طراحی باغ و فضای سبز

طراحی و اجرای روف گاردن

طراحی و اجرای روف گاردن

طراحی و اجرای روف گاردن
طراحی و اجرای روف گاردن یکی از مواردی است که امروزه در طراحی ساختمان و فضای سبز بسیار مورد توجه قرار گرفته است. بهتر است تا در مرحله اول با این اصول و نکات مهم در طراحی و اجرای روف گاردن آشنا شوید.

تاریخ: 1399/10/5

روف گاردن ممکن است با نام‌های دیگری نیز برای شما آشنا باشد. باغ بام که ترجمه لغوی کلمه می‌باشد و بام سبز نیز نام دیگر آن است. این فضا بر روی پشت بام‌ها و سقف ساختمان‌ها طراحی و اجرا می‌شود و یکی از بهترین روش‌ها برای حفظ ارتباط انسان با طبیعت و گذران اوقات فراغت با افراد خانواده یا به تنهایی می‌باشد. ایرانادکور، مرجع معماری و دکوراسیون داخلی در شیراز و جنوب کشور همواره تلاش می‌کند تا برترین و خاص‌ترین خدمات را به شما همراهان گرامی ارائه دهد.

طراحی و اجرای روف گاردن 7

روف گاردن و معرفی بام سبز

سیستم روف گاردن (بام سبز) یک سازه خاص و منحصر به فرد در طراحی و اجرای فضای سبز به حساب می‌آید. ساختار یک بام سبز در اصل ساختاری چند منظوره است که دارای منبع ذخیره آب بالایی نیز می‌باشد. بام سبز می‌تواند یک ساختار با فواره و فضای سبز بزرگی باشد که در اصل تداعی کننده سیستم خاص بر روی بام‌های ساختمان‌ها است. سیستم روف گاردن برای ساختارهای متفاوتی مانند چمن سبز و گیاهان کوچک و حتی برای گیاهان ریشه بلند و درختان نیز دارای برنامه و ساختار مناسبی است.

طراحی و اجرای روف گاردن 6

سیستم روف گاردن قابلیت ادغام با مناظر سخت، به عنوان مثال پیاده‌روها، تراس‌ها، مسیرهای رانندگی یا مناطق بازی و غیره را نیز دارا می‌باشد. می‌توان در هر کدام از این فضاها به طراحی روف گاردن پرداخت. در سیستم روف گاردن بهتر است تا جای ممکن از ذخیره آب باران استفاده شود تا نیاز به آبیاری اضافی و هزینه گزاف آبیاری به وجود نیاید. آب در سراسر سقف ذخیره می شود و با عمل مویرگی و انتشار به گیاهان می‌رسد. روش‌های انتخاب نحوه آبیاری برای گیاهان روف گاردن با توجه به نوع گیاه و متراژ فضا می‌تواند متفاوت باشد. طراحی باغ و فضای سبز یکی از اصول مهم در ساختمان و ایجاد روشی موثر برای ارتباط با طبیعت به حساب می‌آید.

طراحی و اجرای روف گاردن 5

طراحی و اجرای روف گاردن

در بحث طراحی و اجرای روف گاردن یا بام سبز انتخاب یک پلان کاشت مناسب با توجه به گیاهان و نحوه چیدمان آن‌ها و حتی جنس مصالح سقف از عوامل موثر در طراحی و اجرای روف گاردن در نظر گرفته می‌شود. قطعاً اگر یک طرح برای یک مدل سقف اجرا می‌شود، دلیل نمی‌شود که همان طرح برای تمامی سقف‌ها قابل اجرا باشد. از همین رو آشنایی با عوامل موثر در طراحی روف گاردن مهم هستند و باید آن‌ها را در نظر گرفت. در مقاله روف گاردن و عوامل طراحی به بررسی آیین‌نامه و نکات مهم در طراحی و برنامه‌ریزی پلان دسترسی روف گاردن پرداختیم. آشنایی با این نکات و در نظر گرفتن آن‌ها در طراحی روف گاردن باعث می‌شود تا همیشه به بهترین طرح دست یافت.

طراحی و اجرای روف گاردن 4

سبک‌های مختلفی در طراحی و اجرای روف گاردن وجود دارد ولی قطعاً یک اصل همیشه ماندگار این است که سادگی هیچ گاه از مد نمی‌افتد. بنابراین، به دنبال یک طرح ساده و خطی با مصالح مدرن مانند سنگ جلا، دیوارهای رنگ‌آمیزی شده و دیوارهای بتنی یا مصالح سنتی مانند روکش‌های سفالی باشید. طرح‌هایی را انتخاب کنید که در عین سادگی بتوانند نیازهای روحی شما را نیز برآورده کنند. مصالحی را انتخاب کنید تا طرح‌های موجود را تکمیل کرده و با رنگ‌ها و طراحی محیط اطراف روف گاردن در هماهنگی و تناسب کامل باشند.

طراحی و اجرای روف گاردن 3

هر نوع طراحی یا سبکی را انتخاب می‌کنید حتماً در نظر داشته باشید که به دید و منظره اطراف روف گاردن آسیبی وارد نکرده و دید را محدود ننماید. اگر دید و منظر شما به سمت خیابان پر سر و صدا یا بدنه دیگر ساختمان‌ها است، می‌توانید از مدلی استفاده کنید که کمی محدودیت در دید ایجاد می‌کند. اما اگر دید و منظره روف گاردن به سمت فضایی عالی و باصفا مانند دریا یا یک دید زیبا از شهر است، حتماً از این مناظر بهترین استفاده را ببرید. در ادامه نیز مطالعه مقالات زیر را از دست ندهید.

enlightenedاجرای روف گاردن کوچک

enlightenedدکوراسیون پشت بام خانه با جدیدترین ایده‌ها

enlightenedراهنمای خرید چمن مصنوعی

طراحی و اجرای روف گاردن 2

ایرانادکور، مرجع معماری و دکوراسیون داخلی در شیراز و جنوب کشور با بهره‌مندی از دانش و تخصص معماران و طراحان حرفه‌ای و همچنین داشتن سابقه‌ای طولانی و درخشان در طراحی و اجرای محوطه سازی و روف گاردن در شیراز و جنوب کشور همواره تلاش می‌کند تا با استفاده از ایده‌های مدرن و شیک به شما همراهان گرامی بهترین و خاص‌ترین خدمات را ارائه دهد. جهت کسب اطلاعات بیشتر می‌توانید با مشاورین ایرانادکور تماس حاصل فرمایید.

نویسنده: ه. درعلی/ عضو تیم تحریریه ایرانادکور

دکوراسیون داخلی در شیراز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خانه