فلسفه معماری

کانسپت در معماری داخلی

کانسپت در معماری داخلی

کانسپت در معماری داخلی
کانسپت در معماری داخلی بخش مهمی از روند طراحی و اجرای دکور داخلی ساختمان و حجم ساختمان را تشکیل می‌دهد. بنابراین، آشنایی با کانسپت در معماری داخلی امری ضروری است.

تاریخ: 1399/10/30

کانسپ در معماری چیست و چه مفهومی دارد؟ ممکن است کلمه کانسپ برای افرادی که در رشته معماری به صورت تخصصی تحصیل نکرده باشند، کمی ناآشنا و گنگ به نظر برسد. اما قطعاً یک معمار و طراح و یا شخصی که در رشته معماری مشغول به تحصیل می‌باشد، با کلمه کانسپت کاملاً آشنایی دارد یا حداقل آن را شنیده است و با معنا و مفهوم آن آشنا می‌باشد. ایرانادکور، مرجع معماری و دکوراسیون داخلی در شیراز قصد دارد تا در این مقاله به بررسی معنا و مفهوم کانسپت در معماری داخلی بپردازد.

کانسپت در معماری داخلی 6

کانسپت در معماری چیست؟

معنای لغوی کانسپت را می‌توان در قالب فکر، ایده، نظریه، فلسفه، الهامات و یا اندیشه در نظر گرفت. در معماری نیز کانسپت را در قالب معنا و هدف یک پروژه در نظر می‌گیرند. کانسپت در معماری از بخش‌های مهم و اولیه در هنگام طراحی و اجرای دکوراسیون به حساب می‌آید. فرقی نمی‌کند یک طراح مشغول طراحی و دیزاین یک منزل کوچک مسکونی باشد یا یک مجتمع بزرگ اداری تفریحی. مهم این است که کانسپت هر طرح از اولین مرحله پروسه طراحی به حساب می‌آید که در طول روند پروژه باید این کانسپت و نظریه اولیه را گسترش داد و به خواسته کارفرما و دیزاین اصلی نزدیک‌تر کرد. کانسپت هر طرح در اصل ایده اولیه همان طرح می‌باشد.

کانسپت در معماری داخلی 8

روند شکل گرفتن و حتی پرورش دادن و گسترش دادن ایده و کانسپت یک طرح از اصول و نکات مشخصی تشکیل شده است و طراح باید در هنگام شکل دادن کانسپت اولیه طراحی به موارد زیر توجه کند و آن‌ها را در نظر بگیرد. مواردی مانند سایت و موقعیت طرح و ساختمان، الزامات و خواسته‌های کارفرما و قطعاً در نطر گرفتن بودجه و هزینه ساخت و اجرای پروژه مورد نظر و همچنین نوع و عملکرد ساختمان. این موارد در شکل گیری و گسترش دادن کانسپت اولیه هر طرحی از الزامات به حساب می‌آید. کانسپت در طراحی یک ساختمان تاثیر مستقیمی از عملکرد و نوع ساختمان می‌گیرد. قطعاً کانسپت یک فضای اداری با یک فضای مسکونی بسیار متفاوت است.

کانسپت در معماری داخلی 4

کانسپت در معماری داخلی

پایه و اساس معماری و طراحی داخلی در معماری بر اساس خلاقیت استوار است و خود معماری به تنهایی نیز به عنوان خلق یک فضای خاص و مشخص توسط فرم می‌باشد که در اصل گویای هنر و خلاقیت معمار و طراح آن اثر می‌باشد. هیچگاه خلاقیت در معماری به معنای ایجاد و ساخت یک چیز عجیب و غریب نیست که تا به حال هیچکس ندیده است و در نهایت هیچ استفاده‌ای نیز نمی‌تواند داشته باشد. اگر بعضی از ساختمان‌ها با اشکال و فرم‌های متفاوت در دنیای معماری دیده می‌شود، همگی دارای یک کانسپت پرمعنا و اصیل بوده‌اند و در نهایت طرح و ساختمان ساخته شده دارای توجیهی بسیار خاص می‌باشد.

کانسپت در معماری داخلی 2

کانسپت معماری می‌تواند در تمام بخش‌های یک ساختمان پدیدار شود. کانسپت معماری در حجم ساختمان، معماری داخلی و حتی کاربری و فرم ساختمان می‌تواند پدیدار شود. کانسپت در اصل باارزش‌ترین بخش یک طراحی قلمداد می‌شود که می‌تواند یک ساختمان را به یک اثر هنری زیبا و یا یک ساختمان عادی تبدیل کند. معماران بزرگ همیشه در روند طراحی و ایده‌پردازی در ساختمان‌هایی که طراحی می‌کنند همیشه از یک کانسپت اولیه شروع کرده و کم کم آن را گسترش داده‌اند. کانسپت‌ها می‌توانند عناصر مختلف در طراحی را دور یکدیگر جمع کنند و مسیر اصلی طرح را تشکیل دهند. در ادامه نیز مطالعه مقالات زیر به شما پیشنهاد می‌شود.

enlightenedمعماری پایدار و شاخص‌های آن

enlightenedمعماری دیکانستراکشن

enlightenedمعماری داخلی چیست

کانسپت در معماری داخلی 1

ایرانادکور، مرجع معماری و دکوراسیون داخلی در شیراز و جنوب کشور با بهره‌مندی از دانش و تخصص معماران و طراحان حرفه‌ای و همچنین داشتن سابقه‌ای طولانی در طراحی و اجرای دکوراسیون داخلی منزل در شیراز و جنوب کشور تلاش می‌کند تا با استفاده از ایده‌های خاص و منحصر به فرد همواره بهترین‌ها و منحصر به فردترین خدمات را به شما همراهان گرامی ارائه دهد.

نویسنده: ه. درعلی/ عضو تیم تحریریه ایرانادکور

دکوراسیون داخلی در شیراز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خانه