تاریخ معماری ایران و جهان

معماری گوتيک

معماری گوتيک

معماری گوتيک
معماری گوتیک سبکی از معماری است که در قرون وسطی شکوفا شد. ریشه این سبک معماری رومی بوده و بعد از آن سبک معماری رنسانس بوجود آمد. شروع این سبک در قرن 12 در فرانسه بود و تا قرن 16 ادامه یافت و در طول این مدت

نام ” سبک فرانسوی” یا Opus Francigenum شناخته می شد. استفاده از کلمه گوتیک ابتدا در دوران دوم رنسانس و در واقع به عنوان یک نوع توهین سبک شناسانه انجام شد نشانه های مشخصه این سبک شامل طاقهای نوک تیز، گنبدهای برجسته، و استفاده از گلدسته می باشد.

آشناترین نمونه های این سبک در بسیاری از کلیساهای جامع، صومعه ها، و کلیساهای محلی در اروپا می باشد. همچنین برخی از قلعه ها، قصرها، ساختمانهای شهرداری، و دانشگاه ها و به تعداد کمتری-ساختمان های مسکونی- نیز به این سبک ساخته شد.

قدرتمندترین جلوه های نمایش این سبک در کلیساهای جامع در برخی ساختمانهای دولتی است. تعداد زیادی از بناهای کلیسایی از این دوران باقی مانده که حتی کوچکترین آنها نیز از لحاض معماری متمایز محسوب می شوند و ساختمانهای بزرگتر اغلب بعنوان آثار هنری ذیقیمت شناخته شده و در لیست میراث جهانی یونسکو قرار دارند.

به همین دلیل، مطالعه معماری گوتیک عمدتا مطالعه کلیساها و کلیساهای جامع است.

ارتفاع- مشخصه دیگری از ساختمانهای این سبک است چه بصورت مطلق و چه به صورت نسبی. مثلاً برخی از صحنهای کلیسا در انگلستان نسبت ارتفاع: عرض حدود 2 دارند و بیشترین نسبت ارتفاع به عرض که که 6/3 است در کلیسای جامع کُلن است. حدنهایی ارتفاع واقعی در داخل ساختمان در قلعه Beauvais است که 48 متر ارتفاع داخلی دارد.

در خارج ساختمان استفاده از گلدسته و مناره بسیار مرسوم بود که تعداد و محل آنها بسیار متغیر بود. مثلاٌ در ایتالیا اغلب این مناره از ساختمان اصلی جدا بود. در فرانسه و اسپانیا دو مناره در جلوی ساختمان مرسوم بود. در انگلستان، آلمان و اسکاندیناوی هم تقریباً همین روش وجود داشت ولی در انگلستان همچنین ممکن بود که کلیسا توسط یک قلعه مرتفع محصور شده باشد. کلیساهای کوچک معمولاً فقط یک مناره داشتند. البته برخی کلیساهای جامع بسیار بزرگ مانند سالسبوری یا اولم نیز فقط دارای یک مناره است که در جهان بلندترین است که کمی از کلیسای جامع لینکلن که در دوران قرون وسطی تکمیل شد بلندتر است (160 متر).

نور

پنجره های در این سبک پهن تر است. این مسئله مربوط به نوع گنبد این سازه ها است که بدلیل سبکتر بودن نسبت به گنبدهای نیم کره ای سبک رومی، فشاری کمتری از گنبد به دیوارها به سمت خارج وارد شده و اجازه اجرای دیوارهای سبکتر را می داد.

ابهت

نمای یک کلیسای جامع که اغلب به آن نمای غربی می گویند کلاً طوری طراحی می شد که تاثیری قوی بر عبادتگزار داشته باشد و توانایی خداوند و نیز توانایی کلیسا را به او یادآوری کند. یکی از بهترین نمونه ها نمای کلسیای نوتردام پاریس است.

برچسب ها :

معماریمعماری تخت جمشیدایران باستانمعماری باستانمعماری در شیرازمعماری گوتيک

دکوراسیون داخلی در شیراز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خانه