مقالات تخصصی معماری

طراحی و معماری خانه های دوبلکس

طراحی و معماری خانه های دوبلکس

طراحی و معماری خانه های دوبلکس
خانه دوبلکس یکی از زیباترین و مجلل ترین نوع از بین انواع خانه است . گویا خانه دوبلکس نشان ثروتمندی و خوش سلیقگی صاحب خانه را در خود نهان دارد . پیشتر فقط خانه هایی با متراژ بزرگ را دوبلکس می کردند ، اما معماران ، هم اکنون خانه هایی با متراژ کوچک را هم می توانند به زیبایی بصورت دوبلکس طراحی کنند . اما بهرصورت دکوراسیون داخلی خانه های دوبلکس پر هزینه تر از خانه های معمولی خواهد بود . در این گفتمان سعی داریم اجزای خانه های دوبلکس را بیان کرده و سپس به بررسی مزایا و معایب و معماری خانه های دوبلکس بپردازیم . با ما در ایرانادکور همراه باشید .

تاریخ مقاله : 1398/05/19

ایرانادکور ، طراح و مجری انواع سبک های دکوراسیون داخلی خانه ، بازسازی و نوسازی فضاهای داخلی و خارجی ، با سالها تجربه و درج پروژه های موفق بسیار در پرونده کاری خود در خدمت شما عزیزان خواهد بود .

خانه دوبلکس و پله لاکچری

معماری خانه های دوبلکس

به چه خانه ای دوبلکس می گوییم ؟ خانه دوبلکس خانه ای است که فضای داخلی آن دارای دو طبقه و فضای بیرونی ممکن است یک یا دو طبقه به نظر آید . معمولا سالن اصلی و هال و آشپزخانه و احتمالا سرویس بهداشتی و اتاق مهمان در طبقه اول ، اتاقها ، سرویس بهداشتی افراد خانواده و احتمالا یک آشپزخانه در طبقه دوم قرار گرفته است . زیباترین ، اصلی ترین و موثرترین عنصر در خانه های دوبلکس راه پله ای است که این دو طبقه را به وضوح به هم وصل می کند . منظورمان از کلمه به وضوح این است که معمولا در منازل سعی بر این است که راه پله را در جاهای مرده و پرت بسازند تا هم فضای کمتری اشغال کند و هم رفت و آمد افراد در طبقات مزاحمتی برای دیگران بوجود نیاورد . اما در خانه های دوبلکس ، راه پله را در نقطه کانونی خانه می سازیم تا هم رفت و آمد دیده شود و هم طراحی زیبا و خاص پله های آن به دکوراسیون داخلی خانه کمک کند . خانه های دوبلکس ممکن است دیوار به دیوار یکدیگر یا در بالای یکدیگر ساخته شوند . در واقع این نوع خانه ها یک خانه محسوب می شوند و به عنوان دو خانه مجزا به شمار نمی آیند .

حمام و اتاق خواب

خانه دوبلکس یک مزیت بزرگ دارد ، شما صاحب یک خانه هستید اما به اندازه دو خانه فضا در اختیار دارید . قیمت خانه دوبلکس در مقایسه با یک خانه معمولی بالاتر است زیرا طراحی آن متفاوت است . چنین خانه ای تنها به دلیل معماری خاص خود شناخته شده نیست بلکه ساختار معماری آن به طور کامل متفاوت است . این خانه ها معمولا پر نور و دلباز هستند و احساس اتصال فضا ها به یکدیگر و یکپارچگی آنها بسیار خوشایند است .

دو سبک متفاوت خانه های دوبلکس

مثل بسیاری از خانه های معمولی و ویلایی که دارای سبک ها مختلف هستند ، معمولا خانه های دوبلکس هم دو سبک کلاسیک و مدرن دارند . معمولا نسل های قبل سبک کلاسیک و جوانان امروزی سبک مدرن را انتخاب می کنند . اما این یک قانونی کلی نیست و برعکس آن هم صادق است . سبک مدرن به ما می گوید ساده باشید ، فقط وسایل ضروری را بچینید و از زرق و برق دوری کنید . رنگها بیشتر اجازه ورود به سبک مدرن دارند چراکه ما در سبک کلاسیک دکوراسیون رنگ رنگی نداریم اما در سبک مدرن دست ما برای هر نوع خلاقیت باز است .

خانه دوبلکس

بهترین ترکیب رنگ برای دکوراسیون خانه های مدرن و کلاسیک را در همین سایت مطالعه نمایید . سبک کلاسیک فضایی با شکوه و حیرت انگیز به وجود می اورد که گرم و صمیمی است و پر از عناصر دکوراتیو و براق است . لوستر های زیبا و بزرگ در این سبک خانه چشم هر بیننده ای را به سمت خود می کشد . بهمین دلیل ، هزینه ساخت و طراحی سبک کلاسیک بالاتر است .

خانه لوکس دوبلکس

انواع خانه های دوبلکس

سه نوع خانه دوبلکس توسط معماران طراحی می شوند :

1 – خانه دوبلکس استاندارد

در آخرین طبقات ساختمان های بلند ساخته می شود و متراژ آن در مقایسه با سایر خانه های دوبلکس کمتر است ، در نتیجه فضای آن احتمالا کوچکتر خواهد بود .

2- خانه دوبلکس زیر شیروانی

به خانه هایی که طبقه دوم آن ها به شکل زیر شیروانی ساخته می شود ، خانه دوبلکس زیر شیروانی می گویند . طیقه دوم چنین خانه هایی خود یک فضای مستقل داشته و گاهی اوقات بالکن در آن تعبیه شده است .

3- خانه دوبلکس وارونه

که در پایین طبقه است و دسترسی به حیاط و پاسیو دارد .

انواع خانه های دوبلکس

از منظری دیگر خانه های دوبلکس می توانند کوچک ، بزرگ و یا ویلایی باشند . که در زیر عکسهایی از آن ها را میبینید .

انواع خانه های دوبلکس

نمونه خانه های دوبلکس

راه پله در خانه های دوبلکس

به جرات می توان گفت اکثر افراد خانه های دوبلکس را به دلیل راه پله های زیبای آن ها دوست دارند . همانطور که گفتیم ، راه پله جزء اصلی در معماری خانه های دوبلکس است ، پله های مستقیم ، گرد ، یک طرفه ، دو طرفه ، پیچ و نیم پیچ هر کدام بسته به بزرگی فضا و سلیقه صاحب خانه و جا نمایی بقیه عناصر و قسمتها انتخاب می شود . انواع پله و کاربرد آن پیشتر در همین سایت مورد بررسی قرار گرفته است . در ساخت راه پله از متریال های گوناگون نظیر شیشه ، فلز و چوب یه صورت مجزا یا ترکیبی استفاده می شود و هر کدام جذابیت خاص خود را داشته و متناسب با دکوراسیون کلی خانه انتخاب میگردند . راه پله های چوبی در مقایسه با سایر راه پله ها با شکوه تر و گران تر هستند و با هر نوع دکوراسیون داخلی هماهنگ می شوند اما راه پله های شیشه ای که با سبک مئرن تطتبق دارند به ندرت در طراحی خانه های دوبلکس پیشنهاد می شوند . راه پله خانه های دوبلکس هم از بالا و هم از پایین جلوه ای زیبا و دلفریب به خانه می بخشند و چشم هر بیننده ای را به خود خیره می کنند .

خانه دوبلکس با پله های لاکچری

مزایای داشتن یک خانه دوبلکس

  • ایجاد فضای بیشتر

  • داشتن حریم خصوصی تر

  • جلوه ای منظم و باشکوه

  • کسب درآمد

از مزایای خانه های دوبلکس ایجاد فضای بیشتر برای سالن ، اتاق ها و آشپزخانه است ، فضاها تفکیک شده و بسیار کاربردی تر و عملگرا تر در خانه در دسترس هستند .

همچنین برای خانواده های شلوغ تر ایجاد حریم های خصوصی می کند و اگر شما تمایل به شرکت در یک مهمانی که در سالن در حال برگزاری است را ندارید می توانید در طبقه بالا با امکانات خوبی که دارید به راحتی بمانید .

معمولا نا مرتبی در خانه ها مربوط به آوردن وسایل از اتاق ها و کمد ها به سالن است . وقتی اتاق ها دورتر باشند قطعا نظم مهمان خانه حفظ می شود . خانه های دوبلکس معمولا خانه های همیشه مرتبی هستند و آشفتگی ها در طبقه بالا از چشم مهمان نهان است !

کسانی که شغل هایی در خانه دارند مثلا دفتر کار شخصی در خانه دارند می توانند در خانه های دوبلکس از فضا برای قرارهای کاری خود بهتر استفاده کنند . همچنین در کشورهای خارجی که اتاق اجاره می دهند این خانه های با تعداد اتاق های زیاد در طبقه بالا برای اجاره دادن کاربرد دارند .

معایب داشتن یک خانه دوبلکس

  • رفت و آمد زیاد از پله

  • ایجاد سر و صدای بیشتر

  • تعمیرات و نگهداری سخت

  • هزینه ساخت بالا

همه کسانی که خانه دوبلکس دارند نهایتا از درد زانو و کمر بخاطر رفت و آمد زیاد از پله در طول روز رنج می کشند . و بسیاری به همین دلیل از داشتن این خانه های زیبا محروم می شوند . رفت و آمد واقعا زیادی در طول روز از پله های یک خانه دوبلکس لازم می شود هر بار که وسیله ای از کمدتان بخواهید باید از کل پلکان موجود بالا و پایین بروید . بهمین دلیل در بسیاری از خانه های دوبلکس ، صاحب خانه ترجیح می دهد اتاقی در طبقه پایین در گوشه ای طراحی شود تا از آن برای اتاق خواب پدر و مادر استفاده شود ، بچه ها راحت تر از پله ها بالا و پایین می روند .

زانو درد

معمولا در خانه های دوبلکس سر و صدا براحتی بین طبقات منتقل می شود . خصوصا طبقه پایین که سالن است و صدا در آن منعکس می شود و میپیچد و براحتی به بالا منتقل می شود .

به دلیل وجود دوطبقه مسلما وظایف نگه داری و تعمیرات آن بر عهده خود شما بوده و در کنار همه این امور هزینه ها نیز ممکن است بسیار بیش تر از خانه های معمولی باشد . معمولا در این خانه ها بحث سرمایش و گرمایش نیز مطرح شده و تامین آن برای دو طبقه هزینه بیش تر و دردسر های زیادتری دربر خواهد داشت . موضوع امنیت پله ها را هم فراموش نکنید .

بالکن در خانه های دوبلکس

اگر فضای مناسبی برای بالکن در طبقه بالا رو به روی اتاق ها دارید ، حتما بالکن طراحی کنید ، تا کسانی که زمان زیادی در طبقه بالا هستند هم فضایی اختصاصی برای تفریح و تنفس در هوای آزاد داشته باشند . فضایی دنج حتی برای دور همی های نوجوانی .

بالکن خانه دوبلکس

ایرانادکور بهترین طراح و ایده پرداز برای خانه های دوبلکس شما با در اختیار داشتن کارشناسان خبره و نامی در کنار شما خواهد بود . طراحی خانه مدرن خود را به ما بسپارید و در رویای مجسم شده خود به شیرینی زندگی کنید .

نویسنده  : ص . توکلی / عضو تیم تحریره ایرانادکور

دکوراسیون داخلی در شیراز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خانه