مصالح ساختمانی

بتن شفاف انتقال دهنده نور

بتن شفاف انتقال دهنده نور

بتن شفاف انتقال دهنده نور
بتن انتقال دهنده نور با نام تجاري ™ Litracon محصول نسبتا جديدي است که در سال 2004 توسط يک معمار 27 ساله مجارستاني …

 به نام آرن لوسونزي ابداع گرديد. اين محصول با ترکيب 96% بتن معمولي و 4% فيبرهاي نوري محصولي منحصر به فرد را براي هزاره جديد به ارمغان آورده است.

ازنظر تئوري فيبرهاي به کار رفته در ليتراکن قادر به انتقال نور در بتني به ضخامت 20 متر مي باشد. همچنين استفاده از فيبر نوري در اجزاي باربر سازه اي بدون تاثير منفي در مقاومت بالاي فشاري و کششي آن مي تواند اثري خوب با ايجاد فضاهايي روشن و جذاب داشته باشد
نكته اي كه در اين جا بر زيبايي كاربرد ليتراكن مي افزايد همرنگ بودن رنگ نور و سايه ي ايجاد شده است. پس اگر به ليتراكن نور آبي بتابد سايه ايجاد شده آبي خواهد بود و سايه قرمز هم حكايت از تابش نور قرمز دارد.

كاربرد ليتراكن در معماری داخلی : 

نورپردازي در دكوراسيون داخلي و ايجاد حس در يك فضا يك بحث مهم غير قابل انكار است. ليترا كن در اين زمينه به كمك يك دكوراتور داخلي مي آيد . اين ماده عجيب مي تواند به صورت بلوك يا پانل و در رنگهاي مختلف جلوه اي خاص به فضاي دروني ساختمان بخشد. هم اكنون ليترا كن به سه رنگ سياه ، سفيد و خاكستري در بازار موجود است.

ديوارهايي كه با ليتراكن ساخته شده اند از پشت نور پردازي مي شوند تصوير بسيار زيبايي از اجسام محوطه بوجود مي آورند. با استفاده از ليتراكن مي توان زيبايي هاي خارج از فضا را در عين سكون به داخل ينا آورد.

ليتراكن علاوه براينكه به عنوان يك متريال مجزا شناخته شده است ، مي تواند در خدمت صنايع ديگر نيز قرار گيرد . به عنوان مثال در طراحي لامپ ليتراكيوب ( Litracub Lamp) چندين بلوك ليتراكني روي هم قرار مي گيرند و مكعبي را تشكيل مي دهند تا منبع نور در داخل آن قرار گيرد و نور پس از عبور از بتن به بيرون ساطع گردد .

محاسن لاتيراكن :

مي توان ديوار با هر ضخامتي توسط لاتيراكن ها ساخت ـ مي توان نور را تا 20 متر در سراسر بتن بدون اتلاف روشنايي انتقال دهد ـ اگر از اين ماده بيشتر و بيشتر در ساختمان سازي استفاده شود. نور طبيعي بيشتري مي تواند براي نور دفاتر و انبارها استفاده شود. اين مي تواند منجر به كاهش زياد در مقدار الكتريسيته استفاده شده براي نور ساختمان ها شود. وقتي در روز از نور طبيعي استفاده مي شوند. همچنين وقتي مردم از پرتوهاي خورشيد استفاده كند معمولاً خوشحال تر و سودمندتر خواهند بود. بنابراين اين ها دلايل گسترش عرضه و استفاده از بتن هاي نيمه شفاف مي باشد.

برچسب ها :

دکوراسیون داخلی در شیرازنورپردازیمفهوم نورپردازیبتن انقال دهنده نورلیتراکنLitraconكاربرد ليتراكن

دکوراسیون داخلی در شیراز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خانه