فلسفه معماری

جستارهای گوناگون معماری

جستارهای گوناگون معماری

جستارهای گوناگون معماری
تاثیری که طبیعت و چشم انداز بر مردم می گذارد فوق العاده است. معمار باید به دقت به این موضوعات توجه کند و پرسش هایی را با کارفرما مطرح سازد.

تاثیری که طبیعت و چشم انداز بر مردم می گذارد فوق العاده است. رنگ زمین، عبور نور خورشید از میان درختان، تاثیر بیکرانگی افق، ادراک محدود آسمان در برابر ادراک نامحدود آن، بوی زمین و جنبه های شنیداری محیط پیرامون، صدا و رنگ های پرندگان، آرامش یا غیاب آن، و در نهایت درجه هواست که باعث می شود بعضی از مردم فضاهای بیرونی و بعضی دیگر فضاهای داخلی را ترجیح دهند. تمامی این موارد تاثیر مشخصی بر نحوه رویکرد مردم به جنبه های خاص طراحی معماری دارند. غالبا به علت تاثیر منظر سازی های نیاکان بر ما، درک متفاوتی از موارد ذیل خواهیم داشت:

رنگ (سرخپوستان مکزیکی _ آمریکایی)

بافت (ژاپنی ها و امریکایی های شمالی)

صوت (یونانی ها، فرانسوی ها، آلمانی ها)

فضای درونی در برابر فضای بیرونی (مردم مدیترانه ای در برابر مردم اسکاندیناوی)

فضای نامحدود در برابر فضای محدود (آمریکایی ها در برابر ژاپنی ها)

سایت های واقع در خشکی در برابر سایت های واقع در آب (ساکنین قاره های بدون جزیره در برابر ساکنان جزیره)

معمار باید به دقت به این موضوعات توجه کند و پرسش هایی را با کارفرما مطرح سازد. از کارفرما بخواهید تا خاطرات کودکی خود، جایی که در آن بازی می کرده اند و چیزهایی از این قبیل را به یاد آورند؛ و از آن ها بخواهید تا خاطرات رنگین گذشته، بازی های کودکانه، مسافرت ها و اردوهای علمی در طول دوران مدرسه و زمین و ساختمان های مهمی که بر آن ها تاثیر داشته اند، و نطایر این ها را برای شما توصیف کنند. تمام این ها جزو مواردی هستند که بر خاسته کارفرما از طرح پیشنهادی ساختمان تاثیر می گذارد.

دکوراسیون داخلی در شیراز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خانه