مقالات تخصصی معماری

معماری پایدار و شاخص‌های آن

معماری پایدار و شاخص‌های آن

معماری پایدار و شاخص‌های آن
معماری پایدار یکی از سبک‌های طراحی و اجرای ساختمان می‌باشد که طرفداران بسیاری نیز دارد. آشنایی با معماری پایدار و شاخص‌های آن به منظور فعالیت در این زمینه امری ضروری و واجب می‌باشد.

تاریخ: 1399/10/25

معماری خلق فضایی زنده و پویاست که به واسطه بیان معمارانه عینیت پیدا می‌کند. معماری با هدف آسایش وآرامش انسان از تفکر او پدید می‌آید و نمی‌توان آن را تنها در جهت پاسخ به نیازهای مادی و فیزیکی انسان‌ها محدود کرد. می‌توان معماری را به عنوان ظرفی برای زندگی انسان در نظر گرفت که علاوه بر برآوردن نیازهای فوق، هدفی والاتر نیز بر عهده دارد که همانا برقراری ارتباط با احساسات و عواطف انسانی است. ایرانادکور، مرجع معماری و دکوراسیون داخلی در این مقاله به بررسی معماری پایدار و شاخص‌های آن می‌پردازد.

معماری پایدار و شاخص‌های آن 1

معرفی معماری پایدار

معماری تجسم فرهنگ یک جامعه است که در قالب کالبد مادی ارائه و بیان می‌گردد و مورد قضاوت قرار می‌گیرد. از زمانی که مفهوم «ساختمان سبز» در دهه 1960 و 1970 میلادی در معماری و اصول آن ظاهر گردید، معماری پایدار نیز به یکی از رو به رشدترین و حتی محبوب‌ترین روندهای معماری در دنیای دوستداران محیط زیست و حتی دیگر معماران و افراد عادی امروز تبدیل گردید.

ایده اصلی معماری پایدار را در اصل می‌توان استفاده از تکنیک ها و مواد سازگار با محیط زیست در طی مراحل ساخت و ساز در نظر گرفت. این سبک از طراحی همچنین به دنبال به حداقل رساندن تأثیر منفی ساختمان‌ها از طریق مصرف بهینه انرژی و توسعه فضاهای داخلی ساختمان و عملکرد آن‌ها می‌باشد. همراه با ظهور معماری پایدار در ساختمان سازی نیز فرم‌ها و اشکال جدید نیز با آن پدیدار شدند.

معماری پایدار و شاخص‌های آن 3

معماری پایدار در درجه اول به چگونگی استفاده از انرژی در ساختمان و چگونگی صرفه جویی در مصرف آن اهمیت می‌دهد. این فرآیند شامل عایق بندی ساختمان و همچنین بهره بردن از سایه و سایبان‌ها به عنوان کولرهای منفعل و طبیعی ساختمان می‌باشد. ساختمان‌های پایدار نیز غالباً به انرژی خورشیدی یا سایر منابع انرژی تجدید پذیر به عنوان منبع تامین انرژی خود متکی می‌باشند. همچنین، استفاده از مصالح ساختمانی طبیعی و بازیافتی به همراه استفاده از منابع انرژی تجدیدپذیر به طور معمول باعث می‌شود تا ساختمان‌های پایدار فرآیند ساخت و ساز بسیار مقرون به صرفه‌تری داشته باشند.

معماری پایدار و شاخص‌های آن 4

معماری پایدار و شاخص‌های آن

از اولین و مهم‌ترین شاخص یک معماری پایدار در اصل محیط داخلی سالم ساختمان و فضا می‌باشد. تمام اقداماتی که در سیستم‌های ساختمانی صورت می‌گیرند، همگی باید در راستای کاهش و حذف گازها و مواد سمی در محیط داخلی ساختمان تلاش کنند. همچنین به منظور تهویه بهتر و احیای هوای داخلی ساختمان باید کاشت گیاهان و تصفیه فضا حتماً انجام شود. همچنین بهره‌وری از منابع باید به درستی انجام شود. تمام اقداماتی که در ساختمان صورت می‌گیرد باید در راستای به حداقل رساندن مصرف انرژی و سایر منابع در ساختمان تلاش کنند. در سیستم‌های سرمایشی، گرمایشی و روشنایی باید از روش‌ها و محصولاتی استفاده گردد که مصرف انرژی را در ساختمان به حداقل برساند.

معماری پایدار و شاخص‌های آن 5

استفاده از مواد سازگار با محیط زیست از اصل دیگر معماری پایدار است. تمام محصولات و مصالحی که در ساختمان استفاده می‌شود باید در راستای به حداقل رساندن مضرات و آسیب به طبیعت و محیط زیست قرار بگیرند. چوب باید بر اساس شیوه‌های جنگی غیرمخرب تهیه گردد. تمام مصالح انتخابی باید سازگار با محیط زیست باشند و همچنین قابل بازیافت باشند. در ادامه نیز به شما پیشنهاد می‌کنیم تا مطالعه مقالات زیر را از دست ندهید.

enlightened3 نمونه خیره‌کننده از معماری سبز

enlightenedپشت بام سبز

enlightenedروف گاردن چیست

معماری پایدار و شاخص‌های آن 6

ایرانادکور، مرجع معماری و دکوراسیون داخلی در شیراز و جنوب کشور همواره تلاش می‌کند تا برترین و به روزترین اطلاعات عمومی و تخصصی در زمینه معماری، طراحی داخلی و اجرا را در اختیار شما همراهان گرامی قرار دهد. شما می‌توانید با مطالعه مقالات درج شده بر روی سایت ایرانادکور همواره اطلاعاتی کاربردی و تخصصی را در زمینه طراحی و اجرای دکوراسیون داخلی در شیراز و جنوب کشور به دست آورید.

نویسنده: ه. درعلی/ عضو تیم تحریریه ایرانادکور

دکوراسیون داخلی در شیراز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خانه