مقالات تخصصی معماری

ایجاد تعادل و تقارن در دکوراسیون داخلی منزل

ایجاد تعادل و تقارن در دکوراسیون داخلی منزل

ایجاد تعادل و تقارن در دکوراسیون داخلی منزل

تعادل و تقارن، نقشی بی‌بدیل در خلق فضایی دلنشین و چشم‌نواز ایفا می‌کنند. در خانه ای که مامن هر فرد برای آسایش و ایمنی است ، اینکه هر چیزی در جای خود قرار بگیرد بسیار مهم است.

در این مقاله قصد داریم در خصوص ایجاد تعادل و تقارن در دکوراسیون داخلی منزل سخن بگوییم . طراحی داخلی درست بر ناخودآگاه شما تاثیرش را می گذارد . شما با روشهای بسیار ساده می توانید تعادل ظاهری و عمیقی در خانه ایجاد کرده و ناخودآگاه خود را هم به تبع آن متعادل و آرام کنید . خانه ای پر از نظم و تقارن با رنگهای مکمل فضایی را تدارک می بیند که وقتی از دنیای آشفته بیرون به خانه باز می گردید ، جریانی از انرژی و آرامش را درون شما ایجاد می کند. امیدواریم تا پایان مقاله ما را همراهی کنید.

شرکت طراحی مهندسی ایرانادکور ، مجری و برنامه ریز طرح های بسیار متنوع در زمینه دکوراسیون داخلی منازل در شیراز آماده ارائه خدماتی متفاوت و جذاب برای شما عزیزان هستند . با دفاتر ما در شیراز در تماس باشید تا نکات جالب طراحی داخلی را برایتان بازگو کنیم.

دعوت می کنیم مقاله 20 اشتباه بزرگ در اجرای دکوراسیون داخلی را در همین سایت بخوانید؛ گاهی دانستن کارهای ممنوعه بهترین راه برای انجام کار درست است!

اهمیت تعادل و تقارن در دکوراسیون داخلی منزل

  • ایجاد فضایی آرامش‌بخش و با صفا: فضایی که در آن تعادل و تقارن حاکم باشد، حس نظم و ثبات را به اهالی خانه القا می‌کند و از اضطراب و آشفتگیِ ذهنی همه می‌کاهد.
  • افزایش زیبایی بصری: ایجاد تعادل و تقارن در دکوراسیون داخلی منزل را جدی بگیرید؛ تعادل و تقارن، هارمونی و تناسبی بی‌نظیر در فضا ایجاد می‌کنند و زیباییِ بصریِ آن را ارتقا می‌بخشند.
  • کاربردی‌تر کردن فضا: با به‌کارگیریِ تعادل و تقارن، می‌توان از فضا به‌طور کارآمدتر استفاده کرد و چیدمانی اصولی و منطقی را به وجود آورد.
  • خلق فضایی منحصر به فرد: طراحان با به‌کارگیریِ خلاقیت خود در چارچوبِ تعادل و تقارن، قادرند فضاهایی بسیار خاص و متفاوت ایجاد کنند.

برای ایجاد تعادل و تقارن در دکوراسیون داخلی منزل، این نکات از اهمیت بالاتری برخوردارند:

  • نقطه کانونی، عنصری شاخص در فضا است که توجه را به خود جلب می‌کند. قرار دادن عناصر متعادل در دو سویِ نقطه کانونی، تعادل بصری را به وجود می‌آورد. نقطه کانونی همان جایی است که هر کس در بدو ورود در خانه یا هر فضایی بصورت نا خودآگاه متوجه آن می شود.
  •  تناسبِ ابعاد و اندازهٔ عناصر مختلف، نقشی کلیدی در ایجاد تعادل دارد. مبلهای بسیار بزرگ در سالن کوچک ممنوع!
  • استفاده از رنگ‌ها و نورپردازی مناسب، می‌تواند به ایجاد تعادل و تقارن در فضا کمک کند. تلاش کنید از نورهای طبیعی استفاده کنید!
  • تکرارِ عناصرِ مشابه، مانند خطوط، اشکال و بافت‌ها، می‌تواند حسِ تقارن و انسجام را در فضا ایجاد کند. مغز ما دریافت کننده عناصر تکراری است و با دریافت این پیام ها آرام می گیرد.

حفظ تقارن در خانه 

در اصول روانشناسی ، این یک قانون است : وقتی چشم ما به فضایی می افتد ابتدا یک کل از آن فضا در ذهن ما شکل میگیرد. مغز ما سریعا برای اجزای موجود در این فضا الگو سازی میکند تا راحت تر آنرا درک کند . اگر در یک لحظه با فضایی غیر ساده و پیچیده مواجه شویم و الگویی در آن نیابیم ، آن صحنه بلافاصله برچسب آشفته و بی نظم می خورد و ذهن ما را درهمان ابتدا خسته می کند .

یکی از مواردی که این الگو سازی را برای مغز ما راحت تر می کند ، همان تقارن است . برای ایجاد تعادل و تقارن در دکوراسیون داخلی منزل، درست است که نمی توان همیشه هم چیز را قرینه چید ، اما حفظ تقارن در خانه از اهیمت خاصی برخوردار است . ممکن است بعد از عادت کردن به یک فضای غیر متقارن از آن لذت ببریم ولی برای هر شخص تازه واردی ، تداعی یک هرج و مرج را ساخته ایم.

ما ناخودآگاه طراحی های متعادل را دوست داریم . چراکه پس از تشخیص یک الگو در کل فضا ، می توانیم با توجه کردن به جزییات آن ، لذت بیشتری ببریم . درک فضاهای متقارن ساده است .

حفظ تقارن در خانه

ساختن تصاویر آیینه ای

برای ایجاد تعادل و تقارن در دکوراسیون داخلی منزل ، نیاز نیست کار سختی انجام دهیم ، ابتدا نقطه کانونی خانه ، یعنی جاییکه بیشترین دید را دارد و یا اولین جاییکه به چشم می آید را تعیین می کنیم ، سپس بقیه وسایل و صحنه ها را بر طبق این نقطه کانونی بصورت آیینه ای می چینیم . مغز ما دو چیز را بلافاصله دریافت می کند ، زیبایی و کاربردی بودن!

برای مثال یک کتابخانه را هم زیبا می بینیم و هم کاربردی . طراحی هایی که زیبایی و کاربردی بودن را با هم دارند ، شادترین صحنه ها را برای ذهن ما ایجاد می کند.

گلدان‌های متقارن در دو سمت یک راهروی ورودی ، جا شمعی‌های متقارن در دو طرف آینه و حتی وجود تقارن در فرش‌های کلاسیک ، همگی نمونه‌هایی از تعادل متقارن و آیینه ای است .

ساختن تصاویر آیینه ای

عدم تقارن در دکوراسیون داخلی

اصلی که درباره ایجاد تعادل و تقارن در دکوراسیون داخلی منزل گفتیم بیشتر برای بار اولی است که یک منظه یا یک فضا را میبینیم ، اما در خانه ای که قرار است هر روز زندگی کنیم و ببینیم ، عدم تقارن باعث می شود علاقه مند به فضا بمانیم . عدم تقارن محصول طراحی دکوراسیون داخلی مدرن است و بر اصل تصادف ، استوار است . عنصری از فضا را پر رنگ می کنیم و قرینه ای برای آن در نظر نمی گیریم . به این صورت آن عنصر به شدت چشمگیر خواهد شد . فضای نامتقارن بیشتر به طبیعت نزدیک است بهمین دلیل حس نزدیکی با روح انسان دارد . مثلا نورپردازی یک گوشه از سالن بزرگ و قرار دادن یک پیانو گراند در همان گوشه زیر لایه های نورپردازی در طراحی داخلی .

توصیه می کنیم مقاله 6 اصل در طراحی دکوراسیون منزل را هم بخوانید و با اصول دکوراسیون داخلی منزل بیشتر آشنا شوید.

عدم تقارن در دکوراسیون داخلی

تعادل شعاعی در دکوراسیون منزل

یکی از بهترین راه حل های ایجاد تعادل و تقارن در دکوراسیون داخلی منزل ، تقارن شعاعی است . کمی تقارن برای نشان دادن نظم و ایجاد یک الگوی کلی ذهنی و سپس شکستن تقارن برای هیجان و جذابیت بیشتر محیط . فضایی که همه چیز آن دقیقا قرینه است به مرور ، تکراری و خسته کننده خواهد بود  و فضایی که همه چیز نامتقارن است انسان را دچار سردرگمی می کند.

بهترین راه برای ایجاد عدم تقارن این است که وسایل غیر متقارن را از نقطه کانونی به یک فاصله بچینیم . مثلا یک گلدان بزرگ خوشرنگ در فاصله 3 متری از سمت چپ نقطه کانونی و یک بوفه با شکوه و زیبا به همان فاصله در سمت راست نقطه قانونی . به این ترتیب هم عدم تقارن داریم و هم یک تقارن دقیق ذاتی . طراحی داخلی بر مبنای تعادل شعاعی مانند حرکت کردن روی لبه تیغ است و مهارت بالایی برای استفاده مناسب از آن مورد نیاز است وگرنه خانه از زیبایی خواهد افتاد.

تقارن و تعادل در ارتفاع عناصر

علاوه بر فاصله ها در هنگام ایجاد تعادل و تقارن در دکوراسیون داخلی منزل ، باید به ارتفاع وسایل هم توجه داشت ، اگر مبلمان ، میز ناهار خوری ، اوپن آشپزخانه یا جزیره آشپزخانه ، گلدان ها و … همگی در یک ارتفاع تقریبی برابر باشند ، محیطی کسل کننده و راکد خواهیم داشت ، اما کمی هیجان و برانگیختگی هم در فضا لازم است . سعی کنید در طراحی دکوراسیون جسارت داشته باشید ، قراردادن یک آباژور خیلی قدبلند در گوشه ای از سالنی که تماما با مبل و صندلی های هم قد پر شده ، زیبایی خاصی را به کل فضا خواهد داد. آویزان کردن لوستر های زیبا در خانه ای ساده و کم وسیله.

تقارن و تعادل در ارتفاع عناصر

تعادل در رنگ ها

ایجاد تعادل و تقارن در دکوراسیون داخلی منزل را بررسی می کنیم؛ بسیاری از افراد ، یک تم خاص را برای ست کردن رنگ وسایل در خانه انتخاب می کنند ، مثلا آبی فیروزه ای  یا ترکیبی از آبی فیروزه ای و زرد اوکر که مکمل یکدیگرند ، چنانچه بطور مبالغه آمیزی همه چیز را به رنگ انتخابی در آوریم ، فضا را دقیقا به یک نقاشی کودکانه با تعدا کم مداد رنگی تبدیل کرده ایم  و برعکس افزودن رنگهای غیر مکمل که با هم جفت و جور نیستند حس اضطراب را القا خواهد کرد.

اگر در فضایی کاملا تیره تصمیم گرفتید از یک رنگ شاد برای شکستن فضا استفاده کنید ، این شکستگی را در کل فضا پخش کنید ، مثلا کتابهای قرمز رنگی در کتابخانه بچینید سپس ، یک گلدان با گلهایی کرم رنگ و چند شاخه قرمز بر روی میزی در طرف دیگر سالن بگذارید و در بین کوسن های بژ چند کوسن با گلدوزی قرمز رندوم قرار دهید .

تعادل در رنگ ها

سنگینی در چیدمان وسایل در خانه

میزان سنگینی و تمرکز را در فضا پخش نمایید برای مثال یک دکوراسیون اتاق خواب را تصور کنید که یک طرف با چیدمان دکوراسیون ، احساس سنگینی و عدم توازن دارید سعی کنید نوعی از مبلمان را به طرف دیگر اضافه کنید تا در دو طرف توازن برقرار شود.

می توانید از نسبت 3 به 1 استفاده کنید به عنوان مثال ، سه گلدان با ارتفاع های مختلف در یک طرف و یک المان بزرگ دکوری در طرف مقابل سبب ایجاد تعادل در فضا خواهد شد . حتما خانه هایی دیده اید که کل وسایل مهم به شکل اتوبوسی در یک طرف چیده شده اند ، تلویزیون ، باند های سینمای خانگی ، بوفه ، مبل سه نفره اصلی و یک گلدان ردیفی در کنار هم ! و روبه رو فقط آرک آشپزخانه . این همان مفهوم سنگینی در دکوراسیون داخلی منزل است که در این مثال از تعادل خارج شده است .

در ایجاد تعادل و تقارن در دکوراسیون داخلی منزل زیاده روی نکنید !

در حالت کلی می توان گفت در دکوراسیون داخلی منزل ایجاد تعادل و تقارن در دکوراسیون داخلی منزل به سه چیز بستگی دارد :

  • مبلمان و نوع چیدمان دکوراسیون
  • استفاده از رنگ، بافت و مقیاس
  • توجه به تناسبات اجزای دکوری و مبلمان

برای ایجاد تعادل و تقارن در دکوراسیون داخلی منزل در هیچ کاری زیاده روی نکنید . در تقارن ، در عدم تقارن ، در خرید وسایل حتی بسیار شیک و زیبا . ما در هر فضایی نیاز به محیطی برای تنفس داریم . جاهایی خالی از وسایل . در بین مبلمان راه های رفت و آمد کافی را قرار دهید چسباندن مبل ها بهم واقعا نازیباست . طراحان دکوراسیون آماتور همیشه می خواهند با وسایل ریز و درشت کل فضا را پر کنند تا هنر خود را نشان دهند ، اما طراحی مینیمال هم زیبایی خاص خود را دارد . نیازی نیست روی تمام دیوارها تابلو نصب باشد ، روی تمام کاناپه ها پر از کوسن ، فضاهای ساده و خالی هم در خانه لازم است .

ایجاد تضاد در خانه

برای ایجاد تعادل و تقارن در دکوراسیون داخلی منزل باید بدانید که تعادل و تضاد دو مقوله هستند که با هم در جنگند هنگامیکه این دو تعریف به تناسب برسند ، زیبایی را زاده خواهد شد . در دکوراسیون داخلی منزل می توان از طرح های براق و مات در کنار هم ، رنگهای سرد و گرم در تکمیل یکدیگر ، بکارگیری عناصر قدیمی و جدید با هم استفاده کرد .  درست است رنگ مورد علاقه ما مثلا بنفش است ، اما قرار نیست بقیه رنگها از آمدن به خانه ما محروم باشند .

درست است که ما برای دکوراسیون داخلی منزل سبک مدرن را انتخاب کرده ایم ، اما شاید بخواهیم رگه هایی از عناصر سنتی را هم داشته باشیم ، با یک رومبلی از جنس گلیم و یا یک جفت کوسن مهره دوزی شده می توانیم این انتخاب را داشته باشیم .

ایجاد تعادل و تقارن در دکوراسیون داخلی منزل را مرور کردیم؛ برای داشتن خانه ای زیبا ، کاربردی و به روز با متخصصین دکوراسیون داخلی ایرانادکور در دفاتر شیراز در تماس باشید تا بهترین و خلاقانه ترین ایده ها را  در طراحی منزل خود داشته باشید، مقاله طراحی دکوراسیون داخلی منزل را هم مطالعه کنید و با اصول دکوراسیون داخلی منزل بیشتر آشنا شوید.

دکوراسیون داخلی در شیراز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خانه