مقالات تخصصی معماری

اصول طراحی ویلا

اصول طراحی ویلا

اصول طراحی ویلا
امروزه برای ‌حفظ انرژی و سلامت روان ، باید بتوانیم از فضاهای باز اطراف خود هرچند کوچک بهره مند شویم . طراحی و اجرای محوطه سازی در دنیای ماشینی ام. روز به امری حیاتی بدل شده چراکه به دلیل گسترش الگوهای آپارتمانی در سطح شهر ، فضای سبز کمتری نسبت به گذشته در دسترس است . حتی چیدن مبلمان کوچک در تراسی در منزل و یا خانه ای در طبیعت خارج از شهر بسیار با ارزش است . به همین دلیل است که در فضاهای شهری ، رستوران ها و غذاخوری هایی بیشتر مورد استقبال هستند که توانسته اند فضای سبزی در نظر بگیرند و با چیدن میز و صندلی در آن همان نیم ساعت یا یک ساعت غذا خوردن را برای مشتریان خود جذاب کنند . پس اگر به دنبال ایجاد فضای بازی هرچند کوچک هستید یا زمینی در اختیار دارید که قصد ساخت و ساز آنرا دارید بهتر است به ایجاد محیطی روح افزا برای خود و خانواده اهمیت داده و با شناخت اصول طراحی ویلا ، بهترین مکان را برای خود بسازید . ایرانادکور در این راه همراه شماست .

تاریخ مقاله : 1398/05/24

ایرانادکور ، مرجع تخصصی معماری و دکوراسیون داخلی ، طراحی باغ و فضای سبز ، فضاهای اداری ، تجاری و . . . شما را به مطالعه اصول طراحی ویلا در این نوشتار دعوت می کند .

ویلای لاکچری

اصول طراحی ویلا

طراحی و اجرای محوطه سازی باغ و ویلا و یا هر ساختمانی که ایجاد می کنید نباید بی ارتباط با سبک معماری داخلی ساختمان در نظر گرفته شود . گلکاری و کاشت گیاهان زیبا در محوطه ساختمان از مهم ترین نکاتی است که باید مورد توجه قرار بگیرد . توجه داشته باشید برای ایجاد فضایی آرامش بخش در محوطه ساختمان و یا باغ بهتر است از گل های رنگارنگ و گیاهان سرسبز و زیبا استفاده نمایید . مبلمان یکی دیگر از انواع عناصر تاثیرگذار در زیبایی محوطه ساختمان ها و باغ هستند بنابراین بهتر است برای این مکان ها از مبلمان مخصوص فضای آزاد استفاده نمایید . در بسیاری از محوطه های مدرن مخصوصا محوطه هایی که فاقد چمن هستند مبلمان مهم ترین عنصر به شمار می روند .

افراد معمولا در مناطق خوش آب و هوا برای گذراندن تعطیلات و لذت بردن از آب و هوای خوب ویلا می سازند . معماری ویلا ها اصولا متفاوت از سایر ساختمان های مسکونی که در اطراف ما وجود دارند ، می باشد و امروزه سبک مدرن در طراحی ویلا ها طرفداران بسیاری دارد .

طراحی پلان ویلا

پس از بررسی و ایده پردازی و شنیدن نظرات کارفرما ، زمان تهیه نقشه‌ باغ ویلا و پلان برای ویلا است . طراح در طراحی باید بتواند حتما به منطقه و اقلیمی که ویلا در آن قرار دارد و سلیقه‌ کارفرما توجه کند و براساس آن یکی از سبک‌های معماری از قبیل کلاسیک ، مدرن ، پست مدرن ، سنتی و یا تلفیقی را برای طراحی انتخاب نماید .

طراحی پلان و محوطه سازی ویلا

شاید مهم‌ترین پارامتر در اصول طراحی ویلا ، فضاهای بزرگ با سقف‌های بلند و استفاده از نور طبیعی محیطی ، باشد . دیوارها باید طوری طراحی شود که علاوه بر اینکه به عنوان جداکننده‌ فضای داخلی و خارجی عمل می‌کنند ، دسترسی به فضای خارجی را به طرز زیبایی ، هنرمندانه فراهم سازند . باید بتوان از درون ویلا نقاط کانونی و زیبای بیرون را دید و از بیرون زیبا ترین شمای ویلا را داشت . در کنار طراحی ویلا نباید از طراحی لنداسکیپ غافل شد ، چرا که خود به همین اندازه دارای اهمیت بوده و مکمل طراحی یک ویلای خوب محوطه سازی مناسب برای آن می‌باشد . لنداسکیپ یا محوطه سازی فضای بیرون یکی از زیباترین ، پیچیده ترین و مهمترین کار در طراحی ویلاهاست .

ویکی پدیا : طراحی محوطه یک حرفه غیر وابسته ، یک طراحی و هنر سنتی می‌باشد ، که توسط طراحان منظر با ترکیب فرهنگ و طبیعت انجام می‌گیرد . ایجاد فضای سبز دلنشین ، جذاب و آرام بخش که می‌توان با طرح‌های خاص که متناسب با نوع ساختمان ، ویلا و روف گاردن است ، طراحی و اجرا شده و باعث خوش نما کردن محیط پیرامون ساختمان شود .

استفاده از پلان دوبلکس و سقف‌های بلند برای یک طراحی ویلاهای با شکوه ، اولین اصل است .

وجود درهای بازشونده بزرگ و استفاده از نور جنوب که می تواند در زمان طلوع و غروب خورشید ، فضای داخلی را به فضای خارجی متصل نموده و موجب احساس سرزندگی و نشاط درونی شود .

به نظر بسیاری هم جانمایی و چگونگی چیدمان و کاشت گل و گیاهان از مهم‌ترین اصول طراحی محوطه باغ و ویلا است . باید قبل از اجرای طراحی در فضای باز نوع چیدمان گل و گیاه در طرح مورد نظر مشخص شود . همچنین باید در انتخاب گیاهانی که در محوطه سازی استفاده می کنیم دقت فراوان داشته باشیم هم به لحاظ زیبایی و هم از نظر اقلیم و مسایل تخصصی گیاه شناسی .

حیاط باغ و ویلا

گیاهان علاوه بر شرایط ارثی و ژنتیکی ، از شرایط اکولوژی محیط زیست نیز متأثر هستند . مانند تغییرات درجه حرارت ، حداقل مطلق دما ، میانگین و حداکثر مطلق دما ، تغییرات میزان رطوبت نسبی هوا ، بارندگی ها ، تعداد روزهای ابری و آفتابی ، کوتاهی و بلندی روز و شب و دیگر پدیده های جوی که باید به آنها دقت شود . مواردی که باید از آن ها آگاهی داشت عبارتند از :

  • آگاهی کامل از مواد و متریال و مصالح موجود با در نظر گرفتن اقلیم
  • آگاهی از گونه‌های گیاهی و یا کمک گرفتن از مشاوران رشته های کشاورزی در این خصوص
  • آگاهی از سبک‌های مطرح معماری
  • آگاهی کامل از جغرافیا و اقلیمی محیط
  • در نظر گرفتن شرایط مسکونی بودن محیط اطراف

خانه ویلایی استخر دار

تاریخچه ساخت ویلا

در روم باستان قشری خاص از اعیان و اشراف خانه هایی زیبا و با شکوه در باغ ها و زمین های سرسبز داشتند و در آن زندگی می کردند . به همین دلیل ساختن حرفه ای ویلا را به رومی ها در دوران باستان نسبت داده اند . در واقع احتمالا رومیان پایه گذار این شاخه از معماری در آن زمان بودند . این ویلاها بعد از فروپاشی امپراطوری قدرتمند روم توسط کلیسا غصب و تغییر کاربری داده شده و تبدیل به صومعه شد . در دوران رنسانس این صومعه ها با انجام تغییراتی دوباره بشکل اولیه خود درآمده و تبدیل به همان ویلاهای سابق شدند .

تعریف ویلا در معماری

ویلا به خانه بزرگی گفته می شود که از چهار جهت باز است و از 4 طرف هم دارای نما می باشد و غالبا در اطراف شهر ها و در مناطق خوش آب و هوا و همچنین مناطق ییلاقی ساخته می شود . در برخی کشورها ، خانه های ویلایی خود را در داخل شهر محل سکونتشان احداث می کنند که به زیبایی شهر و کشورشان کمک شایانی می کند .

ویلا ها جایگاه بسیار خاصی بین طراحان ساختمان ها دارند چرا که برای طراحی پلان ویلا و در مرحله نقشه کشی ساختمان ویلا ، دست باز تری داشته و می توانند حین ترسیم و طراحی نقشه از ذوق و سلیقه به همراه خلاقیت خود نیز بهره بیشتری ببرند ، که در نتیجه طراحی ساختمان ویلا به لحاظ کمی وکیفی نسبت به ساختمان های شهری و مسکونی در همه زمینه ها (انتخاب المانها و عناصر مورد استفاده در طراحی) متنوع تر زیبا تر و رازآلود تر می باشد .

انواع سبک ها برای طراحی ویلا

  • ویلا کلاسیک

  • ویلا مدرن

  • ویلا تلفیقی

ویلای لاکچری و حیاط بزرگ

علاوه بر دانستن سبک معماری عوامل دیگری که باید به آنها توجه کنیم عبارتند ا ز:

  • متناسب بودن محوطه خارجی و دکوراسیون داخلی ویلا
  • پیوستگی و هماهنگی در استفاده از رنگهای مورد استفاده در ویلا
  • همخوانی نمای ویلا در طراحی آن با مواردی مثل مصالح و متریال ها ، مدل های متنوع دیوارپوش ، کف پوش ، نوع درب و پنجره ، پرده و . . . که باعث جذابیت ویلا می شوند .
  • توجه به فضای سبز ، پارکینگ ، فضای باغ ، محوطه ویلا ، استخر ، آبنما ، آلاچیق) که نقش ویژه ای در دلچسب شدن فضای ویلا خواهد شد .
  • حدود زمین ، عقب نشینی ها ، عوارض زمین ، درختان و گیاهان شاخص ، توپوگرافی ، دسترسی ها ، ساختمان های همسایگی ، بادهای غالب ، قوانین و مقررات محدود کننده حاکم بر ساخت و ساز در منطقه ، مشخص کردن زاویه تابش نور خورشید

سبک معماری ویلای مدرن

برای برنامه ریزی و ساخت ویلای مدرن ، شکل های بکار رفته مکعبی و ترکیبی از پیوستن احجام در هم است . روندی که در طراحی ویلای مدرن باید در نظر گرفت ابتدا طراحی فرم کلی ساختمان یا همان طراحی حجم می باشد . بعد از شکل گیری حجم کلی ویلا مدرن بخش های دیگر طراحی شروع می شود که هرکدام دارای محوریت خاص خود هستند .

ویلای مدرن

از جمله : طراحی نما ، طراحی پلان ویلا (حل پلان) ، چیدمان داخلی فضا ، طراحی فضای محوطه ویلا ، مبلمان فضای خارجی و در پایان لایه های نورپردازی زیبای داخلی و خارجی .

فضای داخلی یک ویلای مدرن با خطوط صاف ، پالت رنگی ساده ، متریال‌هایی مانند فلز ، شیشه و فولاد ، سادگی و استفاده بهینه از فضاهای موجود اشاره کند . در طراحی مدرن همه عناصر و المان‌ها ، از جمله مبلمان ساده‌ و کمترین تزئینات را دارند . یکی از شاخه های معماری مدرن طراحی مینیمالیست است . مینیمال واژه‌ای لاتین و به معنای حداقل است . مینیمالیست مفهومی است که از استرالیا شروع شد و بسیار ساده تر از سبک مدرن است . پالت رنگ این سبک خنثی است و مبلمان تا جایی که امکان دارد ساده است . همچنین در این سبک از اکسسوری و دکوراسیون پر زرق و برق هیچ خبری نیست و این دقیقا برخلاف سبک کلاسیک است که پر از زرق و برق و رنگ طلایی است . در نهایت مینیمالیسم بر اساس عملکرد ، خطوط بسیار واضح و فضای روشن تعریف می‌شود .

ویلای استخر دار

سبک معماری ویلای کلاسیک

از قدیم الایام به دلیل ویژگی های منحصر ویلای کلاسیک ، این سبک ، مورد استقبال عموم قرار داشت . سبک کلاسیک سبکی با شکوه ، باعظمت و زیبا می باشد . ستون های بلند ، سرستون ، مجسمه های تزئینی ، سراهی ها ، طاق و قوس ها ، تزئینات و ابزارها و . . . از ویژگی های بارز این سبک زیبا می باشد .

ویلای کلاسیک

در طراحی ویلای کلاسیک تنوع متریال ، ترکیب حجمی فرم و طراحی نما نسبت به طراحی ویلای مدرن کمتر می باشد و بیشتر از سنگ برای نمای کلاسیک استفاده می شود . نورپردازی در طراحی نمای کلاسیک بسیار مهم می باشد و به جلوه بخشیدن هرچه بیشتر طرح کمک می کند . رنگ طلایی و نقره ای و وسایل دکوری پر زرق و برق از مشخصات این سبک است .

طراحی داخلی ویلای کلاسیک

مبلمان تمیز ، رنگ های با وقار ، تقارن در طراحی از مواردی هستند که سبک طراحی ویلا کلاسیک را جذاب می کنند . اگر شما دوست دارید از ریشه های سنتی خود جدا نشوید ، سبک کلاسیک مخصوص شماست .

ایرانادکور ، طراح ، برنامه ریز ، مشاور و همراه شما در طراحی ویلا و محوطه سازی ، طراحی فضای سبز و باغ رستوران ها ، با در اختیار داشتن تیمی حرفه ای و خوشنام در خدمت شما عزیزان خواهد بود . با دفاتر ما در شیراز در تماس باشید .

نویسنده  : ص . توکلی / عضو تیم تحریره ایرانادکور

دکوراسیون داخلی در شیراز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خانه