زیباتر از تابلو ها هستند .
  • راحتی را فدای زیبایی نکنید .
  • هیچ چیز با ارزش تر از سلیقه شما نیست . هرگز از سلایقتان بخاطر سبک و مد و … نگذرید .
  • عناصر را آنچنان گران انتخاب نکنید که وقتی خسته شدید دلتان نیاید آن عنصر را کنار بگذارید و نتوانید تنوع ایجاد کنید .
  • به فصلها دقت کنید . با چیزهای ارزان می توانید تغییر فصل ها را به خانه دعوت کنید .
  • به زندگیتان بعد ، حجم بافت بدهید .

دکور خانه ویلایی

ایرانادکور مرجع معماری و دکوراسیون داخلی منزل در جنوب کشور ، مفتخر است در کنار شما برای بهترین و مناسبترین انتخاب ها باشد . با دفاتر ما در شیراز در تماس باشید و از صفحه اینستاگرام ما برای گرفتن ایده های نوین بازدید نمایید .

نویسنده  : ص . توکلی / عضو تیم تحریره ایرانادکور

دکوراسیون داخلی در شیراز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خانه