دکوراسیون

دکوراسیون هال و پذیرایی

دکوراسیون هال و پذیرایی

دکوراسیون هال و پذیرایی
دکوراسیون هال و پذیرایی به طور کل فضایی است برای رفع بسیاری از نیازهای آدمی. برای اینکه بتوان به صورت مناسب و بهینه از این فضا استفاده برد می بایست قواعد و اصولی را در معماری و دکــوراسیون داخلی آن رعایت نمود. از آنجا که هال و پذیرایی فضایی است که همه اعضای خانواده و همچنین مهمان ها از آن استفاده می کنند و نیز فعالیت های مختلفی در آن انجام می گیرد دکوراسیون آن با سایر قسمت های های خانه تفاوت داشته و باید جوابگوی نیازها و سلیقه های مختلف باشد.

enlightenedموضوع: دکوراسیون هال و پذیرایی

enlightenedمدت زمان مطالعه: 10 دقیقه

enlightenedتاریخ:  24 اردیبهشت 98

  به طور کلی يک طراحي مناسب براي هال و پذیرایی چهار هدف را تأمين مي کند:

 کاربرد و هدف:

هر بخشي از مبلمان و طراحي داخلي براي برآوردن يک نياز خاص طراحي شده و شکل قطعي و نهايي خود را مي يابد.

– اقتصاد و سودمندي:

طرح مي بايست، کارائي، صحت و بهينه اقتصادي خود را در انتخاب و کاربرد مصالح نشان دهد.

– شکل و سبک:

طرح بايد از نظر زيبايي شناسی، خوشايند چشم ناظر بوده و ساير حواس او را نيز به نحو مطلوبي برانگيزاند. به عبارتي طرح بايد بيانگر سليقه فردی و ذهني استفاده گر باشد.

– تصویر و معنی:

مبلمان و دکوراسيون به عنوان يکي از نشانه هاي بسيار مهم موقعيت اجتماعي مورد بررسي قرار مي گيرد. هرچه جامعه طبقاتي تر باشد، تأکيد بيشتري بر اين نقش مي شود، به نحوي که مسايل مربوط به آسودگي يا راحتي فرد کاملاً تحت الشعاع آن قرار می گیرد.

دکور هال و پذیرایی

اهميت زيبايي اتاق هال و پذیرایی:

در منزل مهمترين اتاق، اتاق نشيمن است. زيرا از هر اتاق ديگري کارايي بيشتري دارد و فعاليت هاي زيادي در آن انجام مي گردد. بيشتر وسايل تفريح و سرگرمي مانند تلويزيون در اين اتاق قرار دارد و اعضاي خانواده براي استراحت و با هم بودن در اين اتاق جمع مي شوند، همچنين در اين اتاق است که از دوستان و ميهمانان خود پذيرايي مي کنند.

استفاده از بافت در دکوراسیون هال و پذیرایی

بافت از جمله عناصر تأثيرگذار در ارزش بخشي به فرم محسوب شده و در صورت استفاده هدفمند، مي تواند در عينيت دادن به ايده نهايي معمار يا طراح نقش مهمي ايفا کند. انتخاب يک بافت هماهنگ و متناســـب با فرم علاوه بر جنبه هاي عملکردي، جنبه هاي زيبايي اثر را نيز هدف قرار می دهد. از طرفي با کمک بافت مي توان ارزش خاصــي را تقويت يا تشــديد کرد.

روش هاي افزودن بافت به اتاق نشيمن:

روش هاي بسياري براي استفاده درست و افزودن بافت و نقش در محيط زندگي وجود دارد که هر روز به اين شيوه ها افزوده مي شود. در زير به برخي از اين روشها اشاره مي شود:

آجرکاری

 گاهي در نماي داخلي خانه ها از آجر استفاده مي شود تا در تضاد با بافت نرم گچ تنوعي تازه ايجاد شود. آجرها اساساً از قالب هاي گلي ساخته مي شوند و در رنگ هاي بي شماري از قبيل قرمز، قهوه اي، زرد و حتي سورمه اي و با بافت هاي متنوعي از آجرهاي نرم مهندسي گرفته تا آجرهاي زمخت با پرداخت هاي نامسطح ارائه مي شوند.

چوب :

روشهاي سنتي چوب کاري (کنده کاري، قلم زني ، مغارکاري و …) تقريباً مختص چوب هاي يکپارچه اند. نوارهاي پيش بريده چوب مي توانند در ساخت نرده، تخته زيرکوب يا مشبک سازي استفاده شوند.

سنگ :

براي اينکه بافت و فضاي اتاق طبيعي تر به نظر برسد مي توان از سنگها استفاده نمود که داراي رنگ ها و بافت هاي متنوعي هستند. سنگ نما و صفحات کامپوزيتي با طرح سنگ که ساختاري مشابه فايبرگلاس با اليافFRP دارند، در داخل ساختمان، بخش هايي از سالن پذيرايي، اطراف شومينه و … به امري رايج تبديل شده است.

فرشها ، موکتها، پارکت، لمينت ، سراميک و ساير کفپوش ها:

يکی از راه هاي وارد کردن بافت در طراحي داخلي ، به کار گرفتن فرشها و زيراندازهاي دستبافت يا ماشين بافت است. در سال هاي اخير طراحان داخلي با الهام گرفتن از بافت و طرح زيراندازهايي بافته شده از حصير، کنف و الياف نارگيل و بوريا، فرشينه هاي جديدي ارائه کرده اند که طرح و نقش چشمگيري دارند.

بتن عبور دهنده نور 

بتن عبور دهنده نور امروزه به عنوان يک متريال ساختماني جديد با قابليت استفاده بالا مطرح است. در طراحي دکوراسیون داخلي ميتوان از این بتن ها براي روکش ديوارها استفاده کرد، به صورتي که از پشت نورپردازي شده باشند و می توان از نورهای رنگی متنوعی استفاده کرد.

نور و بافت :

بافت ها در زير نورطبيعي تغيير مي کنند، اما مي توان با طراحي نور مصنوعي حالت ثابتي به آنها داد، همچنين با تعبيه نور مصنوعي مي توان بعضي از خصوصيات را نشان داد که در نور روز امکان نشان دادن آنها نيست. سطحي که در زير نور خورشيد خيلي نرم به نظر مي رسد، مي تواند زير نور چراغ خراش خورده و زبر به نظر برسد.

سطوح بافت دار نور را جذب کرده و در نتيجه فضا را تاريک مي نمايند، اين موضوع براي هر چيزي در اتاق، شامل کاغذ ديواريها، پرده ها و قالي ها مصداق دارد. اساساً براي افزايش نور در اتاق بهتر است از سطوح صيقلي استفاده شود، مثلاً به ديوارها رنگ هاي روغني و نيمه روغني زده شود و به جاي استفاده از پارچه هاي مخملي و بافت دار، از پارچه هاي صيقلي نظير اطلسي و ابريشم و ساتن استفاده گردد. بايد توجه داشت که ميزان نور مورد نياز در اتاقي که کف آن با فرش مفروش شده بيش از اتاقي است که کف آن سراميک شده است. ،آرايش و نحوه قرار گيري و نوع منابع نوري، خود مي تواند بافتي را در فضا ايجاد کند و امکانات بيشماري را در اختيار طراحان قرار دهد. بافت نوري ويژگي هاي يک فضا را غني تر مي کند.

رنگ و بافت :

جنس و بافت، عامل مهمّي است که باعث زنده شدن  رنگها مي شود. در واقع برخي رنگها تنها در صورت قرار گرفتن در جنس و بافت مناسب مي توانند همنشيني زيبايي را ارائه دهند. مجموعه رنگ هاي سفيد، خنثي ، خالص، ساده وآرام، امن ترين و ظريف ترين ترکيب در طيف رنگ ها هستند. ايجاد تعادل در ترکيب سفيد با ساير مواد و بافتها، اساس طراحي دکوراسيون با عناصر خنثي و سرد است. براي رسيدن به هماهنگي و پرهيز از يکنواختي و بي روحي، بايد بافت  و رنگ هاي مناسب را در یک ترکیب رنگ، بر اساس رنگ های طبیعی تعیین کنیم.

جدا سازی هال و پذیرایی

از طراحی سقف کاذب به عنوان یکی از متدوال ترین روش ها برای جدا سازی هال و پذیرایی می توان  استفاده کرد. این طراحی می تواند شامل بکارگیری فرم های ساده، اختلاف ارتفاع و استفاده از مصالح متفاوت شکل گیرد. در طراحی سقف های کاذب می توان از نورهای مخفی با رنگ های متفاوت استفاده کرد.

در نهایت می توان  گفت هال و پذیرایی به عنوان یکی از مهمترين فضا های خانه است که علاوه بر ساکنین ، ميهمانان نیز در آن پذیرایی مي شوند، بنابراین دکوراسیون داخلی، مبلمان وتزئينات آن بسیار حائز اهمیت می باشد.

برچسب ها :

دکوراسیون هال و پذیراییدکوراسیون داخلیاجرای دکوراسیون داخلیطراحی دکوراسیون

دکوراسیون داخلی در شیراز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خانه