طراحی باغ و فضای سبز

پشت بام سبز

پشت بام سبز

پشت بام سبز
پشت بام سبز یکی از فضاهای کاربردی و بسیار جذاب در یک آپارتمان مسکونی به حساب می‌آید. قطعاً داشتن یک باغچه کوچک و زیبا در پشت بام منزل یه راحتی می‌تواند شادی و نشاط را برای ساکنین ساختمان فراهم کند.

تاریخ: 1399/7/2

امروزه با پیشرفت تکنولوژی و جمعیت و کاهش ارتباط مستقیم انسان با طبیعت، بشر مجبور شده است تا از هر فرصتی برای وارد کردن طبیعت و فضای سبز به محل زندگی خود استفاده کند. طراحی و اجرای پشت بام سبز بر روی سقف منازل و آپارتمان‌ها یکی از این ایده‌های مدرن می‌باشد. ایرانادکور، مرجع تخصصی معماری و دکوراسیون داخلی در شیراز در این مقاله به بررسی این موضوع می‌پردازد.

پشت بام سبز 1

روف گاردن یا پشت بام سبز چیست؟

روف گاردن یا همان بام سبز در واقع طرح‌هایی در مقیاس و متراژ قابل اجرا با توجه به فضای پشت بام یا تراس بزرگ منزل است که در آن باغچه‌هایی کوچک و بزرگ با گیاهان مختلف و با در نظر گرفتن شرایط جوی و نگهداری از گیاهان ایجاد می‌شود. این باغچه‌های کوچک بر روی پشت بام یا تراس باعث می‌شوند تا فضای سبز ایجاد شده در این مکان‌ها قابل استفاده شوند و محل مناسب و کاربردی را جهت گذران اوقات فراغت خانواده به وجود آورند. استفاده از نکات کاربردی و اصول سازماندهی فضای سبز باعث می‌شود تا طرحی خاص و منحصر به فرد داشته باشید.

پشت بام سبز 2

ایجاد یک پشت بام سبز بر روی پشت بام منزل قطعاً دارای سختی‌ها و مشکلات منحصر به فرد خود در طی مراحل ساخت و ایجاد روف گاردن می‌باشد. اما نکته مهم این است که یک پشت بام سبز دارای مزایای بسیاری می‌باشد که در ادامه به ذکر تعدادی از این مزایا خواهیم پرداخت. اولین و مهم‌ترین مزیت داشتن روف گاردن بر روی پشت بام منزل این است که یک فضای بسیار زیبا و کاربردی برای گذراندن اوقات فراغت ساکنین و ایجاد فضای سبز سازگار با محیط است. در ادامه این طرح می‌توان به کاهش آلودگی هوا و ایجاد منظر سبز شهری نیز اشاره کرد. در مقاله روف گاردن چیست؟ به بررسی اصول ایجاد روف گاردن پرداخته‌ایم.

پشت بام سبز 3

نکات مهم اجرایی در طراحی پشت بام سبز

در هنگام طراحی و اجرای پشت بام سبز باید به یک سری از نکات کلیدی و مهم توجه نشان داد. یکی از مهم‌ترین و تاثیرگذارترین نکات در اصل توجه به متراژ و فضای پشت بام است. در مرحله اول باید بررسی کنید که آیا متراژ فضای پشت بام برای ایجاد روف گاردن مناسب است؟ بعد از مرحله اول، وارد مرحله دوم می‌شوید که در این مرحله باید آیتم‌های مناسبی برای کاشت گل و درختچه‌ها مانند فلاور باکس یا گلدان تهیه کنید. گلدان‌ها و فلاور باکس‌ها باید با توجه به نوع و اندازه گیاهان انتخاب شود. شناخت روف گاردن و عوامل طراحی آن به شما در این روند کمک خواهند کرد.

پشت بام سبز5

همچنین باید توجه داشته باشید که گیاهان نیاز به نگهداری و آبیاری مداوم دارند. پس طراحی و اجرای پشت بام سبز باید به نحوی انجام شود که آبیاری گیاهان و هرش کردن آن‌ها به راحتی مقدور باشد. همچنین شما می‎‌توانید به راحتی از دیگر لوازم و مبلمانی مانند میز و صندلی در پشت بام سبز منزل خود استفاده کنید و از آن استفاده بهینه داشته باشید. اگر شما نیز به دنبال طرح‌های جالب و کاربردی برای باغ یا روف گاردن منزل خود هستید، به شما پیشنهاد می‌کنیم مطالعه مقالات زیر را از دست ندهید.

enlightenedکاربرد گیاهان در طراحی فضای سبز

enlightenedفرم‌های هندسی در طراحی فضای سبز

enlightenedطراحی فضای سبز و محوطه سازی

پشت بام سبز 6

ایرانادکور، مرجع معماری و دکوراسیون داخلی در جنوب کشور با بهره‌مندی از دانش و تخصص معماران و طراحان حرفه‌ای و همچنین داشتن سابقه‌ای طولانی و درخشان در طراحی و اجرای باغ ویلا در شیراز و جنوب کشور همواره تلاش می‌کند تا خدماتی خاص و منحصر به فرد را به شما عزیزان ارائه دهد.

نویسنده: ه. درعلی/ عضو تیم تحریریه ایرانادکور

دکوراسیون داخلی در شیراز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خانه