مصالح ساختمانی

انواع مصالح ساختمانی

انواع مصالح ساختمانی

انواع مصالح ساختمانی
امروزه مصالح ساختمانی دارای تنوع بسیار گسترده‌ای هستند. شناخت انواع مصالح ساختمانی و آشنایی با ویژگی‌های آنان باعث می‌شود تا با شناخت بهتری دست به انتخاب بزنید.

تاریخ: 1399/6/25

مصالح ساختمانی از دیرباز تا به امروز دارای تنوع و مدل‌های مختلفی بوده‌اند. همه روزه انواع مصالح ساختمانی جدید به بازار عرضه می‌شوند و دایره انتخابات انسان را از مصالح گسترده‌تر می‌کنند. آشنایی با انواع مصالح ساختمانی به شما در انتخاب مناسب‌ترین و کاربردی‌ترین مصالح کمک خواهد کرد. ایرانادکور، مرجع معماری و دکوراسیون داخلی در این نوشتار به بررسی انواع مصالح ساختمانی پرکاربرد می‌پردازد.

انواع مصالح ساختمانی

انواع مصالح ساختمانی

هر کدام از مصالح ساختمانی متفاوتی که در صنعت ساختمان سازی استفاده می‌شود، دارای ویژگی‌ها و خصوصیات منحصر به فردی هستند که آن‌ها را از دیگر مصالح متمایز می‌کند. شناخت ویژگی‌ها و خصوصیات هر کدام از این مصالح باعث می‌شود تا در نهایت یک انتخاب صحیح را داشته باشیم. در اصل می‌توان اظهار داشت که ترکیب و به کارگیری مواد و مصالح ساختمانی به منظور آفریدن حجمی پایدار و قابل زیست صورت می‌گیرد. آشنایی با خواص عمومی مصالح ساختمانی از ضروریات به حساب می‌آید. خواص، رفتاری است که مصالح در طول زمان و در شرایط محیطی مختلف از خود بروز می‌دهند.

خاک مصالح ساختمانی

انواع مصالح ساختمانی (خاک)

خاک پس از آب، مهم‌ترین عامل در تکوین حیات و ایجاد تمدن بشری بوده است. خاک در اصل توده‌های نامتجانس متشکل از ذرات کانی‌های ناپیوسته یا پیوند ضعیف است. کاربرد خاک به عنوان یکی از مصالح ساختمان سازی بیشتر در زمینه‌های زیر بوده است: ایجاد خاکریز پشت دیوارهای حائل، زهکشی‌ها، روسازی راه و فرودگاه و نیز به عنوان ماده اصلی تهیه ملات‌ها، آجر، سرامیک، کاشی و بتن نیز به حساب می‌آید. آشنایی با انواع خاک در طراحی باغ ویلا از ضروریات به حساب می‌آید.

آجر در ساختمان سازی

انواع مصالح ساختمانی (آجر)

آجر یا آجور از قدیمی‌ترین مصالح ساختمانی دست ساز بشر به حساب می‌آید. آجر از جمله مصالح ساختمانی است که پس از گذشت چند قرن هنوز کهنه نشده است و موارد استفاده بسیاری نیز دارد. استفاده از آجر در پی سازی و دیوار باربر، استفاده از آجر در تیغه چینی و نماسازی، استفاده از آجر در کفسازی و ساخت پله و المان تزیینی. آجر دارای دو دسته بندی اصلی آجر رسی و آجر غیر رسی می‌باشد که هر کدام دارای مزایا و معایب منحصر به فرد خود هستند. معماری با خشت نیز از دیرباز در معماری ایران وجود داشته است.

انواع آجر

انواع مصالح ساختمانی (سیمان)

سیمان در اصل گرد نرمی است که مخلوط آن با آب قابلیت چسباندن ذرات به یکدیگر را دارد و در نهایت باعث به وجود آمدن جسمی صلب و سخت می‌شود. مواد اولیه تشکیل دهنده سیمان‌های مختلف عموماً مشترک هستند ولی نسبت اختلاط این مواد در برخی از انواع سیمان‌ها با بقیه متفاوت است. سیمان پرتلند از دو ماده اصلی سنگ آهک و خاک رس تشکیل شده است. سیمان دارای 5 نوع متفاوت است که هر کدام دارای خواص خاص خود هستند و کاربری منحصر به فرد خود را دارند.

انواع سیمان

اگر شما نیز قصد دارید تا با انواع مصالح ساختمانی آشنا شوید و کاربرد هر کدام را به راحتی تشخیص دهید، به شما پیشنهاد می‌کنیم تا مطالعه مقالات زیر را از دست ندهید.

enlightenedمصالح نوین ساختمانی

enlightenedشن و ماسه در ساختمان سازی

enlightened10 مصالح متفاوت برای کفپوش

سیمان در ساختمان سازی

ایرانادکور، مرجع معماری و دکوراسیون داخلی در جنوب کشور با بهره‌مندی از دانش و تخصص معماران و طراحان حرفه‌ای و همچنین داشتن سابقه‌ای طولانی و درخشان در طراحی و اجرای دکوراسیون داخلی منزل در شیراز و جنوب کشور همواره تلاش می‌کند تا خدماتی خاص و منحصر به فرد را به شما عزیزان ارائه کند.

نویسنده: ه. درعلی/ عضو تیم تحریریه ایرانادکور

دکوراسیون داخلی در شیراز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خانه