نور پردازی

انواع لایه های نورپردازی در طراحی داخلی

انواع لایه های نورپردازی در طراحی داخلی

انواع لایه های نورپردازی در طراحی داخلی
اصل لایه بندی (The Principle of Layering)، چارچوبی را برای فهم و دست یابی به ترکیب بندی و حس زیباشناختی در طراحی نور پردازی ارائه می کند. لایه های نور پردازی، مانند لایه های لباس، برای پدید آوردن یک ترکیب با یکدیگر تلفیق می شوند، به عنوان مثال: لوستری که در یک اتاق پذیرایی نصب شده است، تنها یک لایه از نور پردازی اتاق را تشکیل میدهد.

enlightenedموضوع: انواع لایه های نورپردازی در طراحی داخلی و خصوصیات آن ها

enlightenedمدت زمان مطالعه: 2 دقیقه

اصل لایه بندی (The Principle of Layering)، چارچوبی را برای فهم و دست یابی به ترکیب بندی و حس زیباشناختی در طراحی نور پردازی ارائه می کند. لایه های نور پردازی، مانند لایه های لباس، برای پدید آوردن یک ترکیب با یکدیگر تلفیق می شوند، به عنوان مثال: لوستری که در یک اتاق پذیرایی نصب شده است، تنها یک لایه از نور پردازی اتاق را تشکیل میدهد. در حالیکه نور پردازی روی یک قاب و یا گچ بری دیوار، لایه های دیگر نور پردازی در اتاق هستند که به صورت متمرکز روی مورد خاصی تأکید دارند. در نور پردازی توجه به این امر که هر لایه وظیفه ی خاصی در نور پردازی بر عهده دارد قابل اهمیت است و انتخاب این لایه ها بر اساس نوع کاردکر لایه میباشد.

در یک تقسیم بندی لایه های نورپردازی عبارتند از: لایه ی محیطی، لایه ی وظیفه ای، لایه ی کانونی

* لایه ی محیطی

در هر محیط، به نوری که در سراسر اتاق تنها جهت روشنایی عمومی مورد استفاده قرار بگیرد، احتیاج است. اصطلاحاً در لایه های نور پردازی به این لایه، لایه ی محیطی اطلاق می گردد. از آنجایی که نور محیطی بر فضای اتاق و احساسی که بر می انگیزد تأثیر می گذارد، انتخاب نور پردازی محیطی امری حساس است. همچنین اهمیت نور پردازی محیطی در کنار نور پردازی وظیفه ای، به وضوح قابل رویت است. لذا در انتخاب نور محیطی باید به استاندارد ها و کارکرد محیط، توجه فراوان شود.

* لایه ی وظیفه ای

لایه ای که در نور پردازی وظیفه ای ایجاد می گردد، همواره هدف مشخصی را دنبال می نماید. از نورپردازی وظیفه ای در جاهایی استفاده می شود که قرار است وظیفه یا عمل خاصی انجام شود؛ به عنوان مثال: روشنایی روی میز مطالعه، وظیفه ایجاد روشنایی جهت مطالعه را انجام می دهد و می بایست به خصوصیات نور لازم جهت مطالعه از قبیل ارتفاع نصب و شدت روشنایی روی سطح و جهت نمایش، توجه لازم صورت پذیرد. همان گونه که پیش از این اشاره گردید، نور پردازی محیطی و وظیفه ای، اثرات مرتبط به یکدیگر دارند. به عبارتی اگر سطح نور محیطی به میزان قابل ملاحظه ای از سطح نور وظیفه ای در فضا کمتر باشد، کنتراست میان نور محیطی و نور وظیفه ای، افزایش می یابد و فضا رؤیایی تر به نظر می رسد. از سوی دیگر، اگر سطح نور محیطی تقریبا به اندازه ی سطح نور وظیفه ای باشد، فضا روشن تر، سرزنده تر و مطبوع تر به نظر می آید. به عنوان نمونه، اغلب نور محیطی در یک موزه یا بوتیک، به اندازه ای کم است که با توجه به شدت نور وظیفه ای، کنتراست عمیق همراه با مشخص نمودن چهره ی فضا و تشدید حس هیجان، پدید می آید.

*  لایه ی کانونی

نور پردازی کانونی جنبه تزیینی دارد و در مواردی که آراستگی طرح و ظاهر اهمیت دارد به کار برده می شود. این نوع نور پردازی در مصارفی از قبیل روشن ساختن اشیاء، نمایش آثار هنری، اجزای معماری، محصولات درون فروشگاهها و تابلوها استفاده می شود. باید توجه داشت که ایده اصلی برای کاربرد لایه ی کانونی، جلب توجه به تصویر یا شیء نور پردازی شده و نه جلب توجه به نورهای دیگر است.

دکوراسیون داخلی در شیراز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خانه