مقالات تخصصی معماری

دکوراسیون اتاق کودک

دکوراسیون اتاق کودک

دکوراسیون اتاق کودک
کودک بسیاری از اوقات خود را جهت بازی و سرگرمی و سپس انجام تکالیف در اتاقش می گذراند . در نوجوانی هم اتاقش محلی امن و خصوصی برای گذر از کودکی و جایی دنج برای مهمانی های کوچک دوستانه اش خواهد بود . می توان اتاق کودک را به مکانی بی نظیر از نظر زیبایی و در عین حال کاربردی بدل نمود تا کودک در آن احساس خوشایندی داشته باشد . می توان رویاهای کودک را در اتاقش جا داد تا زندگی کوچکش را در تخیلاتش سپری کند . در این مقاله دکوراسیون اتاق کودک را مورد بررسی قرار می دهیم با ما همراه باشید .

تاریخ مقاله : 1398/04/07

enlightened دکوراسیون اتاق کودک ممکن است بسیار پر هزینه و یا مقرون به صرفه انجام گیرد . داشتن ایده های خلاقانه می تواند جذابیت اتاق را برای کودکانمان بالا ببرد . شرکت ایرانا دکور با سابقه درخشان در طراحی و اجرای  دکوراسیون اتاق کودک ، افتخار دارد شما را یاری کند  تا با ایده های طراحی اتاق کودکان بیشتر آشنا شوید .

انتخاب رنگ اتاق کودک

کودکان روح لطیف و حساسی دارند . رنگ ، یکی از نکات مهم در طراحی اتاق کودکان  است . معمولا رنگ اتاق کودک بر حسب جنسیت تعیین می گردد . فاکتور دیگری که در این امر دخیل است سن کودک است . دکوراسیون اتاق دختر نوجوان قطعا با دکوراسیون اتاق نوزاد دختر متفاوت خواهد بود . اگر کودک به سنی رسیده که می تواند علایق خود را بازگو و انتخاب کند بهتر است در تمام زمینه ها با او مشورت کنید و به نظراتش احترام بگذارید . اما به طور کلی برای دکوراسیون اتاق پسران از رنگهای روشن و شاد بسیار مناسب است . رنگهایی مثل آبی ، طوسی ، لیمویی ، سبز و قرمز بیشترین کاربرد را دارند . و برای دختران رنگهای ملیح و شاد .

رنگ نارنجی : مناسب برای دختر و پسر . موجب افزایش اعتماد به نفس ، برونگرایی و استقلال در کودکان می شود . این رنگ برای بالا بردن اعتماد به نفس و خود باوری مناسب است .

رنگ سبز : رنگ سبز از جزو رنگهای طبیعی و بسیار آرامش بخش برای دکوراسیون اتاق کودکان به شمار می رود . محققان نشان داده اند ، رنگ سبز می تواند سرعت درس خواندن و درک مطلب در کودکان را افزایش داده و اضطراب آنها را بشدت کاهش می دهد.

رنگ آبی : رنگ آبی اضطراب را کاهش می دهد ، برای پسران پر هیجان رنگ آبی مناسب تر است . اما بسیاری از دختران هم عاشق آبی هستند و با ترکیب آن با سفید و صورتی بسیار موافقند .

رنگ صورتی: از زمان تولید و پخش کارتون باربی ، دختری کمر باریک با چشمان درشت و موهای بلند که بیشتر لباسهایش صورتی بود ، این رنگ کلا به دختران تعلق گرفت . بطوریکه اکثر پسران از پوشیدن لباسهای صورتی دوری می کنند . اما همچنان می توان از طیف هایی از صورتی با ترکیبی از رنگهای پسرانه در اتاق آنها هم ازین رنگ زیبا بهره برد .

رنگ اتاق پسرانه

از نظر روان شناسی بهترین رنگ برای اتاق پسران آبی است چراکه باعث کاهش اضطراب و پرخاشگری و پایین آوردن فشار خون خواهد بود . برای کودکان کج خلق و لجباز نیز این رنگ گزینه مناسبی است . برای کودکان بسیار آرام می توان از رنگهای گرم استفاده کرد . که باعث افزایش انرژی بدن شده و فضایی خوشایند و پر تحرک به وجود می آورد . از استفاده مفرط از رنگ قرمز در اتاق کودکان بپرهیزید زیرا پسران را از کنترل خارج کرده و باعث کم خوابی آنان می گردد . پسران نوجوان معمولا طرفدار سورمه ای ، طوسی ، ترکیب های جذابی از مشکی با آبی و یا سبز هستند . همچنین بسیاری از آنها رنگهای طبیعی چوب را ترجیح می دهند . ترکیب رنگ زرد می تواند هیجان خوبی در اتاق پسران ایجاد نماید .

دکوراسیون اتاق کودک

رنگ اتاق دخترانه

برای دکوراسیون اتاق خواب دخترانه ، صورتی، بنفش، نارنجی، سبز، آبی و یا ترکیب هایی از این رنگ ها استفاده می شود . همه دخترها رنگ صورتی را نمی پسندند ، اما اگر می خواهید حتما از صورتی استفاده کنید و برای پرنسس خود فضایی دخترانه ایجاد نمایید می توانید رنگ صورتی را بصورت ترکیبی استفاده کنید . ترکیب صورتی و سفید و یا ترکیب بسیار جذاب صورتی و سبز . همچنین ترکیب صورتی با سیاه و طلایی حس لاکچری به اتاق دختران می دهد . از ترکیب های جذاب دیگر ترکیب سبز تیره با هلویی است . این دو رنگ بدون آنکه بر هم چیره شوند تضادی زیبا و زنده به اتاق دختران می دهند . همچنین دختران نوجوان از ترکیب های نقره ای و مشکی یا بنفش و طوسی لذت می برند .

اتاق صورتی

دکوراسیون اتاق نوزاد

برای اتاق نوزاد معمولا از رنگهای بسیار ملایم و ملیح استفاده می کنیم . طیف های لطیف آبی و صورتی یا لیمویی و بژ و حتی استخوانی گزینه های مناسبی هستند . تم هایی مثل  جوجه ، زنبور و جغد ، حیوانات مزرعه ، آسمان که شامل رنگین کمان ، خورشید خندان ، ابر و … است ، تم های دریایی ، ماهی و کوسه و حباب ، گزینه های مناسبی هستند .

 موضوع امنیت در اتاق نوزاد بسیار پر رنگ تر می شود . نوزادان خیلی سریع تر از تصور ما توانمند می شوند و ما را غافلگیر می کنند . کودکی که تا دیروز از سرجایش تکان نمی خورد به یکباره می غلتد و یا با گرفتن میله تخت از جا برمی خیزد . دقت فرمایید که تخت نوزادان دارای نقاط تیز و برنده نباشد ، از مواد حساسیت زا در ساخت آن استفاده نشده باشد ، با پوشاندن دور تخت با ضربه گیرهای نرم می توان به امنیت تخت کمک کرد . وجود یک پشه بند در اطراف تخت نوزاد می تواند دلبندمان را از گزند حشرات حفظ کند .

میله های اطراف تخت باید به قدری بلند و نزدیک هم باشند که سر نوزاد از بین آنها رد نشود . این فاصله نباید از 6 سانتی متر بیشتر شود . همچنین برخی از تختها که میتوان آنرا گهواره وار تکان داد و یا بعد از گذر از نوزادی به تخت نوجوان تبدیلشان کرد هم گزینه های مناسبی است که انواع آن در بازار موجود است . قرار دادن عروسکها نرم ، کتابهای پارچه ای آویزهای موزیکال می تواند فضای اتاق نوزاد را آرامش بخش تر نماید .

دکوراسیون اتاق کودک

انتخاب تم اتاق کودکان

هنگام طراحی و اجرای دکوراسیون اتاق کودک می توان از شخصیتها یا المان های مورد علاقه او استفاده نمود . مثلا شخصیتهای کارتونی نظیر بت من و سوپر من و بن تن و … برای پسران و باربی و پونی و سیندرلا و … برای دختران . بسته به علاقه آنها و یا انتخاب مادر و پدر می توان از کاغذ دیواری هایی با این سبک و سپس ست کردن آن با تخت و کمد و سایر وسایل اتاق بهره برد . زندگی با شخصیت های مورد علاقه در اتاق می تواند برای کودکان بسیار رویایی و شیرین باشد . در این بین سعی کنید شخصیت های مثبت را بکار گیرید تا با الهام از آنها به تربیت کودک هم کمک کرده باشیم . البته این طراحی بیشتر مخصوص سنین 5 تا 10 سال می باشد و در سنین بالاتر ترجیح کودکان عوض می شود . و مثلا علاقه پسران از بت من به فوتبال تغییر می کند و دوست دارد برای مثال زمین اتاقش شبیه زمین فوتبال چمن شود و عکس رونالدو بر روی دیوار اتاقش نقش ببندد و تختش به رنگهای پرچم تیم مورد علاقه اش شود . و یا دخترانی که در کودکی استفاده مفرط از صورتی با شخصیت پری دریایی یا کیتی را دوست داشتند ، بعد از ده سالگی بیشتر به باربی و دختران نوجوان با آرایش مو و لباس های لاکچری و رنگهای بنفش و هلویی علاقه مند می شوند . پس بهتر است برای اتاق کودکان جای تغییر را همیشه در نظر بگیریم .

تخت و کمد اتاق کودک

در میان وسایل اتاق ، تخت و کمد و بوفه از دیگر وسایل بیشتر به چشم می آید ، همچنین معمولا هزینه زیادی بابت خرید تخت و کمد صرف می شود . پس بهتر است برای طراحی دکوراسیون اتاق کودک ، به انتخابی زیبا ، ایمن و کاربردی برای تخت و کمد برسیم . تخت کودک علاوه بر زیبایی باید دارای استحکام و ایمنی بوده و مناسب سن فرزند شما باشد . چنانچه اتاق نوزاد را محیا می کنید باید به نکات ایمنی توجه ویژه داشته باشید . در ابتدا با توجه به فضایی که دراختیار دارید ، مشخص نمایید چه تعداد و ابعاد کمد و بوفه و میز و کنسول علاوه بر تخت می توانید تهیه کنید . سپس با توجه به رنگ و تم انتخابی و بودجه ای که در نظر گرفته اید به انتخاب بپردازید . در انتخای تخت امنیت را فدای زیبایی نکنید . همچنین به این نکته دقت نمایید که اتاق کودک به کشو های زیاد و کمدهایی که دست آنها به طبقاتش برسد نیاز دارد .

فاصله تخت تا زمین معمولا برای تخت کودک 30 تا 40 سانتی متر است . و طول تخت معمولا بسته به سن کودک تعیین میشود . اما با توجه به رشد سریع کودکان و هزینه بالای تعویض تخت و کمد بهتر است از همان ابتدا بجای انتخابهای فانتزی به دنبال سایز های معقول تر و جنس با دوام تر باشیم . برای انتخاب تشک هم سعی کنید از تشک ها طبی و بهترین جنس ها برای تخت کودک استفاده شود . ضخامت و تراکم تشک انتخابی می تواند در سلامت مهره های کمر و رشد صحیح استخوان ها تاثیر داشته باشد پس در این مورد دست و دلباز عمل کنید .

روش های تزیین اتاق کودک

در تزیین اتاق کودک همانگونه که گفته شد می توان از خودش نظر خواست و یا بسته به نظر مادر و پدر تم را انتخاب کرد . اگر فضای بزرگی دارید می توان با طراحی های زیبا تخت هایی که در طبقه بالا هستند و زیر انها میز تحریر و کشو و … تعبیه می شود و یا حتی خانه های دنج شبیه خانه درختی در فضای اتاق استفاده کرد . اکثر بچه ها طراحی  ماه و ستاره های درخشان در سقف اتاق شان را دوست دارند . زمینه ای تیره با الماس درخشان ستارگان .

 استفاده از وسایل آموزشی در دکوراسیون اتاق کودک نقش دارد از جور چین ها می توان بهره برد و یا کفپوش های الفبایی و عددی . حتی قاب های اتاق را می توان طوری در نظر گرفت که براحتی بتوان محتوای آموزشی در آن قرار داد ، اعداد ، اشکال هندسی ، رنگها از مواردی هستند که می توان در تزیین اتاق جهت آموزش بهره برد . عکس هایی زیبا از خود کودک می تواند احساس تعلق این اتاق به وی را افزایش دهد .

کودکان 2 تا 5 سال نیاز به فضایی دارند که آزادانه خط خطی کنند حتی بر روی دیوار ! میتوان قسمتی از دیوار را برای این امر در نظر گرفت و با پوششی خاص که قابل تمیز کردن یا تعویض باشد آن را پوشاند و این تخلیه روحی زیبا و تجربه شیرین را با سخت گیری از کودک دریغ ننمود .

کف پوش اتاق کودک نیز بسیار پر اهمیت است کودکی که می خزد و همه دنیا را با دهان خود امتحان می کند ، نیاز به کفپوشی نرم و بهداشتی بجای سرامیک سرد دارد . از کفپوشهای قابل شستشو و لطیف استفاده نمایید موکت ، سر زانوی لطیف نوزاد را زخم می کند و قالی های تزیینی را ریشه های زیاد و بلند هم مناسب نیست . کفپوشهای فومی می تواند تا بزرگتر شدن نوزاد کمک کننده باشد .

سخن آخر

درست است که دکوراسیون اتاق دختر در لطافت روح او تاثیر دارد و دکوراسیون اتاق پسر باعث خلاقیت اوست ، اما از همه چیز مهم تر عشق و علاقه شماست . آرامشی که هنگام قصه گویی مهربانانه مادر به کودک القا می شود با هیج رنگ و طرح و تمی جایگزین نمی شود . بنابراین پس از همه این تلاش ها و هزینه ها برای زیبایی اتاق دلبندمان ، فراموش نکنیم که آغوش گرم مادر و پدر و فضای آرام و مهربان خانه ، در این روزگار پر مشغله و سرسام آور ، بهترین ارمغان برای کودکان نسل ماست .

دکوراسیون اتاق کودک

می توانید برای داشتن بهترین ایده دکوراسیون اتاق کودک با کارشناسان حرفه ای ، هنرمند و با تجربه ایرانا دکور در تماس باشید تا ایده های ناب و خلاقانه ای را در دکوراسیون اتاق کودک عزیزتان در اختیار شما قرار دهند . خدمت به شما افتخار ماست .

نویسنده  : ص . توکلی / عضو تیم تحریره ایرانادکور

برچسب ها :

دکوراسیون اتاق کودکدکوراسیون اتاق دختراندکوراسیون اتاق پسرانتزیین اتاقاتاق دختر ريال اتاق پسررنگ اتاق دختررنگ اتاق پسراتاق نوزاد

دکوراسیون داخلی در شیراز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خانه