طراحی باغ و فضای سبز

طراحی و اجرای محوطه سازی

طراحی و اجرای محوطه سازی

طراحی و اجرای محوطه سازی
ذات انسان طبیعت دوست است . همه ما ترجیح می دهیم در طبیعت باشیم اما زندگی شهر نشینی ما را به آپارتمان های کوچک و بزرگ و خانه هایی به دور از طبیعت برده است . بجای صدای پرندگان و بوی ناب درختان و گلها ، صدای بوق می شنویم و بوی دود و مواد شیمیایی استنشاق می کنیم . خیلی که خوش ذوقی کنیم گوشه های حیاط منزل را پر می کنیم از باغچه و گل و گلدان و یا روی استندی در گوشه سالن آپارتمان گلهای زینتی آپارتمانی پرورش می دهیم . در زیبایی آن باغچه و گل ها شکی نیست ، اما نیاز ما فراتر از اینهاست . به همین سبب همیشه سعی کرده ایم با در اختیار گرفتن باغی ، ویلایی و یا محوطه ای بزرگ و بازسازی طبیعت در آن ، این نیاز درونی را پاسخ گوییم . حال برای طراحی و اجرای محوطه سازی نیازمند تلفیق علم و هنر هستیم . می خواهیم در این نوشته به نکات خوبی اشاره کنیم . دعوت می کنیم همراه ما باشید .

تاریخ مقاله : 1398/04/09

enlightened منظور از محوطه سازی ، مسطح کردن و آماده نمودن محوطه ساختمان ها و ایجاد فضای سبز است که مواردی مانند طراحی پیاده رو ، خیابان سازی ، شبکه های جمع آوری آب و فاضلاب و … را نیز در بر می گیرید . اجرای تخصصی و شناخت تفاوت میان فضاها امری است تخصصی برای نمونه طراحی باغ ویلا و اصول طراحی باغهای ایرانی تفاوت های چشمگیری با هم دارند . شرکت ایرانا دکور با در اختیار داشتن نیرو های کار آمد و تجربه اجراهای موفق ، مفتخر است یاری رسان شما در طراحی و اجرای محوطه سازی باشد .

مراحل اولیه محوطه سازی

پیش از هر اقدامی بایست زمینی که قرار است در ان محوطه سازی کنیم را بشناسیم . تمام زوایا ، اندازه ها ، گوشه ها و شیب ها . بنابراین توصیه می کنیم برای این که این مرحله بصورت قاعده مند و اصول انجام گیرد ، حتما از یک نقشه بردار حرفه ای بهره ببرید تا توپوگرافی زمین بدست آید .

در مرحله بعد باید ویژگی های محیطی را بررسی و ثبت نمود . ویژگی های محیطی شامل ، جهت تابش نور آفتاب ، وزش باد ، محل سایه های ساختمان های اطراف و یا دیوار ها ، تعیین بهترین و زیباترین نقاط و بدترین نقاط برای محوطه سازی ، تعیین نقاط کانونی و مکان هایی که در در هنگام ورود و یا از پنجره های ساختمان بیشترین دید را دارند . تعیین اینکه آیا نیاز به خاکبرداری و تسطیح وجود دارد یا خیر ؟ و آیا نیاز به احداث فضای سرپوشیده داریم یا خیر ؟ همه این نکات و بسیاری نکات دیگر را در بررسی محیطی مشخص و مستند می کنیم .

مرحله بسیار مهم بعدی شنیدن نیاز ذینفعان است . در نظر گرفتن سلیقه آنها و آگاهی از اهدافشان بسیار واجب و ضروری است . چراکه در نهایت ، ذیفعان پروژه باید رضایت داشته باشند . بنابراین درهمان مراحل ابتدایی ، پیش از شروع هر کار عملی به تبادل نظر با آنها پرداخته و بررسی نمایید آیا نیاز خایی خاصی مانند ساخت استخر ، آلاچیق ، فضاهایی خاص برای عبور و مرور سالمندان ، محیط های ایمن برای بازی کودکان و … را مد نظر دارند یا خیر .

تهیه نقشه جهت اجرای محوطه سازی

پس از بررسی های اولیه ، نوبت خلاقیت ، هنر و بکار گیری علم است . در این مرحله معمار به ارتباط بین انسان و طبیعت و محیط توجه می نماید . کسی که اجرای محوطه سازی را بر عهده می گیرد باید دارای دانش تخصصی و تجربه کافی در این زمینه باشد و با در نظر گرفتن جلوه های بصری و محیط و بکارگیری خلاقیت بهترین طراحی را پیاده سازی کند . مواردی که یک معمار جهت تهیه نقشه و ارائه طرح باید در نظر بگیرد بستگی به المان های درخواستی و مورد نیاز دارد مواردی چون انتخاب خاک ، مصالح ساختمانی ، ساخت المان ، آلاچیق ، آبنما و برکه  ، استخر ، کف سازی ، نورپردازی ، تاسیسات برقی و مکانیکی و … .

انتخاب گل و گیاه برای محوطه سازی

اولین نیاز هر محوطه سازی داشتن خاک مرغوب برای کاشت درختان ، درختچه ها و گل هاست . خاک یکی از عناصر اصلی در رشد ، زیبایی و سلامت گیاه است . در مناطقی که خاک سنگین و رسی است گیاهان مناسب آن خاک و در خاکهای آهکی هم گیاهان مخصوص آن را بکارید . احتمالا فرستادن نمونه خاک به آزمایشگاه ، کمک خوبی خواهد بود .

سپس باید نحوه آبیاری را با توجه به گیاهان انتخابی تعیین نماییم . آبیاری غرقابی ، بارانی ، قطره ای و یا انواع دیگر آبیاری بسته به نوع گیاهان که بایست این امر را در همان ابتدا باید تعیین نمود تا زیر ساختهای مورد نیاز تعیین و در هنگام طراحی و اجرای محوطه سازی در نظر گرفته شوند . در هنگام انتخاب گیاهان ، شرایط اقلیمی باید در نظر گرفته شود ، در مناطق کم آب ، گیاهانی با نیاز آبی بالا دردسر ساز می شوند و در مناطق بارانی و مرطوب انتخاب گیاهانی با نیاز آبی پایین ، باعث از بین رفتن گیاه و هزینه های اضافی می گردد . بسیار مطلوب است که تا جاییکه می توانید از گیاهان همیشه سبز و چهارفصل استفاده نمایید تا بتوانید از فضایی که دارید در هر زمان بهره روحی ببرید .

از مسایل دیگر در انتخاب گیاهان موضوع امنیت است . از گیاهان پرپشت و عظیم که نقطه کور تولید می کنند در جاهایی که به ایمنی  و داشتن دید نیاز دارید مثل جاهای خلوت و یا جایی که کودکان بازی می کنند ، استفاده نکنید چراکه محلی نا امن در پشت آن خواهید داشت . به علاوه ، به قسمتهای نورگیر و کمتر نورگیر و قسمت‌هایی که زیر سایه‌ی ساختمان‌ها قرار می‌گیرند توجه کنید ، زیرا ممکن است بی توجهی به این نکات باعث انتخاب مکان نامناسبی برای کاشت گیاهان شود . به انتخاب و کاشت گیاهان سایه دوست در سایه دیوار ها و گیاهان نور دوست در نقاط مرکزی و آفتابگیر هم توجه نمایید .

تخمین هزینه‌ها و زمان مورد نیاز برای محوطه سازی

حالا همه چیز آماده است ، در این مرحله از روی نقشه ، نوع گیاهان و انتخاب و سلیقه ذینفع ، هزینه ها را تخمین زده و اعلام می کنیم . ممکن است با توجه به شرایط مالی تصمیم بگیرید المان‌هایی را از طراحی بکاهید یا به آن اضافه کنید . دقت فرمایید پیش از برنامه ریزی دقیق زمانی و تعیین و اعلام بودجه مورد نیاز به صاحب ملک و ذینفع ، هیچ اقدام عملی جهت خرید مصالح و یا احداث صورت نگیرد . پس از تصویب مدت زمان اجرای پروژه و بودجه مورد نیاز ، باید سعی شود با ایجاد کمترین مزاحمت از لحاظ آلودگی محیطی و صوتی برای همسایگان پروژه را پیش برد . پس شرایط لازم برای ایجاد کمترین مزاحمت را فراهم نمایید .

مصالح مورد نیاز جهت محوطه سازی

برای طراحی و اجرای محوطه سازی ، تقریبا همان مصالح ساختمان سازی مورد نیاز است به علاوه یک سری مصالح و مواد و ادوات خاص این کار که برای هر چه زیبا تر کردن طراحی فضای سبز بکار می رود مانند : چمن، گلدان، سنگ‌های زینتی، موزائیک‌های مختص محوطه سازی، نرده‌های ویژه، چشمه و آبنمای مصنوعی، باکس گل، آلاچیق، پل، ابزار لازم برای نورپردازی و … . بسته به نقشه مصوب ، مصالح را می توان تعیین نمود . استخر مصالح خاص خود را دارد ، آلاچیق به همچنین . بنابراین برای اجرای موفق ، بهترین مصالح را با توجه به بودجه ای که در اختیار دارید خریداری و بکار گیرید .

نورپردازی محیط بیرون و فضای سبز

در هر اجرایی ، نورپردازی یکی از مهمترین قسمتهای کار است . نورپردازی علاوه بر زیبایی باعث افزایش امنیت محوطه می گردد . به علاوه نورپردازی صحیح و اصولی باعث می شود بتوانیم از فضای طراحی شده در شب هم استفاده نماییم که این خود لذتی بی نظیر است . یک نورپردازی اصولی و مهندسی شده می تواند با کمترین تعداد چراغ زیباترین و پر نور ترین فضا را به شما بدهد . طراحی باغ با کمترین هزینه هم می تواند به زیباتر شدن و یا کاربردی تر شدن فضا کمک کند .

المان های محوطه سازی

برای طراحی و اجرای محوطه سازی می توان از چندین المان بهره برد :

آلاچیق : به هر نوع سرپناه در فارسی آلاچیق می گوییم . آلاچیق ها معمولا با هدف جمع شدن افراد و دورهمی های کوچک جهت پذیرایی بکار می رود . می توان در وسط آلاچیق ها باربکیو تعبیه نمود تا لذت بیشتری در دور همی ها با پخت انواع غذاهایی که در آتش می گذاریم ، به همراه داشته باشد . از اهداف دیگر ساخت آلاچیق استفاده از فضای محوطه هنگام روز و زیر نور آفتاب و یا لذت بردن از تماشای باران است .

آبنما : صدای آب همیشه حسی جادویی به همراه دارد . برای بازسازی صدای آب بخصوص در سالهای اخیر استفاده از انواع آبنما کاربرد زیادی یافته است . بسته به بودجه ، می توان آب را در یک باکس کوچک بصورت آبشاری و زیبا به جریان انداخت و یا دور تا دور محوطه در جوی های سنگ فرش شده با فراز و نشین های بسیار . نکته ای که باید در نظر داشت سهولت نگهداری و میزان آب در دسترس برای آبنماهاست .

برکه : آبهای راکد و تمیز می تواند حس آرامش و لطافت را به محوطه شما هدیه دهد . از آب برکه ها می توان جهت آبیاری فضای سبز موجود بهره برد . معمولا در برکه از گیاهان زیبایی چون نیلوفر آبی و لویی و سایر گیاهان آبزی می توان جهت زیباتر کردن برکه استفاده نمود .

کف سازی : یکی از مهم ترین مسایل در هنگام طراحی و اجرای محوطه سازی ، کف سازی است . تقسیم فضا ، قرینه سازی ها ، راه هایی ساخته شده از سنگ فرشها ، راه های سیمانی ، خاکی ، چوبی و یا هر مصالحی که بکار میبرید باید علاوه بر زیبایی ، استحکام و امنیت داشته باشد . در مقاله ای در همین سایت ، روش های نوسازی باغ شخصی با کمترین هزینه را بررسی نموده ایم .

استخر : در ویلا و یا باغ ، در وسط تابستان گرم ، آیا مفرح تر و لذت بخش تر از شنا ، کاری سراغ دارید ؟ اما ساخت استخر به دلیل چالشهایی چون آب بندی ، تصفیه و نگهداری ، از تخصصی ترین عناصر در محوط سازی است . محل قرار گیری استخر بسته به دیدی که ساختمان های اطراف بر روی آن دارند بسیار حساس است . رعایت ایمنی برای کودکان هم از مسایلی است که باید موقع طراحی و ساخت استخر ها در نظر بگیریم .

توصیه ما : کار را به کاردان بسپارید  . . .

شرکت ایرانا دکور با سالها تجربه و اجرای پروژه های موفق طراحی باغ و فضای سبز می تواند بهترین و زیبا ترین ایده ها را برای محوطه سازی در اختیارتان قرار دهد . برای دریافت مشاوره با کارشناسان ما در تماس باشید . مشاوران ما طراحی باغ با کمترین هزینه را برای شما در نظر خواهند داشت .

نویسنده  : ص . توکلی / عضو تیم تحریره ایرانادکور

برچسب ها :

طراحی و اجرای محوطه سازیطراحی فضای سبزطراحی باغ با کمترین هزینهفضای سبزمحوطه سازیایده طراحی باغباغ ویلا

دکوراسیون داخلی در شیراز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خانه