مقالات تخصصی معماری

راز های استفاده از کوسن در دکوراسیون داخلی

راز های استفاده از کوسن در دکوراسیون داخلی

راز های استفاده از کوسن در دکوراسیون داخلی
کوسن یکی از اکسسوری هایی است که با یک تیر چند نشان در دکوراسیون داخلی منزل می زند ، راحتی در هنگام نشستن ، اتصال عناصر خانه به همدیگر ، ایجاد فضایی پر نشاط و شاد و در نهایت آسانی در تغییر فضاهای تکراری . انتخاب رنگ و طرح کوسن برای مبلمان خانه ، نشان از سلیقه شما خواهد بود . پس تصور نکنید پس از خرید مبلمان و پرده ، کار دکوراسیون داخلی خانه ، تمام شده . گاهی افزودن همین اجزای ارزان ، در خانه غوغا می کند . امروز قصد داریم رازهای استفاده از کوسن در دکوراسیون داخلی را شرح دهیم . خوب است ما را همراهی نمایید .

تاریخ مقاله : 1398/04/18

ما در شرکت ایرانادکور ، مفتخریم کمک کنیم ، برای طراحی خانه مدرن و پر از عشق شما ، زیباترین انتخاب ها در خصوص دکوراسیون داخلی انجام شود . با مشاوران ما که تلفیقی از علم ، هنر و تجربه را در خانه و محل کار شما به جریان خواهند انداخت در تماس باشید .

نقش اصلی کوسن

کوسن ها در عین حالیکه نقش بزرگی ایفا می کنند کم هزینه هستند . در طراحی داخلی آپارتمان های کوچک که دست ما برای خرید لوازم بزرگ بسته است ، این نوع تزیینات بسیار مهم می شود . در هنگام انتخاب کوسن ، اولین مرحله توجه به کل فضای خانه است ، گاهی برای اینکه همه چیز با هم هماهنگ شود از یک یا دور نگ خاص برای برگزیدن همه چیز استفاده کرده ایم ، مبلمان شیری ، پرده شیری ، میز و صندلی های کرم ، فرش دستبافت کرم ، قهوه ای . اینجاست که همه چیز با هم هماهنگ و شیک است ، اما انگار چیزی کم است و آن چیز ، رنگ ، است . طبیعت ، سرشار از رنگهای زیباست و ما با انتخاب و خرید وسایل با یکی یا دو رنگ خاص ممکن است چشم و روحمان را از دیدن و لذت بردن از  بقیه رنگها محروم کنیم . اینجاست که کوسن ها دقیقا رول اصلی خود را بازی می کنند . می توانیم با انتخاب کوسنهای رنگی شاد یا کوسنهایی در ابعاد و بافتهای مختلف به فضا روح ببخشیم و کمی هیجان به انتخاب هایمان بیافزاییم .

روش انتخاب بهترین کوسن

گاهی در منزل عناصری داریم که می توانند برای انتخاب کوسن کمکم کننده باشند ، مثلا در یک فضای تک رنگ از مبل و پرده ، تابلویی به دیوار نصب است که گلهای بهاری دارد ، یا نوشته ای نستعلیق به رنگ فیروزه ای است ، یا خورشیدی در بالای تابلو به چشم می خورد ، از رنگهای درون تابلو که بیشتر نمایان است ، می توان الهام گرفت و یک هارمونی جدید در فضا ایجاد کرد . مثلا با تهیه کوسن های آبی فیروزه ای ، حالا هم تابلو بیشتر رخ مینماید و هم یک هماهنگی جدید در محیط خواهیم داشت .

یا مثلا به خانه ای نقل مکان کرده ایم پرده ای سبز رنگ و مخلمی آویزان است . اما هیچ یک از وسایل دکوراتیو ما با آن جور نیست . می توانیم به بازار برویم پارچه ای راه راه ، گلدار و یا طرح دار از ترکیب رنگ پرده و مبلمان خود تهیه و سپس با آن کوسن های جذابی بر روی مبل بگذاریم و سپس به معجزه آن نگاه کنیم . حتی می توان سه  یا چهار کوسن تک رنگ به رنگ پرده ، سه یا چهار کوسن تک رنگ به رنگ مبلمان و چند عدد کوسن تک رنگ یا طرح دار به رنگهایی که با این ترکیب جفت و جور است را بکار برد . از فرش و انواع کاغذ دیواری هم می توان به برای الهام گرفتن استفاده نمود . همچنین از اکسسوری های دیگری که دوستشان داریم . مجسمه ها ، گلدان ها ، ظروف تزیینی و … . کافیست خلاق باشید .

کوسن رنگی رنگی

بازی با اشکال کوسن

وقتی اسم خرید و انتخاب کوسن مناسب به میان می آید ، احتمالا در ذهن ما کوسن های چهار گوش و گرد تداعی می شود ، در حالیکه ، کوسن ها می توانند به اشکال و ابعاد مختلف در نظر گرفته شوند . قلبی ، ماه ، ستاره ای ، لوله ای شکل ، حتی به شکل پرنده و در فضاهای اسپورت و جوان به شکل سر حیوانات مختلف و بامزه ای مثل جغد و پاندا و خرس و … . بر روی کوسن می توان گلدوزی کرد ، تکه دوزی کرد ، مهره و منجق و منگوله آویزان کرد ، حتی کوسن های سنتی دارای آینه کاری و نوار دوزی هستند . اما بیاد داشته باشید قرار نیست زیاد شلوغ کنیم ، ممکن است لباس مهمانان به این مهره و منجق ها گیر کند و نخ کش شده و موجب ناراحتی گردد . پس اگر هم از این طرح ها دوست دارید و گاهی بسیار هم زیبا هستند می توانید یک جفت از این مدل کوسن ها ، آن هم برای دکور داشته باشید .

کوسن رنگی رنگی و بافت و گلگلی

اندازه و ابعاد کوسن

انتخاب شکل و ابعاد کوسن ، ربط به نوع مبلمان شما دارد . امروز کوسن ها در ابعاد مختلف در بازار به چشم می خورند . از کوسن های مربعی 40 در 40 و 50 در 50 تا کوسن های مستطیلی شکل 40 در 50 و یا کوسنهای با عرض کم و متفاوت 50 در 30 . برای دکوراسیون داخلی اتاق پذیرایی بزرگ ، از مبل و کوسن های بزرگ  و برای اتاق های پذیرایی کوچک از وسایل جمع و جور تر استفاده می کنیم . کوسن های گرد که در وسط ان دکمه دارد یا ندارد . کوسن های لوله ای شکل و … . اندازه ای که انتخاب می کنیم باید ربط به عمق و پهنای مبل داشته باشد و گرنه کاربرد اصلی خود که افزودن راحتی موقع نشستن است را از دست می دهد و حتما دیدید که گاهی اوقات ، مهمانان به جای اینکه کوسن را پشت کمر خود بگذارند یا آنرا بغل می کنند و یا کلا کنار می گذارند . کوسن های مربعی معمولا بیشتر با هر مبلمانی هماهنگ می شوند . اما کوسن های مستطیلی هم باعث بلند تر نشان دادن طول مبل می شوند . اگر مبلمان بزرگی دارید از دو سایز کوسن در کنار هم استفاده کنید و ترکیب زیباتری بسازید . برای مبلمان با سبک سنتی کوسن لوله ای یا استوانه ای که به آن مخده هم می گویند ، انتخاب چشمگیری است .

بهترین جنس و بافت کوسن

جنس و بافت کوسن هم ربط زیادی به مبل و ربط زیادی به باقی کوسن ها و دکوراسیون داخلی خانه شما دارد . مثلا برای مبلمان استیل بسیار رسمی ، نمیتوان از کوسن مخملی گل گلی استفاده کرد ، معمولا پارچه های لمه براق مثلا طلایی که بافتی شبیه زربافت دارند یا کوسن هایی از جنس خود مبل ، مناسب هستند . اگر از چندین کوسن و چندین رنگ استفاده می کنید ، بهتر است ، در یک المان با هم مشترک باشند ، زمینه ، جنس ، اندازه ، نوع دوخت و … . حتی اگر از طرح های مختلف استفاده می کنید این طرح ها باید به هم مربوط باشند ، مثلا گل درشت و گل ریز ، نه یک کوسن گلدار و در کنارش یک کوسن با طرح هندسی انتزاعی و مدرن !

از آنجا که کوسن ها ارزان قیمت هستند ، براحتی می توان آن ها فصلی انتخاب کرد ، مثلا کوسن های خز دار و پشمی و شاید تیره رنگ تر برای فصول سرد و کوسن های ابریشمی و نخی و شاد برای فصول گرم . یا کوسن هایی با طرح هایی از هر فصل ، اشکالی از سبزه و گل و میوه  برای فصول اول و دوم و طرح هایی از دانه برف و قطرات باران و ابر برای فصول سوم و چهارم سال . همچنین کوسن هایی که گلدوزی میشوند و یا چهل تکه هستند تمام فصول برای دکواسیون داخلی منزل مناسب می باشند .

کوسن مبل و بالش

 چه تعداد کوسن باید تهیه کنیم ؟

بسیاری از فروشندگان در این عقیده اند که تعداد کوسن باید فرد باشد . اما این ، به هیچ عنوان یک اصل نیست . تعداد کوسن ربط مستقیم به بزرگی مبل شما و تعداد واحد های مبل دارد . در ساختار بعضی از مبل ها ، کوسن ، قسمتی از مبل است . یعنی پشتی مبل ، در واقع همان کوسن های بزرگ هستند که نمی توان به هیچ وجه آنها را حذف کرد . اینجا تکلیف روشن است . اما برای بقیه مبل ها که کوسن به عنوان تزیین مبل استفاده می شود . تعداد کوسن باید به حدی باشد ، که نیاز نشود برای نشستن آنرا کنار بزنیم . مثلا اگر مبلی دو نفره است ، دو نفر باید بتوانند روی مبل بنشینند ، پس در خرید کوسن زیاده روی نکنید . معمولا خوب است برای مبلهای دو نفره سه کوسن و برای مبل های سه نفره 4 یا 5 کوسن تهیه کنیم . اما اگر خود مبل حجیم و تپل است برای هر طرف همان یک عدد کوسن کفایت می کند .

محتویات داخل کوسن

حتما در هنگام خرید کوسن به محتویات داخل آن توجه کنید ، بهتر است کوسن ها را طوری انتخاب کنیم که قابلیت تعویض و شستشوی رویی کوسن وجود داشته باشد ، مثلا از کوسن های زیپ دار استفاده کنیم . حتما شما هم کوسن هایی را دیده اید که بسیار سفت و سنگین هستند ، این نوع کوسن ها نه راحتی دارند و نه زیبایی ، شبیه تکه سنگی می شوند که هیچ کس دوست ندارد به آن تکیه دهد یا آنرا زیر بازو بگذارد . پس کوسن باید از مواد نرم و سبک پر شده باشد و براحتی فرم خود را از دست ندهد .

کوسن ساده

در پایان امید است مقاله ای که خواندید ، برای انتخاب بهترین کوسن در دکوراسیون داخلی منزل مفید بوده باشد . کارشناسان ایرانادکور ، در دفاتر شیراز آماده ارائه بهترین مشاوره ها در خصوص انواع سبک های معماری ، خواهند بود . با ما در تماس باشید .

نویسنده  : ص . توکلی / عضو تیم تحریره ایرانادکور

دکوراسیون داخلی در شیراز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خانه